Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing VAD SKA JAG HA FÖR SELE?????

• VAD SKA JAG HA FÖR SELE?????

Publicerad av mickemoose på 17 augusti, 2004 vid 17:18

vad ska jag ha för sele om jag ska köra på vintern med en foil(handtag) sittsele/midjesele???
    jag kommer åka skidor så blir det väl konstigt om du förstår hur jag tänker, kör man med snowboard eller bräda på vatten så tittar man på kiten utan att vrida kroppen, men med skidor så blir det ju snett….svårt att förklara men nån kanske förstår? hehe 😛

/micke

mrmille svarade 20 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • mrmille

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 17:32

Skaffa en MauiMagic Darkrider midjesele.
    Kör du med handtag så har du bara harnessen ikrokad under transportsträckor eller uppförsåkning. Annars förlorar du lite idéen med handtag.

• ylva

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 18:21

??
    Jag kör alltid med sele när jag kör med handtag.
    Om jag inte gjorde det skulle mina armar ge upp
    direkt! Har aldrig märkt att jag förlorar något
    av vitsen med handtag. Det gäller dock att linan
    mellan handtagen ska löpa i en trissa så att det
    inte blir för mycket friktion.

Det är en nackdel att selen dras åt sidan när man
    åker med skidor. Jag kör oftast med en klättersele
    till mina drakar med handtag. Den sitter skönt även
    om den glider runt, och är lätt att anpassa till tjocka
    vinterkläder. Trissan fäster jag i selen med en snabbrelese
    som jag endast lossar när jag vill sluta köra.
    (Eftersom det går att bromsa kiten med handtagen är det
    inte så viktigt att kunna kroka i och ur kiten fort.)

Det går dock även att köra med vanlig kitesele och
    haka i linan direkt i kroken, men jag skulle föredra
    att skaffa en sele med trissa istället för krok, alt.
    fixa en egen lösning med snabbrelese+trissa fäst i kroken.

/Ylva

• mickemoose

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 19:19

hmm…förstår inte hur man ska sätta fast sig i en klätter sele? trissan? menar du att de inte är en krok…attt man sitter fast och måste ha quickrelease? går det att koppla krok på en klttersele om man vill köra med det också? så det blir äckligt med en krok om man kör med skidor eftersom selen dras åt sidan då….hmmmmm
    /micke

• mrmille

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 19:49

Har aldrig haft några problem med att selen dras åt något håll, det kan ha med passformen att göra =)

Men visst finns det tillsatser iform av trissor och dylikt till alla selar.
    Många som kör buggy har ett ovalt hjul som är avstämt efter deras harnesslina.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 21:17

Kolla videon…

http://www.kite.no/video/visvideo.asp?instruksjon/styring2

En lina mellan handtagen är allt du behöver, inga trisor eller annat meck, en midjesele med helt vanlig krok blir bra också..

Är inte detta back to basic, försvåra inte allt så mycket.

Troligtvis har han som frågar aldrig haft kiten i luften, den som sålt den borde visa hur man riggar tycker jag!!!

• Anonym

Gäst
    17 augusti, 2004 vid 21:45

Svar till:

Skaffa en MauiMagic Darkrider midjesele.

[/ QUOTE ]

Jag har en MauiMagic Darkrider sittsele. Den tycker jag är bättre eftersom den kan fungera som midjesele också…

• mickemoose

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 06:19

joo jag har kört men inte med sele! starka armar ; ) bra träning haha. nämen de e ju därför jag ska köpa en. klart att selen vrids om man kör med skidor…??? en midjesele kan ju vridas utan att det stör men kanske inte med en sitt? men är sittsele mycketskönare? klättersele med trissor eller vad det hette…??? ni som kör med skidor…vad har ni för sele?

• ylva

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 09:04

Att selen drar åt sidan tyckte jag var irriterande i början,
    men nu tänker jag aldrig på det. Hur det fungerar beror nog
    mer på passformen än vilken sorts sele man har.

När jag började köra hade jag en klättersele redan,
    så jag tyckte det var praktiskt att jag kunde använda
    den. Jag har en trissa som sitter fast på linan mellan
    handtagen jämt. (Ungefär sådan som används till linorna
    på segelbåtar.) Sedan fäster jag den i selen via en
    snabbrelese. Den snabbrelese jag använder är en special
    som jag tror skärmflygare kallar bogserrelese, men det
    borde gå att använda vilken sort som helst.
    Eftersom det är snabbt och enkelt att bromsa kiten med
    handtagen har jag aldrig använt releasen i nödsituation.
    Den är mest till för att koppla i och ur kiten när
    jag vill ta en paus.

Nu har jag kitesele med krok till min flysurfer, men
    använder den aldrig till mina drakar med handtag. Eftersom
    jag nu är van att oftast styra med en hand, tycker jag att
    det blir för mycket friktion och för trögstyrt. Dessutom
    verkar det väldigt jobbit att den kan lossna i tid och otid.

/Ylva

Svar till:

hmm…förstår inte hur man ska sätta fast sig i en klätter sele? trissan? menar du att de inte är en krok…attt man sitter fast och måste ha quickrelease? går det att koppla krok på en klttersele om man vill köra med det också? så det blir äckligt med en krok om man kör med skidor eftersom selen dras åt sidan då….hmmmmm
    /micke

[/ QUOTE ]

• biorno

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 10:52

Dock så är det så att lägger man lite tyngd på den linan som man har i mellan handtagen i kroken på selen så tar det inte så lång tid innan linan är uppäten och därför för att minska friktionen så kan du ju exempelvis ha en reactor spreader med trissa att sätta i din ordinarie sele.

• mrmille

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 11:04

Jag ogillar starkt att ha harneslinan (den mellan handtagen) ihakad konstant, åtminstonde om den är fixerad i en trissa eller liknande. Med handtag får du stort utslag och ofta mycket mer kraft än med en bom så då får du passa dig. Ett felaktigt utslag och du åker på näsan efter draken laugh.gif

Och återigen, om nu selen vrider sig så bör du kanske titta efter en annan sele. Har har haft harneslinan ihakad en hel del och aldrig att den vridit sig. Å andra sidan sitter selen perfekt.

• ylva

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 12:04

Var och en får välja själv hur man känner sig som säkrast.
    Själv känner jag mig dock mycket säkrare när jag kör med
    handtag än med bom, trots att jag kör konstant ikopplad
    med handtag, och endast ikrokad med bom.

Om jag behöver stanna snabbt måste jag bara vinkla
    handtagen, vilket aldrig är tugnt, även om det underlättar
    att byta grep. Med bom måste jag dra bommen emot mig för
    att kroka ur, vilket kan vara väldigt tugnt om draken drar
    med full kraft. (Om något går fel har jag snabbrelese till
    både bom&handtag, men det tar ju lite extra tid att hitta
    den.)

/Ylva

Svar till:

Jag ogillar starkt att ha harneslinan (den mellan handtagen) ihakad konstant, åtminstonde om den är fixerad i en trissa eller liknande. Med handtag får du stort utslag och ofta mycket mer kraft än med en bom så då får du passa dig. Ett felaktigt utslag och du åker på näsan efter draken laugh.gif

[/ QUOTE ]

• mrmille

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 15:53

Visst har du rätt i det Ylva. Handtag är kalas att bromsa med om det nu behövs. Och ej att förglömma är ju den ultimata säkerhetsreleasen, lin-kniven, som jag antar att alla alltid har med sig!?!

Fördelarna med en bom är oftast att om man väl trillar eller liknande så är det lättare att häva upp kiten igen. Klarar man inte av att haka ur bommen vid fullt tryck så är det bara dra releasen, något jag fått göra ett par gånger då jag oftast kör med en lockin-tube om jag använder nån av looparna på bommen.

Men, smaken är som baken.
    Mitt råd är att gör inte något för komplicerat utan att hålla det så enkelt som möjligt, åtminstonde för oss killar som nu överlag är kassa på att koordinera mer än max en sak i taget crazy.gif

EDIT:
    Om du dessutom är van vid handtag och funderar på att gå över till bom så kan jag rekomendera att du sätter en leach till bromslinorna som sen går till din handled. Ett lagom långt snöre brukar fungera bäst. Du skall kunna ha handen mellan 20 och 40cm från bommen utan att linan blir spänd.
    Drar du handen längre bort från bommen så bromsas kiten med båda bromslinorna för fulla muggar, på detta sätt kan du dessutom få en mycket större bromseffekt än med handtag, allt beroende på hur långt bak/upp/ned/åt sidan du drar handen.
    Det gå även bra att koppla denna leach till bommen så att när du scootar in så bromsar kiten lite eller mycket. Allt beroende av hur mycket du drar i bommen.

Den enda nackdelen med bom som jag ser det är att det finns knappt några bra färdiga lösningar för den som nu önskar svänga runt kiten med hjälp av en bromslina. Jag kommer att posta bilder och ritningar i september på en utväxlingsbom jag håller på att konstruera för detta ändamål.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing VAD SKA JAG HA FÖR SELE?????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.