Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vantar: Dakine CWM eller Simmer Generator?

  • Vantar: Dakine CWM eller Simmer Generator?

    Publicerad av robin på 17 december, 2013 vid 10:03

    Dags att köpa nya vantar, vad ska jag välja? CWM har jag kört och jag får kramp i underarmarna av dem. Funkar Simmers bättre eller är de snarlika?

    kapten-k svarade 10 år, 1 månad sedan 35 Medlemmar · 108 Svar
  • 108 Svar
  • kevlarsjal

    Medlem
    17 december, 2013 vid 12:24

    Har provat ett gäng olika varianter och det enda som funkar för mig är “open palm”. Kör nu CWM som jag klippt upp och det är kanon. Det viktigaste för att inte frysa om händerna är att man fått igång “pumpen” rejält innan man ger sig ut. Så ett gäng situps, armhävningar och upphopp så är man på banan.

  • oscarlj

    Medlem
    17 december, 2013 vid 12:54

    Hur har du klippt du upp vantarna? Över hela greppytan?

  • kevlarsjal

    Medlem
    17 december, 2013 vid 15:25

    🙂

  • jeppo_f

    Medlem
    17 december, 2013 vid 15:50

    Har kört bägge, och gillar dakinarna bättre. Simmerhandskarna kändes lite klumpigare.
    Hade du tillräckligt stora dakinar? Jag körde först XL, men bytte till L när dom blev utslitna eftersom jag tyckte det samlades för mycket vatten i dom om man behövde simma en bit.
    Fick dock mycket lättare kramp i dom mindre, och var tvungen att byta upp en storlek igen.

    /j

  • rrd

    Medlem
    17 december, 2013 vid 16:14

    Atan har ett par 3 mm tajta, varma öppna handskar i enkelnylon som jag har testat några gånger och det är en klar favorit.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    17 december, 2013 vid 16:25

    @Jeppo_F 719684 wrote:

    Har kört bägge, och gillar dakinarna bättre. Simmerhandskarna kändes lite klumpigare.
    Hade du tillräckligt stora dakinar? Jag körde först XL, men bytte till L när dom blev utslitna eftersom jag tyckte det samlades för mycket vatten i dom om man behövde simma en bit.
    Fick dock mycket lättare kramp i dom mindre, och var tvungen att byta upp en storlek igen.

    /j

    ripcurl flashbomb då? Finns i 5 och 7mm.. Funderar själv på dem för vintersurfet..

  • robin

    Medlem
    17 december, 2013 vid 18:17

    Har också klippt upp ett par men det blir för kallt att segla vågor tycker jag, blir spolad för mycket. Har klippt upp dem så mycket det går, nästan hela vägen till fingertopparna. Funkar klockrent så länge vattentempen är ok.

  • robin

    Medlem
    17 december, 2013 vid 18:21

    @Jeppo_F 719684 wrote:

    Har kört bägge, och gillar dakinarna bättre. Simmerhandskarna kändes lite klumpigare.
    Hade du tillräckligt stora dakinar? Jag körde först XL, men bytte till L när dom blev utslitna eftersom jag tyckte det samlades för mycket vatten i dom om man behövde simma en bit.
    Fick dock mycket lättare kramp i dom mindre, och var tvungen att byta upp en storlek igen.

    /j

    Har XL men skulle gärna ha haft ännu lite större om det funnits. Pratade med Surfers och de rekommenderade CWM eftersom Simmer inte har lika bra grepp mot bommen.

  • bicless

    Medlem
    17 december, 2013 vid 20:59

    Om det är för vindsurfing tror jag inte ripcurl flashbomb funkar. Jag har testat massvis vågsurfhandskar och de som är 3 eller 5mm funkar dåligt för vindsurf. För tjocka i greppet. Klipper man upp funkar det nog men då kan man kanske lika bra klippa i en 190:- handske som en 390:-. De blir ju endå inte täta.

  • the_novice

    Medlem
    17 december, 2013 vid 22:57

    CWM tycker jag inte funkar, både kallt och tajt på samma gång.

    Uppklippta finger vantar tycker jag fungerar bäst. Öppna tum vantar gör att det samlas vatten vid fingertopparna hela tiden om man kör i vågor. Med finger vantar har man däremot något tight kring fingret och det blir inte lika kallt.

    Biltema hade billiga fiskar vantar förr som man kunde klippa och pyssla med men de har väl slutat med de nu. Jula har haft några billiga också men de är hemskt små i storlekarna…

  • ola-h

    Medlem
    18 december, 2013 vid 08:20

    @Robin 719680 wrote:

    Dags att köpa nya vantar, vad ska jag välja? CWM har jag kört och jag får kramp i underarmarna av dem. Funkar Simmers bättre eller är de snarlika?

    Simmers är tätare och varmare än DaKine, men som sagts tidigare i tråden också lite halare i greppet. Kan kan slipa greppet lite och ev köra med någon slags fläktremssprej från Biltema, så funkar det. Krampmässigt är det ingen större skillnad. Jag tycker att Simmer/DaKine CWM-typ är det enda som håller mig hyfsat varm. Det är bara att acceptera att det är jobbigare att segla på vintern. Men bra våtdräkt för övrigt och lämplig uppvärmning går det att klara några timmar ned till 1-2 grader. Det tycker jag är helt OK.

  • oscarlj

    Medlem
    18 december, 2013 vid 14:54

    @Kevlarsjäl 719683 wrote:

    🙂

    Tack, då vet jag!

  • styret

    Medlem
    18 december, 2013 vid 19:31

    jag kör simmer med moddet Ola pratar om. Klockrent!
    Sprejar både in och utsida med beltgrip, det känns som att det är insidan som gör tricket.

  • ola-h

    Medlem
    18 december, 2013 vid 20:33

    Aha! Insidan. Det skall jag prova (på söndag, typ). Bra tips. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det kan vara greppet mellan handsken och handen som spelar in.

  • challgren

    Medlem
    18 december, 2013 vid 21:54

    Fläktremsspray låter bra. Själv hittade jag en gammal tråd här som nämnde handbollsklister och testade faktiskt det. Fungerade grymt. Körde det på insidan av CWM:en och sen tog jag lite surfvax på bommen och har haft riktigt bra grepp och ingen kramp. Nackdelen är att surfvaxet kletar av sig lite på seglet men det är ju lätt att ta bort.

Sida 1 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vantar: Dakine CWM eller Simmer Generator?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.