• ola-h

    Medlem
    9 november, 2006 vid 20:15

    Surfmeister, r0zn: Även för mig är det lite både och med det där. Jag byter ju brädor väldigt ofta och tycker har nog lärt mig att anpassa mig väldigt fort till nya brädor. Dessuomt tycker jag det utvecklar min segling att byta ibland.

    Å andra sidan, i lite mer “kritiska” förhållanden så har jag märkt att jag seglar förvånansvärt mycket bättre på en bräda jag verkligen känner (EVO 70 i mitt fall). Att veta exakt hur brädan kommer reagera på det man gör spelar mycket stor roll. Jag har fått allt större förståelse för de proffs som är väldigt konservativa och bara sakta, sakta utvecklar sin favvovågis och inte vågar sig på några större utflykter.

  • the_novice

    Medlem
    9 november, 2006 vid 20:34

    Som lite hobby surfare så tycker jag allt att ombyte förnöjer. Visst, hade vi haft perfekta sideshore förhållanden varje dag så hade väl läget varit annorlunda men nu har vi ju inte det. Innan förra stormen tex så körde jag formula i 4 timmar ena dagen för att sedan gå ned till 62 litarn och 3.7 när vinden dök upp, kändes löjligt litet första vändorna men man ställer ganska fort om sig även om man är gammal…

    Tycker inte det är särskilt konstigt att tex köra en lite större klassisk vågbräda när det är tveksam vind för att sedan gå ned på en liten stubbie när det brallar i. Tvärtom borde ju också funka om man känner för det. Tycker snarast att man kan utvecklas lite mera av att köra bägge delarna eftersom dom är bra på olika saker.

  • basse

    Medlem
    10 november, 2006 vid 08:12
    The_Novice wrote:
    Tycker inte det är särskilt konstigt att tex köra en lite större klassisk vågbräda när det är tveksam vind för att sedan gå ned på en liten stubbie när det brallar i. Tvärtom borde ju också funka om man känner för det. Tycker snarast att man kan utvecklas lite mera av att köra bägge delarna eftersom dom är bra på olika saker.

    Jag tycker helt tvärt om faktiskt. Brallar det i vill jag ha en liten klassisk rackare, är det mindre vind vill jag har planingen i en bredare och har då en Stubby. Handlade en Naish 69l 52,5 bred för ett tag sedan och har faktiskt redan kört den 3 dagar. Den kommer passa fint under 87’an när den blir för stor.
    Tycker fler bör skaffa sig en liten bräda till de riktigt blåsiga dagarna. En klassisk liten shape får man loss beg för nästan inget och man kan ha den riktigt länge.

  • ola-h

    Medlem
    10 november, 2006 vid 09:40
    Basse wrote:
    The_Novice wrote:
    Tycker inte det är särskilt konstigt att tex köra en lite större klassisk vågbräda när det är tveksam vind för att sedan gå ned på en liten stubbie när det brallar i. Tvärtom borde ju också funka om man känner för det. Tycker snarast att man kan utvecklas lite mera av att köra bägge delarna eftersom dom är bra på olika saker.

    Jag tycker helt tvärt om faktiskt. Brallar det i vill jag ha en liten klassisk rackare, är det mindre vind vill jag har planingen i en bredare och har då en Stubby. Handlade en Naish 69l 52,5 bred för ett tag sedan och har faktiskt redan kört den 3 dagar. Den kommer passa fint under 87’an när den blir för stor.
    Tycker fler bör skaffa sig en liten bräda till de riktigt blåsiga dagarna. En klassisk liten shape får man loss beg för nästan inget och man kan ha den riktigt länge.

    Fast det låter som ni båda huvudsakligen refererar till just storleken, dvs att det kan vara skönt att ha en riktigt liten bräda när det brallar i. Novice stubbie är ju på 62 liter och antagligen en av marknadens mest lättkontrollerade brädor i übervind (inte mycket bräda för vinden att ta tag i). Inte många märken har små stubbies dock, så för många finns inte det valet och dessutom är många stubbie-shaper i sig rätt så lättvindsanpassade och gör sig inte i de förhållanden som vi ofta har när det blåser rejält.

    En starkt argument att välja en liten klassisk bräda är just det sista faktum som Basse tar upp – man får en modern klassiskt bräda på 65-68 liter för en spottstyver på begagnatmarknaden. Väger du under 75 kilo (eller kanske tom lite mer) och har en vågis på kanske 75 liter som minsta är det fasiken tjänstefel att inte skaffa en billig sub70-bräda. (Hmm, fast om nu alla i dessa hårdvindstider plötsligt börjar se sig om efter småbrädor kanske priserna går upp…det kanske rent av blir en bristvara)

  • lars_k

    Medlem
    10 november, 2006 vid 11:20

    Ett ytterligare argument för en ett par år äldre liten klassisk är att de på den tiden ofta var lite mer allround. I nyare årsmodeller, där många märken har både en klassisk och en stubby-linje, har man ofta separerat/renodlat linjerna mer. Tex har de senaste klassiska brädorna ofta väldigt snabba/raka rockers som gör sej väldigt bra i snabba vågor och cross-off. Dock mindre bra här hemma där det visserligen kan blåsa pung, men vågorna likförbannat är sega och cross-on eller i värsta fall rak onshore.

  • ola-h

    Medlem
    10 november, 2006 vid 11:55
    Lars_K wrote:
    Ett ytterligare argument för en ett par år äldre liten klassisk är att de på den tiden ofta var lite mer allround. I nyare årsmodeller, där många märken har både en klassisk och en stubby-linje, har man ofta separerat/renodlat linjerna mer. Tex har de senaste klassiska brädorna ofta väldigt snabba/raka rockers som gör sej väldigt bra i snabba vågor och cross-off. Dock mindre bra här hemma där det visserligen kan blåsa pung, men vågorna likförbannat är sega och cross-on eller i värsta fall rak onshore.

    Är det verkligen så? Min analys är snarare att de klassiska brädorna blivit allt snabbare för att kunna konkurrera med stubbies hjälp av tidig planing, höjdtagning, mer direkt känsla etc. Trenden började iofs långt innan stubbies i och med ett slags lyckligt sammanträffande när några av de bästa Hookiparipparna valde allt snabbare vågbrädor samtidigt som man började arguemtera för att samma typa av bräda faktiskt gick att använda i flera olika förhållanden – både Maui och euro. Det blev den tidigare eurovågisens död, kan man säga. Trenden med snabbare rocker blev alltså väldigt lyckad eftersom både många riktigt duktiga seglare gilade det och dessutom vi vanliga seglare kunde dra nytta av de snabbare brädorna här hemma. Jag skulle nog säga att vågbrädorna “i genomsnitt” blivit snabbare år från år från ca 95 tills nu och att denna trend absolut inte minskade i och med stubbiens tillkomst.

    Däremot kan man möjligen till 2007 se en trend att vågbrädeslinjerna blir lite mer separerade, men att detta snarare får följden att trad-brädorna få lite mer rocker igen. Jag har för mig att tex Boards hade något uttalande om att årets trad-brädor i genomsnitt hade mer rocker än förra året (eller så lästa jag det i deras forum eller så var det i mailkommunikation).

    Jag skulle dock argumentera att rent vågridningsmässigt så skulle trad-brädorna tjäna på att få en aning mer rocker igen. Pendeln har nog gått så långt som möjligt mot supersnabba rockerkurvor nu. Jag vet att även några av de seglare som kör de snabbaste rockerkurvorna (Goya, Polakow, Kevin Pritchard, Levi Siver etc) har börjar experimentera med lite mer krök igen.

    “Spola tillbaka kröken”, kanske är ett relevant slagord. Inte många kan väl så här en fredageftermiddag protestera mot att lite mer krök låter som en bra ide, eller?

  • lars_k

    Medlem
    10 november, 2006 vid 12:27

    Eftersom du gillar Starboard Ola, tycker inte du att tex. Acid har blivit snabbare från 03 och framåt, efter EVOns tillkomst? Av testresultat att döma verkar Aciden ha blivit alltmer snabb och extremt anpassad för snabba vågor med rak och snabb rocker och tunnare kanter med mkt grepp.
    Tror du inte att man får en mer allround bräda om man köper en Acid 03 jfrt med en Acid 06?
    Och tolkar jag dej rätt att du verkligen tycker en stubby är en snabb bräda???

  • ola-h

    Medlem
    10 november, 2006 vid 13:07

    Nej, jag tycker inte att stubbyn är snabb. Jag utryckte mig troligen otydligt, men det jag menar är att stubbyn kom med en massa trevliga egenskaper för vågsegling i våra förhållanden (dock ej snabbhet) så trad-brädorna var tvungna att konkurrera på något sätt och då blev “snabbheten” deras vapen.

    När det gäller att jämföra just Starboard Acid över tiden så har du rätt i att 06 är klart snabbare än 03 (de sista av den gamla generationen är 04 62,70,74 samt 05 80 och 88, 2005 74 och 04 var en helt ny shape, 05 70 och 06 73 var en slags EVO-hybrid och 2006 80 och 86 samt hela 07-programmet är nya designer som är ännu snabbare).

    Starboard är ett något udda exempel dock, bland annat för att Scott McKercher har så stort inflytande över brädorna han seglar. Han har alltid gillat brädor som är bra för vågridning i alla förhållanden och som är “lugna” i designen. När han “gick över” till EVO så plockade han med sig denna filosofi och Acidbrädorna fick så småningom en annorlunda och mer direkt känsla. 03 Acid är fortfarande en McKercher-design.

    På den direkta frågan om en 03 är mer allround än en 06 (eller säg 07) så skulle jag ändå svara nej. Visserligen var 2003 Acid 70 en riktig favorit (lite EVO-föregångare på sitt sätt), men faktum är att det märks att de som shapar brädorna lärt sig mycket sedan dess och 07:an är nog mer allround och framför allt helt enkelt mycket bättre. Visserligen har 07:an MYCKET snabbare rocker men i sega eller halvsnabba förhållanden kompenseras det med en helt annan outline och bottenform. För mig själv är det paradoxalt nog snarast i riktigt “snabba” förhållanden (körde 07:orna på Hookipa t ex) som jag får svårt med denna snabba rocker (lite för “styv” om man vill gå vertikalt när det är brant och snabbt).

    Hur som helst är det svårt att jämföra 03 och 07 eftersom 07:an som sagt är bättre. Oavsett vilka preferenser man har tror jag i princip ingen skulle föredra 03:an framför 07:an. En jämförelse mellan 05 74 och 07 74 skulle däremot vara intressant.

  • lars_k

    Medlem
    10 november, 2006 vid 13:46

    OK. Jag tror jag är med dej gällande starboard, även om jag inte riktigt fattar hur man kan få en extremt snabb rocker att funka i sega förhållanden.
    Om man nu tar 2003 så fanns det många allround “klassiska” brädor, som RRD Cult, Tabou LaCurve etc. Tycker även min Naish 03 är rätt allround, lös och skön på bakfoten och med gött grepp på framfoten. Dock har den ju en lång och fladdrig nos som borde kapas av! 😉
    Har en 73l Proof Waveline på ingång som ska vara rätt snabb men ändå väldigt allround och med kort/bred outline. Kanske lite som Acid:en då kanske…

  • ola-h

    Medlem
    10 november, 2006 vid 14:50

    Snabbhet är ju ett sätt att få en bräda att bra bra i segel vågor, eftersom om inte vågen ger fart så är det ju bra om brädan håller fart. Problemet blir dock att en sådan brädan lätt kan skära fast när man svänger den när farten väl minskat (eller inte blev så hög). Detta kan man i princip hindra genom att brädan har mer kurva i outlinen. Ett extremexempel är Starboard Aero. Det är en bräda som är grymt bra i segal vågor och väldigt anpassad för just detta. Den har inte en krökt EVO-rocker utan snarare en mycket snabb rocker som liknar den på 07 Pure Acid. Däremot har Aero en helt sjukt krökt outline (71 bredd på 233 längd). Med den brädan kan man nå toppsvängen i väldigt låg fart och ändå inte skära fast. Brädan liksom rullar över outlinenes krökning istället för att skära fast på den raka rockern.

    De 03-brädor du tar som exempel var nog rätt allround då, men precis som med Acid tror jag inte mångs skulle byta tillbaka till dessa nu (inte en om man kapade nosarna). En del av den utveckling som skett har nog varit en slags “förändrad inriktning”, men mycket av utvecklingen har nog ändå mynnat i “bättre brädor” dvs man har kunnat förbättra ett antal egenkaper utan att försämra andra. 4 år (03-07) är ganska lång tid utvecklingsmässigt. Det brukar märkas. Men två är är nog å andra sidan så kort tid att förändringar i inriktning på en viss brädmodell kan vara viktigare än “total förbättring”. Givetvis finns enskilda undantag till denna tumregel, dvs kombinationer av en bräda och en seglare som helt enkelt funkar så grymt bra ihop att inte ens 4 års utveckling kan slå den matchningen.

    Hmm, mycket teori nu från min sida. Tur att det skall blåsa imorgon. Nu går jag ut och packar bilen full med både Trad, stubbie, ORB, fasttail, FSW, FW, LWT, MS, CoG, RB och lite annat. High rocker, Hallaluja!

  • basse

    Medlem
    10 november, 2006 vid 15:07

    Var kör du imorgon Ola?? Hade varit ball att teste lite FW, LWT, MS, CoG, RB och lite annat… även lite Halleluja hade varit grymt! 🙂

  • the_novice

    Medlem
    10 november, 2006 vid 15:31

    Hmm, få se nu, SW vridande till W, en vild gissning kanske men jag tror att det bär av till en stenstrand någonstans på västkusten…

    Tyvärr verkar det blåsa som mest under natten och möjligen tidig morgon?

  • basse

    Medlem
    10 november, 2006 vid 16:01

    Kanske på hemvägen då.. Morgonsurf i Vilshärad lockar mycket!

  • ola-h

    Medlem
    10 november, 2006 vid 16:32

    Om DMI har rätt blir det Åsa. Jag orkar nog inte hela vägen ned till Halmstad imorgon, de sita milen är rätt sega. Hoppas komma iväg från Örebro vid 5-tiden och är väl i Åsa vid ca 9. Man vill ju inte missa vridet (fast just imorgon ser det lite konstigt ut med vridning och minskning och sedan ökning igen, ev blir det inte bra i Åsa förrän senare på em).

  • lars_k

    Medlem
    10 november, 2006 vid 16:53

    Vilshärad på morgonen och Åsa på eftermiddagen, Basse. Blir grymt! =)
    Intressant om outlinen, Ola. Ska fundera lite på den. Kanske en förklaring till varför jag lyckats rida vågor hyffsat med min spikraka freestyle-planka. 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.