Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Valla brädan, tips på hemmafix

  • Valla brädan, tips på hemmafix

    Publicerad av blizzy på 25 december, 2010 vid 21:34

    Hallo.
    Jag drog fram min gamla snowboard för o köra snökite o insåg efter ett par minuter att det frusit fast en massa is o snö på undersidan, vilket nog är ett tecken på att man behöver valla brädan!
    Jag är mest intresserad av att få ett okej glid o orkar inte lägga ner så mkt pengar på o fixa nåt riktigt. Så tips o idéer på “hemmafix” på valla vore toppen!
    Har hört att man kan köra med strykjärn o spackel, behöver bara komma över nån billig valla. Vart hittar man det? Rent teoretiskt, skulle det funka med typ stearinljus eller nåt?

    blizzy svarade 13 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • nordqvist

    Medlem
    26 december, 2010 vid 06:12

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=3LsPncVHo0I”]YouTube – Skidvalla [ Sunes Jul ] Rudolf recept[/ame]

  • milkman

    Medlem
    26 december, 2010 vid 09:52

    Genom att valla så stänger du belagen och is fäster inte lika bra. Framför allt så blir det bättre glid på blött underlag – men det kan fortfarande frysa fast is.

    Det finns ett bra sätt att slippa is under belagen. Låt skidor/Snowboard stå ute en stund innan du lägger dom i snön. När du tar ut skidor/snowboard så är de rumstempererade och lägger du dom i snön så smälter de snö till vatten, som sen fryser fast i skidan.
    Genom att låta hela skidan bli minusgrader först så smälter inte snön och då fastnar det inte heller.

  • regfellow

    Medlem
    26 december, 2010 vid 12:26

    Bilvarm/rumsvarm utrustning brukar vara största boven. Gnugga stearin funkar ok på gamla pulkor och kanske kan funka på snowboard med om man nu inte har råd och köpa en puck valla! 🙂

  • windyboy

    Medlem
    26 december, 2010 vid 15:38

    stearin fungerar absolut inte. köp en bit rosa (ca 0 till -10 grader) standardvalla för den fungerar bäst för alla temperaturer och är lättarbetad även för en nybörjare. det kommer göra grymt stor skillnad om du gör det noga. man kan inte åka omkring på en gammal torr planka, särskilt inte när underlaget är flackt.

    du hittar vallan i vilken större sportaffär som helst som säljer skidor. som du påpekar fungerar ett vanligt strykjärn utmärkt och även en spackel till att sickla brädan med.

  • nicolai

    Medlem
    26 december, 2010 vid 15:46

    Ja vanlig skidvalla. och en sickla. sen skall du inte använda ett strykjärn som du stryker kläder med sen. Och ingen damp.
    det är kanske lättare att hitta hur du skall göra på nätet nånstans. Google. jag orkar inte förklara här, när det redan finns 2000 förklaringar.

  • blizzy

    Medlem
    27 december, 2010 vid 15:22

    Hur jag gör verkar jag fatta =) Frågan var mest om man kunde göra nån form av hemmafix för att slippa köpa dyr utrustning, man bor ju i Skåne o det är ju inte många snowkite-dagar man får här, så är inte lönt att lägga allt för mkt pengar på en gammal snöbräda.
    Kan man skydda sitt strykjärn på nåt sätt så man kan använda det till kläder igen? Har inget dedikerat strykjärn av ovan nämnda skäl…

  • regfellow

    Medlem
    27 december, 2010 vid 16:34

    Man behöver inte stryka, har alltid stift/tvål och gnuggat på vallan. Eftersom du vill ha budget, så får man göra avkall! =]

  • Kjello

    Gäst
    27 december, 2010 vid 20:07

    På gränsen till off topic, men jag vallar mina “TROLL SKI made in Norway” skidor med ren bivax, funkar perfekt tills töväder,
    Enkelt bara en bivax-slemmig trasa jag drar över med.
    Men det är hickory med hardwoodkanter. och dom blir kalla på min 2km promenad.
    Och vid risk för töväder, har jag ett stearinljus med i fickan (ultimat när det fastnar)
    även prövat med vaxljus, men stearin blir halare, (håller c;a 1 mil, sen på igen).
    Stearinet sicklar jag bort när jag kommer hem, bara för det ligger lite ojämnt.

    Tänk problemfri snowboard byggd på samma sätt, i hickory & hardwood (vore).

  • blizzy

    Medlem
    28 december, 2010 vid 08:45
    Regfellow;643035 wrote:
    Man behöver inte stryka, har alltid stift/tvål och gnuggat på vallan. Eftersom du vill ha budget, så får man göra avkall! =]

    Självklart blir det något man går miste om när man kör budget-alternativ 🙂 Men jag är inte ute efter en supersnabb bräda, jag är mest ute efter att den inte ska fastna i snön som ett kardborreband som den gjorde sist när vi körde snowkite.
    Köper man vanlig valla som man gnuggar på eller är det en speciell gnugg-valla? :santa:

  • regfellow

    Medlem
    28 december, 2010 vid 14:02

    Tror inte det är någon speciell. Köp den som nämndes ovan för -10 till 0 grader (rosa). Läs på paketet eller fråga de på skidavdelningen annars. Finns säkert på Intersport/stadium.

    Själv har jag ärvt fassans vallstift ifrån 70 talet och den funkar fint fortfarande! Vi sliter inte mycket på grejjorna här nere i Skåne… 😉

  • blizzy

    Medlem
    28 december, 2010 vid 15:16

    Okidoki, så det går alltså att gnida på valla som egentligen är till för att smältas/strykas?.. Låter bra i så fall.. Vill bara ha en liten förbättring så brädan inte är katastrofdålig så kanske hjälper…

  • jmaster

    Medlem
    28 december, 2010 vid 15:19

    Bra budget:
    Loppis: köp ett gammalt strykjärn, gärna ett sånt snyggt silvrigt i järn med schackrutig sladd. Var försiktig pgs brandrisk
    Valla: Gå in till någon uthyrare, någon sportaffär och be att få köpa glidvalla på block. de kanske har spillbitar. och en gammel sickel.
    På med skiten. så många gånger blocket räcker. smält på . stryk in, stelna sickla av, gör om ett par gånger och har du någon fin borste kan du borsta lite. ALLA rörelser sker i den åkriktning du åker i. (gammal skröna då alla åker fakie med mera , men men )
    Ta en större kite så glider du bättre:tongue:

  • bronco_rider

    Medlem
    28 december, 2010 vid 15:35

    Funkar också att med hjälp av en hårtork få vallan att smälta in i belaget.
    Kanske inte alla typer av valla eller vilken hårtork som helst, men det är bara prova.

  • regfellow

    Medlem
    28 december, 2010 vid 16:29

    Vad kostar en riktig vallning annars?

    Vet att det finns en butik i Malmö vid korsningen Östergatan/Kattsundsgatan och sedan finns Top 12 på Föreningsgatan mellan Konserthuset och Triangeln.

    Lund är den stad i sverige som har störst höjdskillnad inom staden, men finns det spec butiker där? 🙂

  • blizzy

    Medlem
    28 december, 2010 vid 19:26

    Lat som jag är så lyckades jag plocka upp nån specialvariant på Intersport som är allt-i-ett, valla på tub! Ser ut ungefär som en tub skokräm med en sån svamp i slutet där vallan åker ut. Så det var bara o stryka på. Gick på 120 pix, resultatet får jag vänta o se tills det blåser igen, men läste på företagets hemsida (norrmän!) HÄR att det skulle vara av bästa kvalisort!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Valla brädan, tips på hemmafix

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.