Senaste nytt Forums Vågsurfing Vad skall man köpa som nybörjare?

• Vad skall man köpa som nybörjare?

Publicerad av ola_p på 24 mars, 2007 vid 14:11

Tänkte investera i en bräda att ha med till Marocko så man har nått att göra de dagar det inte blåser. Sen är det ju rätt gjutet att ha till de dagar då det av nån anledning blir vågor men halvkass surf…

Är lite inne på en SOS 7’3″ (om det inte blir alltför dyrt), är man rätt ute då? Har testat ett par gånger på någon variant på halvstor bräda.. Inte longboard, men ganska bred och stor.

Eller skall man gå på nått mindre å låtsas att man har lite talang å kommer lära sig fort..? :tongue:

Synpunkter å tips är välkommet.

ola_p svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • danielf

Medlem
    24 mars, 2007 vid 19:24

När hade du tänkt att åka till Marocko och var hade du tängt hänga? Tror att runt 7ft är bra om man är nybörjare, sen beror det lite på din vikt och längd då. Kör du en bräda som är runt 20ft bred och 2½ft tjock med inte alltför mycket rocker så får du som regel något som är lättpaddlat, å andra sidan, är vågen snabb, så blir det kanske svårt att ta vågorna.

Känner inte till SOS brädan, men snacka annars med Backdoor, har ett bra soritment hemma som man kan klämma å känna på! Sen vad är det som säger att du inte kan ta ut den i Sverige, även om du kanske hellre vill segla, sen skall man inte glömma, har du båt, så kan du köra den efter där, rätt kul mitt i sommaren när värmen kommer och blåsten tar semester.

• ola_p

Medlem
    24 mars, 2007 vid 22:19

Det blir flyg till casablanca, å sen en roadtripp på några dagar ner till essaouria. Seglingen sker väl sedan i Moulay, men bil har vi så det blir säkert turer till närliggande ställen också. 6-28 juli är det, så vindsäsong snarare än swell säsong… Sen hade ju inte chile suttit fel till vintern, å då är det väl snarare motsatt, bra swell men kanske lite sämre vind.

Visst kommer den användas i sverige också, men huvudsdyftet blir ju ändå i viss mån att användas på resor. Inte så ofta det är bra vågor och kass vind i sverige (inträffar gör det ju dock). Så absolut kommer den användas hemma också.

Sen fick du väl fel på dina enheter där va? 20ft låter som en segelbåt… 😉

• danielf

Medlem
    25 mars, 2007 vid 09:57

självklart jag menade 20″ i bredd och 2,5″ i tjocklek, snurrig.

• ola_p

Medlem
    25 mars, 2007 vid 13:14

Här är SOS brädorna http://www.sosshapes.com/2006/boards/surf/surf_movie.html

Hur man utläser dom måtten hajjar jag inte riktigt dock… 21 3/4″ bred och mellan 1 3/4″ och 2 3/4″ tjock?

• steff-73

Medlem
    26 mars, 2007 vid 11:31

Ola, med din talang på vattnet tycker jag att du kan gå på lite mindre storlek. Jag lärde mig på en 6,6 (men det hade förmodligen gått snabbare på en större).

Som av en händelse har jag en : längd 6,6 : bredd 20 1/2 : tjock 2 3/4 : år 2003 : shapad av webber för Quicksilver till salu. Surfkompispris utlovas (inkl boardbag och alla tillbehör). Skicket är OK.

/Stefan Mayer

• ola_p

Medlem
    27 mars, 2007 vid 06:53

Skickade ett PM…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Vad skall man köpa som nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.