Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vågsegling på väst – syd i Skåne?

• vågsegling på väst – syd i Skåne?

Publicerad av professorp på 14 september, 2004 vid 21:16

Var nere i Löderup och sandhammaren och mossbystrand(Abbekås) idag (14/9) och letade vågor och vind. Ingen vind så ni missa inget. Undrar nu lite saker:
    Har sett att Löderup skulle va bra på sv enligt spotguiden. Jag tyckte det var nästan dead on.
    Vi kollade sen Sandhammaren och där var dte klockren sideshore, men vågorna orkade inte riktigt vrida in (Frågan är om man då kan kalla det sideshore, men vinden var iaf helt parallell med stranden) Vrider dom in om det blir tillräckligt stort?
    Blir dte bra i Löderup på väst eller vsv?
    Kort sagt: är det nån som vet mer om skånes syd(-ost) kust mer än att Gislövshammar rockar på NO?
    /Kalle

anonym-anvandare svarade 20 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2004 vid 05:20

Jag seglade öster om löderups strandbad (och campingen)för några veckor sedan. Kör man upp på huvudvägen igen från strandbadet och fortsätter österut en/ ett par kilom. kan man snart ta in på en mindre väg som leder ner till fin-fina stränder. Tror det stod en skylt för scoutgård el liknande. Här kom vinden in lite bättre vid vsv (antagligen för att det ligger mer söderut) än i L. strandbad. Vågorna var väl inte de cleanaste men det blåste dock bara 5,3 och utan swell. Ca. 1-1,5m.

Kan tänka mig detta ställe i eftermiddag om det inte vore så jä#¤%&vla långt att köra från Malmö. Syd-Sydväst under dagen som vrider över mot Väst i kväll. Perfekt antagligen!?

Någon annan som känner igen detta ställe? senast var jag som sagt helt själv och det var riktigt strömt i vattnet…

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2004 vid 16:25

Kajtade i Abbekås idag, var helt ok förutom att vinden var sjukt byig. Riktningen var mellan side och cross och vågorna var fina och kanske 2,5 meter som störst. Inte lika långt å åka, men å andra sidan får man nog inte riktigt sideshore utan att ha det galet byigt, med vind som kommer över land. Kan tänka mig att Löderup är riktigt fint nu typ, som du säger.
    /Kalle

• mackan

Medlem
    15 september, 2004 vid 21:07

Icke så smart att kitea i abbekås när det är så mkt väst gubben. du borde stannat till i löderup i stället… BRA LADD…

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2004 vid 11:19

Jo, men vi va i Löderup dan innan utan å få nåt kitat, rätt mycke längre å åka från Lund och hade bara typ 4 h på oss. Stora vågor i Löderup kan jag tänka mig, men hur var vinden och riktningen? Det brallade bra i nian i Abbekås kan jag säga.

• bonasurf

Medlem
    16 september, 2004 vid 13:01

Mina erfarenheter av löderup var att det funkade alldeles utmärkt vid sydväst, var där och jagade vågor förra hösten.

Men däremot var det så strömt att man nästan fick gå upp en storlek för att få bra tryck. Om ni ändå kör ifrån malmö så förstår jag inte varför ni åker ut till österlen vid sydväst när det finns spottar som vejbystrand och halmstad där vågorna kommer in vid sydväst. Österlen verkar så mycket närmare än vad det är. Om sanningen ska fram tar det en jävla tid att köra runt där vilket betalar sig först när östersjön bygger vågor.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2004 vid 15:29

E de inte typ 15 mil till halmstad från lund? Löderup eller Kåseberga är väl 8-9, ändå en rätt stor skillnad om man åker över dan.
    Men visst, jag hänger gärna med om du kör uppåt Halmstad nångång och behöver sällskap;-)
    Tittar man på en karta ser ju sydkusten ut att ha potential, så därför tänkte kag höra om folks erfarenheter.
    Hur var Skanörs hamn igår?
    /Kalle

• bonasurf

Medlem
    16 september, 2004 vid 16:24

Nej vejbystrand tar 50 minuter ifrån lund och vägarna ut till österlen är inte snabba.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2004 vid 17:13

Handen på hjärtat: Är Vejbystrand så bra som Halmstad då? (och till Halmstad är det väl 15 mil)
    Du kanske ska se fartgränserna mer som en rekommendation på Österlen tror jag. Jag tror inte det tog mer än 13-14 min till Löderup från Lund för oss. Sen att man far runt och letar, när man inte riktigt vet exakt var man ska är en annan sak, man lär sig ju vart man ska efterhand. Jag vill bara ha ett helt smörgåsbord av spots från sandhammaren till varberg att välja mellan.
    /Kalle

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vågsegling på väst – syd i Skåne?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.