Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska man jobba med för att hinna surfa?

  • Vad ska man jobba med för att hinna surfa?

    Publicerad av anonym-anvandare på 17 februari, 2004 vid 10:43

    Tjena!
    Nu när vi är inne på det här med jobb, lön etc så vore det intressant att veta vad ni sysslar med och hur ni prioriterar för att få tid och pengar till så mycket surf som möjligt?

    Själv surfade jag jättemycket när jag pluggade vid universitetet men sen fyra år tillbaks så jobbar jag som projektledare/systemvetare och hinner banne mig inte komma ut på vattnet många gånger per säsong – trots flextid etc.

    Har börjat tröttna på livet som kontorsråtta och letar nu andra alternativ. Har någon ett bra recept på hur man ska prioritera för att hinna med surfet – eller eventuellt vilka vettiga jobb man kan ta för att få lite bättre fördelning mellan fritid och jobb.

    Tacksam för svar – jag tror knappast att jag är den ende med detta problem så alla svar/lösningar uppskattas jättemycket.

    mvh
    Ansvarig för kampanjen “Död åt kontorsråttan”

    anonym-anvandare svarade 20 år, 3 månader sedan 22 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 10:55

    Varför jobba när man kan få 730:- om dagen!
    Länge leve sossarna

  • mag

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 11:28

    Brevbärare borde väl passa!

    Eller skiftarbete, det finns väl jourhavande systemansvariga på något företag?

    Förhandla ner arbetstiden istället för högre lön. Förhandla till dig fler semesterdagar istf högre lön.

    Jobba på ett företag som inte knorrar när du vill vara tjänstledig.

    Bo billigt så kan du åka till Hawaii eller vart nu vinden finns, på HELA semestern. Då får du enkelt 20-30 dagars segling.

    /Magnus

  • sinclair

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 11:38

    Det känns som att jag föredrar ett jobb så jag har råd med lite dyrare resor och prylar. 730 kr / dag känns lite snålt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 11:40

    Japp – bra förslag!
    Funderar seriöst på att tagga ner till 80%. 4 arbetsdagar och 3 dagar ledigt i veckan. Det borde lösa en del av problemet och kostar inte så mycket man kan tro. Kan man dessutom flexa lite med dagarna borde man kunna få ganska många tillfällen på vattnet.

    Andra bra förslag – någon??

  • getwet

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 11:49

    Arbetar som finansiell rådgivare och har så gjort i många år nu. Arbetstiden är mycket flexibel och man kan själv bestämma till stor del när man vill arbeta, kräver mycket disciplin, lätt att “halka iväg” när man tycker annat lockar mer.
    För många kan det här arbetet tyckas som drömjobbet, bra lön, frihet under ansvar osv. Men……man orkar ett par år sedan vissnar man faktiskt. Pressen är hård mentalt och det är många bollar som ska hållas i luften samtidigt, samt att förmögna personer aldrig ger sig…blir aldrig nöjda, mera mera mera…..Det blir väldigt påfrestande efter ett par år. Så nu är jag på väg att göra något helt nytt i mitt liv som jag aldrig har gjort förut……och då får jag ännu mer tid över för att få sitta på Fituna och vänta på brisen, och lite annat som jag verkligen VILL göra!

  • mexi_

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 11:54

    Jag tycker att det handlar mycket om planering och inställning. Jag har insett att jag inte hinner ut så ofta jag vill, men har å andra sidan också insett att världen inte rasar om jag är borta från jobbet en havldag ibland. Jag jobbar med liknande saker som du och med “fri” arbetstid. Detta tyckte jag var kanon när jag tog jobbet. Efter 5 år så hade jag inte utnyttjat möjligheten att flexa en enda gång istället så blev det bara mer tid på övertidskontot. En dag när jag satt hos en kund i nacka strand såg jag hur det var helvitt på fjärden och man kan väl säga att den dagen var vändpunkten……och jag tror att det är det som gäller, man får tagga ner på måstena och ta de tillfällen som dyker upp. Det går alldeles utmärkt att ta en timme eller två innan eller efter jobbet. Jag försöker att ha koll på vinden så att varje gång blir bra och det har fungerat för mig.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 12:09

    Låter bra med 80%. Fattar verkligen inte vitsen med att jobba 50-60 timmar i veckan som en del gör. Skulle man bli lycklig av det? Hellre lite mindre lön o mer frihet!

  • canoya

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 12:28

    En stor tidsvinst kan man få om man kan ha med grejerna till jobbet så att man slipper åka hem och lasta innan man ska ut. Planering, som nån sa tidigare, har man flextid kan man ju börja tidigt och ta kort lunch så kommer man ju ut hyfsat tidig. Ett bra sätt att komma ut ofta är att skaffa nya grejer wink.gif då kommer man ju att försöka komma loss ännu mer bara för att få använda dem! Håll koll på vindprognoserna. Det är ju oftare så att långtidsprognoserna lovar vind, som sedan uteblir, än att det blir vind när man inte trodde det. Det ser ju bättre ut att “offra sig” och ställa in planerad surf än att smita när det inte var planerat. (Man måste ju inte säga att det är för att vinden uteblev) För min del, som inte bor vid kusten, har köpet av formulakit gett betydligt större utdelning på surftillfällena än jag fick tidigare.

  • brutus

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 13:59

    själv har jag insett att jag kommer att få problem när säsongen sätter igång igen för min del…
    har tagit ett jobb med tider mellan 9:30 – 18:30 – dvs kvällssurfen blir jobbigare…
    visserligen kommer jag att kunna flexa lite, men se’n ska man hem o hämta prylar, köra till lämpligt spot, mecka o trixa o allt jävelskap – innan man hinner blöta ner tårna går solen ner.
    DESSUTOM har företaget semesterstopp mellan juni o hela augusti pga högsäsong o jag får bara ta två veckor i sommar!!!

    Svarade väl inte på frågan om vad man ska göra, men gör alltså INTE vad jag gör om du vill surfa! (retuschare för reklambranschen, dvs.)

    Fan. gillar inte gnällande men det här suger.
    /Martin frown.gif

  • smurff

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 14:52

    Jag jobbar 80% på en bensinmack och nog fungerar det att surfa som oftast. Det jag inte hinner med är att plugga, vilket jag borde göra MYCKET mer. Ok nu e de vinter så då finns det ju desto mer tid till det. ( om man inte sitter o hänger på konfen en massa)

    Inte precis ett kariärssteg uppåt från att vara systemvetare/tekniker (tro mig pluggar till ingenjör data/sytemutveckling samma sak) hjärnan torkar lite i bensinångorna och mens man fyller på läsk och är allmänt trevlig mot alla vare sig de e knarkare eller slipnissar i Jaguarer, kryper sig menlösheten ibland inpå en.

    Fördelar är dock: 1. är tiden ute är du ute! ingen övertid accepteras, 1/x förhållande mot kontorsnisse-jobbet då det kanske inofficiellt är sagt att man jobbar tills jobbet är klart oavsett om det är övertid eller ej. 2. varierande arbetstider. börjar ibland inte förrän 16:00 och då hinner man med och surfa innan. börjar ibland tidigt 07:00 och då kan man surfa efteråt på ljusa dagar

    Nu tror jag lite som de andra här att man kanske kan styra upp det själv med arbetet. Jobba lite mer off season och jobba lite mindre peak season om man planerar lite. Men en del jobb fungerar ju inte alls så utan kräver 100% av dig då du vill surfa och typ 0% då du inte vill/kan surfa. Då finns det ju alltid resor som ett alternativ. Jobba, jobba, jobba, åka bort, surfa, surfa, surfa. smile.gif Då blir det ju mer fokuserat istället.

    Tja jag vet inte vad som är bäst. Det hänger ju oxå ihop med vad man har för övriga ambitioner och åtaganden här i livet. Har man kids också kan man ju inte bara säga tjena och dra till Pozo eller Tarifa 3 månader. Vill du bli VD för Tiote-Enator blir det lite svårt att förklara det här med 80% arbetstid och 20% surfing.
    Jag vet inte om du blev något klokare av det här. crazy.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 15:11

    smile.gif Tackar för alla bra svar – och mycket riktigt är jag som jag märker inte ensam om problemet. Samtidigt måste man komma ihåg att det är ett I-landsproblem men kan man fixa det för sig är det ju inte fel att göra det.

    Egentligen inte svårt att välja mellan karriär och liv/surfing/familj etc ändå blir det problem när man väl sitter där med jobb upp över näsan. Jag har dock oxå suttit i kundmöte i västlig kuling och havet fullt av vågor och gäss så nog har jag bestämt mig allt. Det är nu nu man ska ta vara på livet och göra balla saker – inte när man är gammal och kör rullatorn.

    Planering är bra – för det går även i denna sport – och resor är ju oxå bra – och 80% arbetstid är ju fantastiskt.

    En kombination borde definitivt leda till mer timmar på vattnet.

    VD för Tieto lär jag inte bli i alla fall – inte så länge jag tycker det är roligare att surfa och inte så länge jag inte vill lägga mer än 40 timmar i veckan på jobb. smile.gif

    Dela gärna med er av fler erfarenheter i ämnet!

  • kamaaina

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 16:15

    Bli Vaektare!!

  • jat

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 19:27

    Som redan nämnts i tråden. Planering! Slit ordentligt på jobbet de månader du vet att chansen att det blåser är låg. Tag ut din flex eller semester under de månader chansen att det blåser är hög. Plus förhandla ned arbetstiden istället för att förhandla upp lönen. Skatten äter bara upp lönen ändå. Jag själv har förhandlat ned arbetstiden från 40 till 36 timmar. Den utökade fritiden kan du också kombinera med aktiv aktiehandel. Aktie handeln kan finansiera sporten. Inte lönen i många fall. Sist men inte minst är det som i allt annat. Sätt upp mål! var vill du med jobbet, var vill du med sporten, vad vill du med livet. Jobba sig rik i sverige är i de flesta fall omöjligt. Bättre att tänka långsiktigt, sätta upp mål med livet, och göra långsiktiga investeringar i lägenhet, hus, skog, aktier och låta de finansiera fritiden om några år. Gör mål för hela denna helhet långsiktigt och på sikt har du kulor att ha kul för.
    VD på ett företag kan man visst bli och ändå hålla på med denna sport. Tro inte att höjdare jobbar överdrivet mkt.

    Med risk att låta som en nörd: Det är dina tankar och förutfattade meningar som sätter gränser för hur långt du kan komma. Omskrivet Jante lagen!
    /J

  • rocklund

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 20:15

    Kan man inte jobba som vindsurf/surf instruktör någonstans? borde finnas sådanna jobb att skaffa på tex maui och sådant, vore hur lysande som helst!

    Sedan kan man ju jobba som skidinstruktör andra halvåret, bättre än så kan man nog inte få det. grin.gif

  • imported_borje

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 21:49

    Trevlig tråd. På konfen diskuteras allt från religion till hur man kan planera livet för att få ut så mycket surf som möjligt smile.gif En riktig superkonf… Ordet är fritt.

    Själv har jag hittat en lösning som jag tror blir bra. Utbildar mig till gymnasielärare, så det kommer bli både sommarlov, jullov, sportlov m.m. En massa härliga surfsemestrar med andra ord smile.gif

    Häng löst

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska man jobba med för att hinna surfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.