Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja Bräda ?

• Välja Bräda ?

Publicerad av california på 8 april, 2003 vid 19:04

Hejsan!

Jag ska köpa en ny bräda, men vet inte vad jag ska välja i denna djungel?? Jag håller på att lära mig att gippa och vatten starta, är inte direkt någon nybörjare men låååångt ifrån proffs. Jag väger 70kg och vill köra freeride.

Tacksam för svar.

anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2003 vid 19:54

Hej!
    Jag började med en Bic Techno. Jag körde en sommar och det gick sådär bra tyckte jag. Jag lyckades stå kvar på brädan och svänga upp i vind och med vind och kom upp i planing då och då. Men jag lärde mig inte mer.
    Året efter Köpte jag en Fanatic E-ray. Den är grymmt mycket stabilare. Jag drogs upp i planing direckt! Steget sen till att använda hängsele var inte stort och därefter fotstroppar. Efter 5-6 surfpass så fixade jag detta! Så jag rekommenderar den helt klart!
    Min är en 170 liters. Men vill man segla i starkare vind en 8 m/s så kan man kanske välja en 150 liters istället.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2003 vid 20:04

Sök lite på konfen i ämnet, det har skrivits spaltmeter om detta och jag själv har frågat 100 ggr vilken bräda jag ska köpa. Har idag köpt en starboard carv 123 som jag tror stenhårt på, jag väger också 70kg. Jag började på en gammal smal slalombräda förra året men har inte lärt mig vattenstar, stroppar gipp osv. därför köpte jag nu en bredare bräda men bättre stabilitet och möjlighet till att flytta stropparna upp på brädan. Jag tycker du bör inrikta dig på 120-130L med en bredd på 65 eller uppåt. Såklart så blir det ännu stabilare med en bräda med mer volym men då blir den mindre rolig att köra om det blåser på lite! Du säger att du inte är nybörjare men inte proffs så jag antar att du ligger i samma fas som jag å därför ger jag dig vad jag kommit fram till efter lite efterforskning.

Naturligtvis finns andra bra alt. till SB! AHD free diamond, E-ray, Fanatic cross kanske?? osv.

Lycka till!!
    It´s a jungle out there!!

/Mats

• krullo

Medlem
    8 april, 2003 vid 20:28

Jag började sommaren -01 på en F2 Xantos 295 -99, 133 liter, 59 cm bred. Den är inte lika bred som de nyaste brädorna, men jag lärde mig rätt snabbt ändå. Gippade, vattenstartarde, seglade med stroppar osv. efter en säsong med Xantosen. Dessutom är Xantosen snabb, om det känns viktigt (vem vill bli frånseglad?). Som av en tillfällighet är min Xantos till salu för 2900. Är du sugen?

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2003 vid 11:38

Kolla lite i länken Nytt surfpaket.

• california

Medlem
    9 april, 2003 vid 11:47

Hej Krullo !

Jag har en Bic Rock 130L 295x60cm, och jag ska köpa en nyare bräda så tyvärr är jag inte intresserad.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2003 vid 14:06

Bic teccno 283

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2003 vid 14:52

Tjena!
    Jag har en bräda som är till salu. Fanatic pure gecko 278 105l -98. En bräda som jag lärde mig alla nödvändiga saker man bör kunna som windsurfare, vattenstart, gipp m.m. En jäkligt bra allroundbräda som är grymt snabb. Tänkte mig 2000spänn för denna. Då ingår fenor och en boardbag. Hör gärna av dig om du är intresserad.
    Mattias 070-5110410 wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2003 vid 14:55

Tjena! Har en Fanatic pure gecko 278 105l -98. En jäkligt bra allroundbräda som jag har lärt mig allt på. En bräda att utvecklas på. Att den sen är grymt snabb är ju inget negativt. Finns i Nyköping.
    Hör av dig om du är intresserad: Mattias 0705110410 wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja Bräda ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.