Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var finns Sveriges största vågor?

  • Var finns Sveriges största vågor?

    Publicerad av fishy på 13 februari, 2001 vid 08:50

    Var är vågorna störst i Sverige? I en gammal top12 katalog hävdades att sveriges högsta vågor uppmätts i Grönhögen. Det jag är intresserad av är var de största vågorna finns åtkomliga, dvs inte långt ute till havs.

    watertouch svarade 23 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 08:55

    Åtkomlig dyning eller brytande vågor?

  • fishy

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 09:05

    Brytande vågor

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 09:08

    Almagrundet Stockholm, 12 meters feta vågor…..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 10:14

    Hur ofta händer det ? 1 gång/sekel eller. Borrby kan bli riktigt bra vid NO 15 m/s, helt klart masthögt, långt mellen bryten och ren sideshore

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 13:01

    Det finns ingen mätstation för våghöjder i Grönhögen. Det görs eller har däremot gjorts mätningar nere vid kasunen Ölands södra grund som ligger sydost om södra udden. Det går rätt stora vågor där nere ibland…Kolla med Smhi om du vill veta rekord osv, har för mig att det mätts upp vågor över 10m därnere. P.s lita inte på den där pladdrande snubben som har eller hade top 12 han är beng i roten.

  • grinchen

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 13:08

    “P.s lita inte på den där pladdrande snubben som har eller hade top 12 han är beng i roten”

    Menar du Janne eller?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 15:19

    handen på hjärtat. det finns ju ett par gubbs på öland vars ord man inte ska ta på allt för stort allvar. no offense, såna finns ju mer eller mindre överallt i surfkretsar…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 17:40

    Hej jag ringde och kollade med sjöfartsveket och smhi. Efter en massa kopplande hit och dit för att tillslut hamna på nån lotsstartion. Så fick jag uppgiften att 1994 så hade det mäts upp en våghöjd på 11,4m på Ölands södra grund. Det var det högsta som mäts upp fram till 1999. Sen var det nåt annat ställe som hade slagit det. Jag hade inte mage att fråga om dom var brytande eller inte.
    Men det tror jag knappt. Sen kom jag på en annan viktig sak som jag glömde att fråga om. Mäter man på fram eller baksidan (av vågen) i Sverige.
    En inte allt så viktig detalj som påverkar ordentligt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 17:59

    Jo så här ligger det till med vågor till havs. eftersom dom pga det stora djupet inte får bottenkänning bryter dom inte. Ölands södra grund är en kasun som är uppbyggd från havsbotten. Tror inte du hittar några brytande vågor därute då det är mer än 20 m djupt, rätta mig om jag har fel. Därför skall det inte vara nån skillnad på fram eller baksida.
    En brytande våg som bryter tvärt i tub kan “suga” en hel del vatten uppför “facet” och blir då högre på framsidan än på baksidan. För ett extremt exempel på detta kolla in vågorna som surfas på stället som heter Teahupoo i Tahiti.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 18:00

    Stockholms trakten såklart

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 18:10

    Största surfbara vågorna i Sverige borde ju givetvis finnas i Bohuslän nånstans. Andra ställen: Skåne, Öland, Gotland, Norrlandskusterna, Stockholms yttre skärgård. Dom flesta ställen söder om GBG på västkusten har för kort “fetch” för att komma med i toppligan. Leta efter ställen med stort öppet vatten utanför ju längre “fetch” desto bättre. Det är också bättre med bråddjup som på vissa av ställena ovan än till exempel långgrunda ställen som Apelviken.
    Sen beror det givetvis på vilka typer av vågor du är ute efter, om du skall våg eller vindsurfa, din egen förmåga, osv…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 19:53

    Öckerö har de största vågorna i Sverige! På spot X…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 20:17

    Kan man inte få se lite bildbevis??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 20:41

    Har sökt på nätet efter kartor över hur havsbottnarna ser ut men har inte hittat nåt. Någon som vet vart det finns?

    /Fredde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 februari, 2001 vid 20:50

    Det kallas för sjökort på ren svenska. Finns hos sjöfartsverket eller närmaste skeppshandel eller ibland till gratis beskådan på bibliotek….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var finns Sveriges största vågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.