• vågsegel

Publicerad av anonym-anvandare på 2 september, 2000 vid 11:10

Vilken linje ska man egentligen välja?
    Hade det inte varit skönt med tre våg segel och en mast!?
    Jag letar förbrilt, neilpryde:två master, simmer två, gastra??, north har nog bara en till vulcano!?
    naish!?Gun!? är lite sugen på gun(priset)

tja jag vet inte, men visst hade det varit skönt att få ihop det med bara en mast, kör 4,0 4,7 och 5,3
    Någon som har tips

anonym-anvandare svarade 24 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • ola-h

Medlem
    4 september, 2000 vid 08:44

NP Core 5.3 lär fungera bra på 400 mast om du är hyfsat lätt. Eftersom det är bra bottendrag och ”pump” i seglet är det också lämpligt om man vill ha 5.3 som största. 4.2 och 4,7 går också på 400-mast.

Ett mer exotiskt alternativ är Hot Slide (med liknande outline som Core). 5.2 riggas på 400. Det finns en 5.2:a också, men den har fem lattor och behöver längre mast. Slide finns ocksså i 4.8, 4.5, 4.3 4.0 och 3.8. De två senare går egentligen på 370-master, men 400 lär nog funka OK. Hot finns sedan i år återigen i Sverige.

För övrigt testede någon engelsk tidning Ezzy 5.3 med 4 metersmast och skrev att alla segel i den linjen var designade på just den masten. En kompis kör North (glömt vilket) 5.3 på 400 med mycket gott resultat.

Ola H.

• linsurfer

Medlem
    4 september, 2000 vid 09:02

North Voodoo! Hela linjen går att köra på 400 mast. 01 modellen ser grymt schysst ut, såg den i helgen.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2000 vid 09:15

såg ut att väga bly…såg gammaldags ut!

• linsurfer

Medlem
    4 september, 2000 vid 09:34

Gaastra däremot (grind och pulse) såg väldigt lätta ut men SÅG UT att ha lite halvtaskig kvalité och väldigt lite förstärkningar.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2000 vid 09:35

Kolla in Gaastra -2001 på

http://www.gaastra.com/products/sails_2001.shtml

/Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2000 vid 09:39

Kolla in Gaastra Manic om du vill ha förstärkningar.

http://www.gaastra.com/products/sails_2001.shtml

/Jonas

• linsurfer

Medlem
    4 september, 2000 vid 09:48

Eller North Voodoo! Börjar bli lite mkt larv nu, får nog lägga ner det här. Men vad gör man när det inte blåser!

Det är nog bara en fråga om vad man själv gillar.
    Gaastra ser skitbra ut, NP också (fast j-vligt dyra), Simmer likaså.
    Spelar ingen roll vad man seglar på bara man har kul och laddar!
    Vill bara promota Wallén lite för mina affärer med honom har alltid funkat klanderfritt och han har bra paketpriser (SP NOT!).

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2000 vid 09:53

Ok förstår.
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2000 vid 10:01

Inte blåser????
    Det blåser ju pung!!!!

ska jobba en timme till sen blir det fet surf hela eftermiddagen….

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2000 vid 11:11

Egentligen, vad fan ska du med förstärkningar till, Roxen bjöd ju på sådär stora vågor, man riskerade ju knappast at hamna i den stora tvättmaskinen där..hehe….Jag kan säga att Pulse Pro är de lättaste seglen jag har seglat på, väger nada! Och det skönaste är känslan i dem, så softa men ändå stabila som tjyven!

• linsurfer

Medlem
    4 september, 2000 vid 15:38

Gobbel gobbel gobbel

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2000 vid 19:29

Hej Jag kan rekomendera GUN SAILS , deras top wave funkar kanon bra , Grymt stabila. Just nu har Gun sänkt dom med ca200kr.
    Ett 5,3 kostar ca2050:- va det är ju grymt billigt . Jag kör med deras Loop C75, 430 kostar ca 1960:- Och den är i klass med vilken annan värsting från N.P eller fibersp. Till 4.0 kan du köpa c20 , 380 den är nästan löjligt billig 780:- men den är ganska tung.
    Frakt från Tysklan 300:- till dörren med ups tar ca 4 dagar

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.