Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad skall jag köpa?!

  • Vad skall jag köpa?!

    Publicerad av garage på 27 december, 2006 vid 10:37

    Hej!

    Har bestämt mig för att komplettera surf med kite, dels på sommaren och förhoppningsvis lite på vintern med, skridskor och skidor. Jag har dålig koll på ämnet och skulle vilja ha lite input på vad jag skall försöka få tag i.

    Min krav är:

    1. Kitea på vatten upp till ca 10m/s, sen windsurfar jag nog
    2. Köra skidor på snö i antagligen rätt svaga eller säga max 10m/s
    3. Ev. skridskor på is om det inte är helt livsfarligt.

    Kan nån tipsa mig om vilken storlek jag bör sikta på, sen om det finns annat att tänka på, höjd är kanske inte så viktigt i första läget mer att den är lätt att vattenstarta och ev. starta själv. Bowkite, är det det som gäller idag eller funkar det i stort sett lika bra med lite äldre modeller för en nybörjare? Säkerhet osv…

    Tacksam för tips!

    Mvh Andreas

    skejtar_henke svarade 17 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • milkman

    Medlem
    27 december, 2006 vid 10:49

    Vad väger du?

  • tomw

    Medlem
    27 december, 2006 vid 10:54

    Oh man,

    Du kommer få massor fina tips om att köpa dis o dat från folk.

    Tar ett par lektioner först. lär dig i alla fall hur man riggar och flyger kiten o hur farlig den är.

    Glöm snö o is tills du behärskar vatten. Det är för många hårda saker i vägen på land. Det betyder att du ska satsa på en kite för vatten först.

    Är du runt 75kg +- 10kg ska du ha en 12-14m2 kite. Den kommer blir för stor i 10ms, tills du blir duktigare.

    Vet att många tycker olika, men en SLE eller Bow kite är lättare att lära sig på. Har du råd, köp en ny. Annars kan en 05-06 “c” kite blir bra också.

    Efter ett år på vattnet kommer du säljer din WS grejor….

    TW

  • garage

    Medlem
    27 december, 2006 vid 10:57

    @Milkman 356029 wrote:

    Vad väger du?

    Jag väger väl tyvärr 85 kg nu efter Julens fröjder!

  • fesen

    Medlem
    27 december, 2006 vid 11:04

    @TomW 356030 wrote:

    Glöm snö o is tills du behärskar vatten. Det är för många hårda saker i vägen på land. Det betyder att du ska satsa på en kite för vatten först.

    Ehh….har du någonsin kört på snö?!?! 😉

    Det är vansinnigt mycket lättare att börja på snö. Den som påstår annat har nog aldrig testat.

    Så mitt förslag är givetvis att du börjar på snö först…helst med skidor för då är det busenkelt. (Men givetvis skall man gå en kurs eller få hjälp av en polare som har full koll…jag säger det igen…full koll)

    Börjar man på snö så har man bra kitekontroll när man sedan kliver i vattnet. Visst…det skiljer lite…men man behöver inte lägga lika mycket koncentration på själva kitehanteringen.

    (Vill du testa något som är riktigt hårt så skall du testa med mountainboard 🙂 )

    //Robban

  • fesen

    Medlem
    27 december, 2006 vid 11:06

    @TomW 356030 wrote:

    Efter ett år på vattnet kommer du säljer din WS grejor….

    Det är dock inte helt otroligt 🙂

  • gurra_g

    Medlem
    27 december, 2006 vid 11:13

    Håller med Fesen! Ta en lektion på snö! Nästan alla kan köra o klara sig själva efter bara några timmar med bra guidening. passar lite bättre till årstiden också… Kan vara lite kallt att vara noob i vattnet nu, ligga o bodydraga i vattnet mmmm 😉

  • gurra_g

    Medlem
    27 december, 2006 vid 11:19

    Mitt tips är att du ska köpa en Bow/sle lättare att lära sig på en c-kite…
    Till min vikt (80kg) passar det perfekt med 12 som största kite…

  • garage

    Medlem
    27 december, 2006 vid 11:25

    Hej igen, här blev det fart!

    Säg såhär istället, jag köper mig en bowkite bara för det låter så coolt och alla snackar om det, sen börjar jag med mina slalomskidor på en enorm öppen yta, typ en sjö i 4m/s. Först lär jag mig att starta “vattenstarta” den, sen övar jag på att “lösa ut” den så jag vet vad jag skall ta mig till när jag får panik. Givetvis har jag på mig min MC utrustning och har kunnigt folk som hjälper mig att rigga och visa mig (jag har testat kite en del i vattnet innan). Sen fokuserar jag på at ta höjd och åka fram och tillbaka och ha jävligt skoj precis som vanligt. Eftersom jag är 30+ och nästan gubbe är jag ju såklart väldigt feg och riskmedveten så det blir inga hopp eller coola saker på väldigt lång tid.

    Visar det sig sen att det är jääääääävligt mycket roligare än windsurf så säljer jag mina surfgrejer och kite’ar bara, för man kan ju tydligen inte hålla på med två roliga saker!

    Tack för tipsen!

    Andreas

  • milkman

    Medlem
    27 december, 2006 vid 11:37

    Håller med om kitevalet, platt kite (behöver inte vara just bow) med jättedepower borde ju börja med.

    Jag håller på Ozone så köp en begad Instinct 13 ifall du hittar en, eller en Instinct 11. (Motsvarar vanliga bowkites 14 och 12m). 13 kiten kör du till ca 12 m/s på vatten, 10 på snö är min gissning. 11:an får du upp något högre. Båda funkar från ca 5 m/s på snö. 11:an kommer du igång från 7 m/s på vatten med en snabb bräda.

    Jag har en 11:a och en 15 hemma begat i bra skick, kolla köp/sälj.
    Eller så köper du en snökite för vintern. Har en Frenzy 06 hemma, kan du få för 7000kr, komplett och nygaranti på den.

  • fesen

    Medlem
    27 december, 2006 vid 11:53

    @garage 356039 wrote:

    Eftersom jag är 30+ och nästan gubbe är jag ju såklart väldigt feg och riskmedveten så det blir inga hopp eller coola saker på väldigt lång tid.

    Du är långt ifrån ensam i den åldersgruppen.
    Tro mig…börjar du på snö så hoppar du snart också.
    Jag talar av egen erfarenhet. 🙂

    Min rekommendation är att du skaffar dig en BOW för vatten och en open-cell-foil för snö.
    Om budgeten tillåter. Man behöver ju inte köpa nya prylar heller om man vill hålla ner kostnaderna.

    //Robban

  • psychonauten

    Medlem
    27 december, 2006 vid 14:10

    Lita inte på folk som säljer sina prylar i samma inlägg som dom kommer med ett tips 😉

  • patrikol

    Medlem
    27 december, 2006 vid 14:27

    @psychonauten 356067 wrote:

    Lita inte på folk som säljer sina prylar i samma inlägg som dom kommer med ett tips 😉

    Nej lita inte på dom!

    Köp min 12a istället den är som ny! 🙂

  • metallifredd

    Medlem
    27 december, 2006 vid 17:27

    Köp Ganjakites -07 valfri modell.
    goa grejer.

  • djevulen

    Medlem
    27 december, 2006 vid 17:44

    de flesta kitsen från något stort märke e bra,det e bara en smaksak,men köp en bow de e lättare å lära sig på

  • djevulen

    Medlem
    27 december, 2006 vid 17:55

    http://87.117.201.90/~element/ här kan du läsa lite tester å annat

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad skall jag köpa?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.