Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågsegling?

• Vågsegling?

Publicerad av anonym-anvandare på 16 augusti, 2000 vid 09:35

Hejsan.
    Var i Danmark nyligen. Bodde vid Torup Strand. Behöver tips för att komma igång med vågsegling. Mitt självförtroende är nu i botten. Jag hade stora problem med att komma ut genom vågorna. Jag lyckades alltid möta den största vågen när den bröt… Var ner till Klitmöller efter en dags slit i vågorna. Det såg ut att var enklare där iochmed att udden skyddade lite, inga brytande vågor första 50m. Tacksam för tips, vad man ska tänka på vid vågsegling.

anonym-anvandare svarade 25 år, 5 månader sedan 1 Medlem · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2000 vid 09:49

Det är lättast att segla om man har ren sidvind och inte pålandsvind. Klitmöller är bra på det viset att det går att hitta ställen med sidvind inom 10 km radie (det finns ett trevligt litet häfte med beskrivning av surfställena i Thy, vindriktning, bottenförhållanden, vågtyp mm som går att få från ex Nordsö camping i Klitmöller).
    Med sidvind blir det mycket lättare att falla av eller gå upp i vind för att undvika vågbryten på väg ut. Kan du vattenstarta så fixar sig resten. Undvik att gå i där det är shorebreak, i alla fall i början, då det är risk för mastbrott mm.
    På västvind går det utmärkt att träna vågsegling vid Trend strand, östra sidan av Limfjorden strax nedanför Rönebjerg feriecenter (som har surfskola och uthyrning). Vågorna blir någon meter men inte lika brutalt som det kan bli i Vesterhavet.
    Lycka till – belöningen blir stor för det är bara hur kul som helst att segla vågor!

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2000 vid 11:27

Det är bara att träna, segla tills du lärt dig…that´s all folks!!!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA