Senaste nytt Forums Vågsurfing val av våtdräkt

• val av våtdräkt

Publicerad av brasky på 29 januari, 2007 vid 23:16

Ska till Frankrikes sydvästkust några veckor i maj och tänkte införskaffa min första våtdräkt. Tror vattentemp ligger runt 15-20 grader men är inte helt säker. Vet nu inte om ja ska köpa en shortie eller nåt mer täckande, eller är det bara en smaksak? vill ju nåt så allsidigt som möjligt… nån som har erfarenhet/tips?

stoney77 svarade 18 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • danielf

Medlem
    30 januari, 2007 vid 09:17

Du behöver garanterat minst en limmad 3/2:a för Frankrike, ända in i början av juni. En shortie är lagom mitt på dagen, men kör du morgonsurf, så är det för kallt, speciellt om du skall köra mer än 40min.

Vissa dagar förra året, i maj/juni så frös jag lite granna på morgonen när vi körde, speciellt om det blåste.

Du har en välsorterad surfbutik i Anglet som säljer Xcel, O’Neill och Salomon (finns väl inte längre?), en bra dräkt kostade i somras runt €300.

• yann

Medlem
    30 januari, 2007 vid 16:26

Kan man köra i en shorty så kan man köra utan dräkt. Lägg istället pengarna på en 0.5-1mm våtdräktströja (inte lycra utan en i neopren). Den kan du sen kombinera med en 3/2 om du vill få den lite varmare.

Vid den tiden på året så behövs det nog en 3/2a som Daniel skrev.

• stoney77

Medlem
    30 januari, 2007 vid 21:41

Håller med Yann fast med en modifikation, öka på 0,5-1mm till 2 mm långärmad tröja och kör med shorts, mycket skönare än shortie. Men när du ska dit ska du nog satsa på en bra 3/2, t ex rip curl e-bomb (nämner den för att jag har en sån själv och tycker den är superskön, har hört lite negativt om kvaliteten på den men inte sett något på min egen än).

• yann

Medlem
    31 januari, 2007 vid 16:41

Ja långärmat ska det va på våtdräktströjan! Den får alltid följa på resor oavsett värme i vattnet. Alltid gött att ha på en dawn patrol, i skymningen eller när off shore-vinden viner 🙂

• stoney77

Medlem
    1 februari, 2007 vid 21:01

Precis, rätt skönt att dra på sig första dagarna på en surfresa innan revbenen har vant sig vid skavet. Hade faktiskt med min till costa rica med men den kom aldrig fram där.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing val av våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.