Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad skall jag köpa?

• Vad skall jag köpa?

Publicerad av sparrow på 31 januari, 2005 vid 11:17

testade drake i somras och blev torsk. undrar vad man skall köpa för prylar…som nybörjare skulle ju folk kunna lura en till vad som helst. har någon lite schyssta tips?

luuddee svarade 20 år, 3 månader sedan 17 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • stellan

Medlem
    31 januari, 2005 vid 11:37

Ska du köpa begagnat så köp endast 2004 modeller. Det händer mycket i utvecklingen.

Ska du bara köpa en kite köp en 14 m2

Ska du köpa en ny kite så köp en Naish (enligt min personliga åsikt de slitstarkaste på marknaden).

Bräda: Köp en runt 130 cm – inte längre än 140.

Satsa på ett bra säkerhetssystem på bommen.

Köp den tjockaste våtdräckten. Du fryser oftare än du är för varm.

Välkommen i klubben!

• bates

Medlem
    31 januari, 2005 vid 11:41

ja det e bara att kolla under vilken topic som helst här så ser du vad folk rekommenderar för det kvittar vad ämnet e så slutar det alltid med samma diskussion grin.gif . När det kommer till kites så håller väl de flesta etablerade märkena hög standard (har du varit ute så ser du ju vad folk kör med) och det speglar nog rätt bra kvaliteten, det svåra är vilken storlek man ska börja med om man nu inte vill lägga en 30 000 på nya saker och täcka de flesta vindar inom rimliga gränser. Här en en länk till en ganska ny topic på ämnet:
    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=278864&page=3&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

Första kiten bör iaf vara kopletterbar för andra kites senare och ha tillräckligt bra vindregister (sett utifrån de svenska klimat-förutsättningarna) för att du ska kunna åka ofta så du lär dej snabbt, det e väl vad man bör tänka på. Brädan bör nog inte vara för stor för det kommer du tröttna snabbt på även om du kanske kommer upp lättare i början.

• metallifredd

Medlem
    31 januari, 2005 vid 11:47

instämmer väl på en del men du kan gott köpa äldre grejeer om du har ont om cash. Naish aero2 (2003) tex är en utmärkt allroundkite som du kan få biiligt i dagsläget.
    funkar imo utmärkt med äldre grejer och för en nybörjare e det nog tvekamt om det e så stor skillnad. köper du äldre än 2003/2002 så är det stor skillnad i stabilitet o drakarna var sämre balanserade och störtade lättare vilket inte är bra för nån. speciellt inte en nybörjare.
    håller med om att naish har bra kvalitet. har haft många och inte haft problem med dålig kvalitet.

• pjoter

Medlem
    31 januari, 2005 vid 11:55

Vill bara tillägga att naish inte är överlägset bättre än de flesta andra märken trots två inlägg om dom nu. så gott som alla kites från 03 å framåt av de lite större märkena är bra grejer! mer smak, vana och även utseende som får folk att välja olika. Desto nyare desto bättre grejer såklart men 03:orna är inga skitgrejer.

• rambo_johnson

Medlem
    31 januari, 2005 vid 12:19

Svar till:

testade drake i somras och blev torsk. undrar vad man skall köpa för prylar…som nybörjare skulle ju folk kunna lura en till vad som helst. har någon lite schyssta tips?

[/ QUOTE ]

Köp beg 2004 finns ett gäng kanonfina kites på säljes.

henningsandstrom@hotmail.com han har nog en 11 till salu till ett bra pris

• rambo_johnson

Medlem
    31 januari, 2005 vid 12:24

Svar till:

Ska du köpa en ny kite så köp en Naish (enligt min personliga åsikt de slitstarkaste på marknaden).

[/ QUOTE ]

slitstark kanske, men bra? hade hellre köpt en Slingshot jag, om vi nu ska snacka slitstarka kites. Sverige är nog dessutom världens klimat-snällaste land mot kites: ingen sol, ingen vind och lite sand.

• egan

Medlem
    31 januari, 2005 vid 13:23

mm köp 2004 om du har råd, annars e 2003 helt okej också speciellt till en början. köp inget som e tidigare än så. köp inte för stor bräda, kommer du ångra väldigt snabbt. själv har jag naish och har tyckt det varit en bra kajt o börja med även om jag nu börjar tycka den e ganska tråkig(har dock inte testat dom nyaste). jaja, hur som helst kommer du nog hitta nåt bra. dom flesta kajtare är väldigt hjälpsamma och ärliga tycker jag i alla fall. Lycka Till!

• gogga

Medlem
    31 januari, 2005 vid 13:31

Svar till:

mm köp 2004 om du har råd, annars e 2003 helt okej också speciellt till en början. köp inget som e tidigare än så. köp inte för stor bräda, kommer du ångra väldigt snabbt. själv har jag naish och har tyckt det varit en bra kajt o börja med även om jag nu börjar tycka den e ganska tråkig(har dock inte testat dom nyaste). jaja, hur som helst kommer du nog hitta nåt bra. dom flesta kajtare är väldigt hjälpsamma och ärliga tycker jag i alla fall. Lycka Till!

[/ QUOTE ]

Vad har hänt??
    Det var ju ett seriöst svar? confused.gif smirk.gif

• sparrow

Medlem
    31 januari, 2005 vid 15:49

jävlar….hjälpsamma människor på den här sidan måste jag säga. tack! har fått nys på en boxer 12:a. e det något bra att lära sig på eller?

• metallifredd

Medlem
    31 januari, 2005 vid 16:28

finfint!
    fråga Bodhi the legend om du möter honom. han e supernöjd med sin boxare.

• stellan

Medlem
    31 januari, 2005 vid 16:30

Den är för liten som enda kite… om du bara ska ha en. Du ska ha en större typ 14. Boxer är en väldigt stabil kite vilket uppskattas av nybörjare.

• walle

Medlem
    31 januari, 2005 vid 16:37

Svar till:

Den är för liten som enda kite… om du bara ska ha en. Du ska ha en större typ 14. Boxer är en väldigt stabil kite vilket uppskattas av nybörjare.

[/ QUOTE ]

å andra sidan e just 12m2 lagom att lära sig på!
    han kommer säkert köpa fler kites och då passar en 12:a kanoon!!!

och naish e faktiskt inte skit!

• dirk_diggler

Medlem
    31 januari, 2005 vid 16:50

Svar till:

[/ QUOTE ] grin.gif grin.gif inget dåligt omdöme

• walle

Medlem
    31 januari, 2005 vid 17:11

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ] grin.gif grin.gif inget dåligt omdöme

[/ QUOTE ]
    jag ville inte ”ta i” wink.gif

• dirk_diggler

Medlem
    31 januari, 2005 vid 17:12

grin.gif grin.gif grin.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad skall jag köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.