Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av freestyle bräda

  • Val av freestyle bräda

    Publicerad av rilster76 på 12 mars, 2015 vid 19:36

    Tänkte köpa ny freestyle bräda och hoppas kunna få lite hjälp här. Brädor jag kollat på är jp 106 2014, tabou twister 107 2014 och 2015, f2 rodeo 108 2014 och rodeo 107 2012. Nån som kan ge lite feedback om dessa brädor. Ska tilläggas att jag är inte är nått proffs, jag prioriterar en snabb bräda med freeride känsla före freestyle egenskaperna då jag fortfarande nöter på vulcanon och inte håller på med dubbelmanövrar
    /rickard

    walle_gbg svarade 9 år sedan 14 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • snaffe

    Medlem
    12 mars, 2015 vid 20:33

    Hej!

    Om det är ditt prio så hade jag nog tittat på lite äldre freestylebrädor eller en freestylewave. Är en begnad custom freestyle av intresse?

  • haraldpost

    Medlem
    12 mars, 2015 vid 20:42

    Jeg har en 2013 JP Freestyle PRO 107 til salgs, hvis det kan være interessant 😉 P.S. Jeg skal en tur til Strömstad i morgen. Men brettet kan og sendes fra Norge.

  • richardfb

    Medlem
    12 mars, 2015 vid 20:55

    Jag hade köpt en Skate 101, fast den hade du inte ens funderat på:confused2:
    Alla som kör på den är sjukt nöjda och så har den vunnit massor av tester, verkar naaaaajs.
    Twistern har jag hört ska va seg och svåråkt…har ingen egen erfarenhet, men någon kanske här kanske har provat den?? sjukt cool grafik på den, bara det är ju värt en del:grin:

  • rilster76

    Medlem
    12 mars, 2015 vid 21:11

    Hejsan

    Freestyle bräda som gäller men prioriterar dessa egenskaper. Vad man kan läsa sig till i test så skiljer de ju en del imellan olika märken. Saken är att jag har en skate 110 2011 och fanatic håller ju fortfarande kvar vid den modellen på deras enklare version så jag antar att det är en bra bräda. Byter ej för att jag tror de ska hjälpa min utveckling utan tror jag gillar de nya brädorna som är kompaktare, kortare men framförallt smalare. Är nog en ny bräda som gäller om jag ska byta. Tack för svar!

    /rickard

  • rilster76

    Medlem
    12 mars, 2015 vid 21:23

    Fanatics 111 2014 kan visst va ett alternativ (väger 93kg) och ja många verkar gilla den. Lite dyrare bara. Jag har också läst att twistern ska va seg men den ser grym ut. Det är en av de smalare brädorna jag kollat på vilket jag gillar men är den seg så spelar ju det ingen roll

    /rickard

  • dr-masse

    Medlem
    13 mars, 2015 vid 08:47

    JP och Fanatic har ju länge varit kända för att bygga lite mer allround-orienterade freestyleplankor.

    Har själv haft en Skate 100 i flera år och varit mycket nöjd med den.

    Vad gäller tipset FSW så tycker jag att det är bättre att satsa på en “riktig” freestyle om det är manövrar som gäller. Jag är själv rätt kass på freestyle, men tycker att bra freestylebrädor är riktigt kul att segla på och väldigt underskattade brädor för almänt plattvattenskul.

  • hakman

    Medlem
    16 mars, 2015 vid 10:44

    Finns dynamiska freestylebrädor som kombinerar allt. Hur gammal är du, vikt, längd, segel?

  • rilster76

    Medlem
    16 mars, 2015 vid 10:51

    Det är ofint att fråga om en mans ålder 😀 men ok 38. Ska ner till 89kg. 189cm. Oftast 4.5-5.6 Som de ser ut nu så lutar de åt en jp freestyle pro 106 2014

  • hakman

    Medlem
    16 mars, 2015 vid 13:16

    Hehe, rätt ska va rätt. Efter dina mått så är 111 Starboard Flaren något jag rekommenderar starkt för att lära sig Volcano och Spock; tidig planing i lättvind, mycket stadig, bra lätt popp, och fart. När du kommer vidare från Spock/Grubby osv. vill du ha volym på 100 liter, vilket framförallt ger mer fart. Om du är ute efter något som ska passa som freeride och freestyle, så tror jag på 101 Flaren, Starboard är de snabbaste freestylebrädorna, ingen tvekan. Min 91 L kör om allt. Lycka till och ladda hårt.

    Skicka ett mail om du är intresserad av Starboard!

    erikhakman@gmail.com

    Håkman

  • rilster76

    Medlem
    17 mars, 2015 vid 09:03

    Tack för tipset håkman! Anade nästan att du skulle promota starboard 😀 o brädorna ser grymma ut. Läste ett faktiskt ett test där flare 91 var den snabbaste brädan och dom hade testat många brädor. 101 kom också väldigt högt på listan. Ser ut som att jag skulle behöva komma upp o träna med dig o kidsen. Dom är grymma ju! Du får börja med gubbträning också 🙂

  • jonteasu

    Medlem
    17 mars, 2015 vid 10:51

    Om du håller till i Malmö-trakten så har jag en Flare 101l 2015 du kan få testa.

  • hakman

    Medlem
    17 mars, 2015 vid 15:12

    Gubbträning börjar i år! Straight Outta Fickebäck Veteranz Freestyle Clinics!!

  • erree

    Medlem
    17 mars, 2015 vid 18:12

    http://forums.boards.mpora.com/showthread.php/72367-Freestyle-Board-Review

    Rätt intressant tråd som kan leda till ett informerat beslut. Ute i världen om man läser runt lite på nätet är det nästan alltid Skaten som prisas högst. Med det sagt hade jag tagit det jag hittade billigast, då alla brädor i dagsläget är rätt grymma… iaf om man tittar till vad folk gör på dem..

    PS: för oss dödliga som inte kommer lägga burner efter burner kanske grafiken väger lite högre, då tycker jag iaf utan tvekan att JP och RRD är grymmast, flaren rätt cool den med.

  • svensson61

    Medlem
    17 mars, 2015 vid 21:25

    Alla brädor idag är grymma på sitt sätt och vill man följa modet så kan jag hålla med. Om man nu inte vill vara med i årsmodell hajpen finns det ju alltid Patrik Freestyle brädor. Egen design samt att brädorna uppdateras när något nytt kommer och inte bara när modefärgerna ändras 🙂

  • oldschool

    Medlem
    18 mars, 2015 vid 08:05

    @Håkman 731476 wrote:

    Gubbträning börjar i år! Straight Outta Fickebäck Veteranz Freestyle Clinics!!

    Som blivande Fiskebäck-local (gubbe) ser man fram emot det!! Så det är 100 liter som är “go to” freestylebräda i Fiskebäck för en 77kg gubbtjyv om jag förstår saken rätt? 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av freestyle bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.