Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väderlarmsystem

• Väderlarmsystem

Publicerad av koffelager på 14 december, 2007 vid 13:26

Hej!

Heter Kristoffer Lager. Är snart färdig meteorolog. Kommer göra mitt exjobb på ett företag som främst jobbar med vind och vindmodeller. När jag varit och hälsat på min brorsas jobb, se bannern uppe i vänstra hörnet, har diskussionen om ett mobil/sms-baserat system kommit upp. Alltså ett system där man får sms med aktuella vindar, och prognoser framåt.
    Skulle vilja att ni kom med önskningar om hur ett sånt här system skulle fungera, hur mycket det får kosta, vilken information man vill ha, hur många potentiella kunder det kan finnas.
    Tänk fritt (men hyfsat realistiskt:cool2: ) och kom med idéer.

Mvh Koffe

mackan svarade 18 år sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • yann

Medlem
    14 december, 2007 vid 15:24

Kommer vindarna vara observationer eller bara prognoser? Observationer finns det ju lite dåligt med men prognoser är jag inte beredd att betala för så länge det finns gratis alternativ.

• milkman

Medlem
    14 december, 2007 vid 15:33

Jag betalar gärna för observationer. Men då skall dom gå att lita på – Skulle lätt betala för en 12h prognos som stämmer till 90%, som är lokal som fan och tar hänsyn till bris…

Skulle iofs lätt betala för en pronos som gav mig för exempelvis Varberg:
    följande info delat på förmiddag, em och kväll
    Riktning, ”vind fast bara typ >6m/s, >10m/s, >15m/s”, temperatur och molnighet
    Men det måste ju stämma också.
    Lätt värt 25kr/månad om jag slipper bomkörningar, men inte värt nått om jag får mer än en bom!

• sourra

Medlem
    14 december, 2007 vid 16:01

Jag skulle kunna betala 50:-/mån för en tjänst som ger Milkman bomkörningar =)
    Nej men som Yann sa tidigare – observationer är det som är mest värt. Solcellsdrivna vindmätare på populära spots som rapporterar in till en central tjänst skulle vara värt en massa flis. Vanliga prognoser är redan rätt lättilgängliga i och med att dagens mobiltelefoner är så pass avancerade. Kanske man skulle kunna få kommuner eller någon form av myndighet att samarbeta med (alltså delfinansiera) en sådan tjänst?

• pjoter

Medlem
    15 december, 2007 vid 00:16

skulle helt klart betala för att få bra!! prognoser. och gärna observationer från ordentliga kuststationer där vinden är fri.

Man gör en jäkla massa bomkörningar per år pga av felaktiga prognoser. alldeles för vanligt att prognosen visar upp mot 10m/s och det stannar på under 5m/s. Hade varit bra med ordentliga prognoser att gå på, spec om man vill åka en bit för att köra exempelvis vågor.

• nn4an_mike

Medlem
    15 december, 2007 vid 11:04

Jag kanske är dum men… Är det inte bättre med vinddrivna vindmätare än soldrivna ?

• sourra

Medlem
    15 december, 2007 vid 12:12

Ja Micke, du är lite dum =)
    Nej, men så vitt jag förstått det så krävs det en separat snurra för att generera el. Dessutom krävs det vind för att det ska visas något värde alls. Då det är stiltje kommer man inte få nåt resultat alls vilket kan vara lite störigt eller tolkas som att mätaren är defekt. Eller så kan mätaren vara pajko medan man bara tror att det inte blåser. Solens goa strålar når alltid ned så man kan få se att det blåser måttliga 2.3 m/s.

Vad får tjejen i julklapp, trafikskylt igen?

• tobas

Medlem
    15 december, 2007 vid 12:14

Ja det skulle kunna vara värt en hel del. Tänker du dig som en del har svarat en månadskostnad eller är det som så att du ser en produkt utvecklas som kan köpas in och placeras ut utav intresserade. Tycker själv att det mest är observationer som skulle vara intressant.
    Kunde man få en rapport från favoritspoten skulle det kunna spara på ekonomi, förhållande, miljö, kred hos kollegor, tålamod hos halventusiastiska kitevänner m.m m.fl. Som du ser, värt en massa.

Håller nog på soldrivet så att man kan kolla när som det är ljust, kanske även med accumulator. Osäkerhetsfaktor om den inte ger utslag bara för att det inte blåser. Man hoppas ju alltid 😉

/ Tobas

• aka_kalle

Medlem
    15 december, 2007 vid 12:41

hade varit jävligt coolt med riktigt bra lokala prognoser med bris bla bla som skickar ett sms X minuter innan vinden på spotten överstiger Y m/s, sen borde smset även innehålla info om hur länge vinden håller sig. Hade varit riktigt najs.

• skanepaul

Medlem
    16 december, 2007 vid 23:00

Tja, går det på något sätt att förutspå bris så hade ju det varit super. Det är det ENDA jag saknar varjefall.

• nn4an_mike

Medlem
    17 december, 2007 vid 10:51

Va Fän, Sourra…
    Jag springer väl inte runt och berättar vad DIN flickvän kommer få i julklapp ??!!
    Men för att besvara frågan så är det inte helt omöjligt att hon får en ny trafikskylt. Hon har tröttnat lite på den gamla så vi kommer nog att sälja den…, Om du är intresserad av den så får du hålla korpgluggarna öppna, för jag tror den kommer bli såld fort när jag väl lägger upp den till försäljning…

• zilversurfarn

Medlem
    17 december, 2007 vid 18:17

Hade varit jätteintresserad av ett system som säkert kunde förutspå lokalt väder de närmsta timmarna. Hur många gånger har man inte kommit till en spot precis när alla andra går upp för att vinden lagt sig. Att då veta att vinden verkligen kommer tillbaka inom en timma vore guld värt!

• mackan

Medlem
    18 december, 2007 vid 20:27

Finns ett mycket simpelt men väl fungerande system i Cape Town. Har inte använt det sen 2005 och kommer varken ihåg namnet eller exakt hur det fungerade. Borde gå att söka.. Minns att man betalade per sms, ingen typ av prenumeration. Rapporterna kom via sms.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA