• Val av GPS.

    Publicerad av anonym-anvandare på 25 juli, 2005 vid 16:36

    Man blir ju onekligen lite sugen på att köpa en GPS efter allt speedsnack här på konfen.

    Ni som redan har köpt en GPS har förmodligen då gjort en djupdykning i marknaden, vilken modell/märke rekomenderar ni?

    För/Nackdelar?

    /Martin

    danpe svarade 18 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • tbsurf

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 17:36

    om du ska lägga dina sessions på http://www.gps-speedsurfing.com
    så ska du välja mellan

    garmin:
    geko 201
    foretrex 101
    foretrex 201

    det finns säkert fler, men dessa rekomenderas av dom
    det viktiga är att den går att ställa på 2sec
    och kan spara runt 10000 punkter

  • pure

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 18:39

    Hejs!

    Har en handhållen geko 201.. något förslag på fäst
    anordning och inkappsling?

  • frerok

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 18:57

    Jag rekomederar starkt AQUAPAC som finns hos Clas Ohlson!
    /F

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 19:39

    Forerunner går oxå bra kanske något billigare än foretrex . En nackdel bara är den inte kan visa knop utan man måste räkna om.

  • the_novice

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 22:18

    Fortex 201 har inbyggt batteri (klarar ca 12 timmar vid normal användning) medans Fortex 101 har batteri lucka som kan läcka.
    Ett problem med dessa lär vara att armbandet kan lossna vid häftiga krasher och GPSen sjunker. Det fixas lätt med en aquapac på armen som ger extra vatten skydd och dessutom så flyter den om den remmen skulle råka lossna (medföljer även snöre som man kan ha runt nacken som extra säkerhet). Det går fortfarande att se igen aquapacen och man kan även komma åt knapparna utan att öppna påsen.

    En klar fördel som jag ser det med fortex är att man kan läsa hastigheten medans man seglar, så länge man nu vågar vill säga….

    Vid prisjämförelser så bör man kolla på vad som ingår. Fortex 101 kan verka billig men då ingår inga batterier (möjligen har man redan två AA laddningsbara batterier och laddare men ändå) eller data kabel vad jag vet. Fortex 201 levereras däremot komplett med innbyggt batteri, laddare och data kabel.

    Priset för Fortex 201 ligger på ca 2800 kr hos Kanotforum (eller vad dom heter) i Gbg. Bättre priser kan man hitta här tex (det finns även andra ställen inom EU med liknande priser) ; http://www.sportextreme.com/pz228x10303ySEK/

    (är väl inte så stor skillnad nu längre när dollarn är på väg upp igen…)

  • Knatte

    Gäst
    26 juli, 2005 vid 08:07

    Jag har sett Foretrexen för ca 18-1900 kr i England.
    Man kan få Foretrex 201 för ca 1000 kr i USA.
    Vad jag inte har listat ut ännu, är hur mycket som tillkommer för frakt, tull och andra avgifter innan den landar i sverige.
    Sedan hur kompatibel GPS:en är för sverige Laddare och funktioner osv.
    Har skickat en fråga till affären och hoppas på klargörande smile.gif

  • jester

    Medlem
    26 juli, 2005 vid 08:22

    Det absolut viktigaste är att köpa en GPS som man kan tanka ur data ifrån! MYCKET kul och lärorikt att studera sina sessions i GPS Action Replay efteråt. Dessutom krävs ju denna möjlighet för att du skall kunna verifiera dina sessions på gps-speedsurfing.com.

  • Knatte

    Gäst
    26 juli, 2005 vid 08:39

    Det är därför jag funderar på att byta ut Etrexen till en Foretrex 201.
    Jag kan ju inte ställa in 2 s intervall på Etrexen och detta har ju ringa betydelse om man inte skall lägga upp resultat på GPS-speedsurfing.com.

    Jag har en nackdel med Etrexen där, då den automatiskt bestämmer intevallet åt mig.
    Den lägger de snabbaste tiderna på korta intervaller och lite långsammare farter på låååånga intervaller. Detta gör att jag får ut lite sämre resultat (lägre) jämnfört med Foretrexen/Geckon blush.gif
    Ingen som vet om det finns någon programvaru uppdatering som fixar till detta? så att man kan ställa in 2 sekunder även på Etrexen??

  • sunkan_

    Medlem
    26 juli, 2005 vid 08:53

    Alla etrex’er har inte denna “begränsning” jag kan välja fasta intervall på min etrex Legend.

  • the_novice

    Medlem
    26 juli, 2005 vid 10:37

    I länken jag gav är priset nu 2,120.71 sek inklusive moms (var nere på ca 1700:- i vintras…) Momsen måste man alltid betala men eventuellt kan man slippa om man har tur och det slinker igenom postens kontroller (dem kontrollerar och tar betalt på uppdrag av tullen) men det blir också lite extra besvär och avgifter om man misslyckas.
    Fortex 201 kom med europeisk laddare (passar direkt i sverige), engelsk manual och data kabel för serieport (lär fungera med tex keyspan adapter till usb om man föredrar det). Mjukvaran har svenskt språk om man vill ha det men på GPS-speedsurfing rekommenderar att man använder det engelska för att undvika problem.

    Skall man köra med 2 sec intervall så bör man nog också ha möjlighet att lagra minst 5000 punkter och gärna 10000 som man kan med fortrexen.

  • Knatte

    Gäst
    26 juli, 2005 vid 11:39

    Jag vet blush.gif
    Jag har den gula enklaste GPS:en i Extrex serien som har olyckligtvis har denna begränsning..

  • sunkan_

    Medlem
    26 juli, 2005 vid 14:26

    Jag ville bara påpeka att begränsningen inte gäller alla eTrex’er. Legend har dessutom uppdaterats till 10 000 track log punkter i en av de nyare programvarorna.

    Man kan gå in på den modell man har eller är intresserad av här: http://www.garmin.com/support/download.jsp och titta i versions loggen om track log punkterna har utökats. Ex. från Legend:

    Changes made from version 2.50 to 3.10:

    * Increased active track log to 10,000 points.

  • newold_surfer

    Medlem
    27 juli, 2005 vid 14:46
  • mejrum

    Medlem
    27 juli, 2005 vid 15:02

    verkar inte som om den överhuvudtaget visar ens position (long/lat), vilket gör den helt obrukbar till navigation, vilket ju är bra i andra sammanhang än vindsurfing…

  • Knatte

    Gäst
    27 juli, 2005 vid 15:06

    Den är säkert ok, men jag hade inte köpt någon annan GPS, än någon från Garmin digra utbud.
    Nästan alla program och tillbehör som finns på marknaden är anpassade till Garmin GPS och om du vill vara med och lägga upp resultat och jobba i datorn så fungerar inte Navman.
    Då du du inte har någon överföring till en dator. USB eller seriell kontakt.

    Som jag förstår kritiken mot Navman, så kan du bara kolla på displayen, men inte utveckla informationen i någon dator. För samma eller lite dyrare pris, så får du en garmin Gecko eller Foretrex 101/201 och som garanterat ger dig mer nöje smile.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.