Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av största segel till en Mistral Beast 83 l 2004

• Val av största segel till en Mistral Beast 83 l 2004

Publicerad av wiseguy på 2 mars, 2006 vid 11:12

Vad tror ni kan vara ett lagom största segel till en Mistral Beast 83 l av årsmodell 2004. Det är en vågis av lite mera klassiskt snitt (254×56). Jag har funderat på ett Nort Natural 5.8 som keppler säljer billigt. Kommer det vara för stort? jag väger 80 pannor och har redan ett voddoo 5.0 som mindre segel till denna.

oscar svarade 19 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oscar

Medlem
    2 mars, 2006 vid 11:28

Natural passar nog inte brädan så bra. Mer ett freeridesegel. Satsa hellre på ett Superstar eller Duke 5.7-5.8 (som jag tror är en bra största storlek). Det går nog kränga på ett 6.2 men 5.7 är nog bättre.

• wiseguy

Medlem
    2 mars, 2006 vid 11:57
    Oscar wrote:
    Natural passar nog inte brädan så bra. Mer ett freeridesegel. Satsa hellre på ett Superstar eller Duke 5.7-5.8 (som jag tror är en bra största storlek). Det går nog kränga på ett 6.2 men 5.7 är nog bättre.
    På vilket sätt skulle det inte passa? Jag har inte så jättestor erfarenhet av olika kombinationer av segel och brädor. Det jag är ute efter ett segel som planar upp lätt, kommer nog inte använda det seglet i rena vågor så mkt, utan mera för bump & jump 🙂
  • andrew

Medlem
    3 mars, 2006 vid 16:31

”North-Sails Natural

freeride nocam/freemove”

Va pratar du om? Skulle ju passa aldelles utmäskt med ett natural på mistral beast.

Brädan är 83 liter, alltså max och optimal storlek är 5,8 och det finns natural i!
    Köp seglet, kommer bli kanon… Freeride o bumpandjump hehe! perfa

• ola_p

Medlem
    3 mars, 2006 vid 16:39
    Andrew wrote:
    ”North-Sails Natural

freeride nocam/freemove”

Va pratar du om? Skulle ju passa aldelles utmäskt med ett natural på mistral beast.

Brädan är 83 liter, alltså max och optimal storlek är 5,8 och det finns natural i!
    Köp seglet, kommer bli kanon… Freeride o bumpandjump hehe! perfa
    Natural ligger mig veterligen rätt mycket mot freeride, ett våg/freestylesegel är nog ett trevligare alternativ på en beast…
    Gillar man bump&jump så kan man ju titta på typ search eller liknande vågsegel, stabila med mycket drag.

• wiseguy

Medlem
    3 mars, 2006 vid 17:14

Natural ligger mig veterligen rätt mycket mot freeride, ett våg/freestylesegel är nog ett trevligare alternativ på en beast…
    Gillar man bump&jump så kan man ju titta på typ search eller liknande vågsegel, stabila med mycket drag.

Men det jag inte fattar är vad man kommer att sakna/inte gilla.. vilken känsla kommer denna kombo att ge?

• oscar

Medlem
    4 mars, 2006 vid 10:32

Orkat ingen lång utläggning men rent generellt så gäller:
    vågbräda – vågsegel
    freeridebräda-freeridesegel
    racebräda-racesegel

De som designer grejerna anpassar grejerna för att passa ihop. På en vågbräda står du centrerat på brädan och får en upprätt ställning. Vågseglen är anpassade för detta medan racesegel är anpassade för att man står långt ut på brädan och hänger ut och lutar seglet mer bakåt och kör jäkligt överriggad.

Man anpassar även seglen efter vilken typ av bräda de ska dra igång. En vågbräda är rätt seg att plana igång och ett 5.0 vågsegel är designat för en annan vindstyrka än ett 5.0 racesegel. 5.0 våg = 10 m/s 5.0 race = +15m/s

En racebräda har en mer rak bottenshape och behöver inte lika mkt pull för att dra igång.

Freeride hamnar mitt i mellan med drag åt antingen våg- eller racehållet.

Natural har en planare shape än ett vågsegel mer anpassat för freeridebrädor som planar igång lite lättare än vågisar dvs seglet är därmed lite mer high-end betonat. Seglet kommer funka på beasten men inte lika optimalt som ett vågsegel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av största segel till en Mistral Beast 83 l 2004

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.