Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var i Skåne ikväll 17/7 ?

  • Var i Skåne ikväll 17/7 ?

    Publicerad av surfmeister på 17 juli, 2009 vid 08:09

    Okay, nu är jag på besök i Skåne (Malmö) och har mina prylar med mig. Ser ut som det kan blåsa lite ikväll (ostligt) och är grymt sugen att komma ut. Frågan är dock var? Gislöv ser lite risky ut men prognosen kanske blir bättre under dagen, men vad är alternativen? Vågor kommer högt up på önskelistan! Tacksam för alla förslag!

    skotten svarade 14 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • andhallberg

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 09:34
  • surfmeister

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 10:42

    Tack! Ljunghusens strandbad mao? Ska åka ner under kvällen och kika till stället. Några fler som kommer? DMI visar 11-14m/s….även om det inte blir några större vågor kanske man blir blött i allafall. Btw, behövs sjögräsfena nu?

  • bohm

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 11:38

    där är det inte tillåtet att köra. Det enda stället som är tillåtet är att köra ner på kanalvägen direkt efter kanalen. Vid den östra parkeringen som ni talar om, måste man vara så långt ut så att det är tre meter djupt, då gäller inte naturreservatets regler längre… fast folk kör där ändå.

  • s19

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 12:01

    Enligt ett tidigare inlägg här så får man vindsurfa från storvägen och öster ut, dock INTE kitesurfa..
    Kan nog va bättre på andra sidan *analen…

  • surfmeister

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 12:16

    OK…..för en outsider, var ska man parkera? Är det bättre idag på den västra eller östra sidan av kanalen? Var tycker ni locals som har seglet Ljunghusen förr? Vilken väg åker man ner för mot stranden? Känner mig rätt lost….

    När ni talar om östra parkeringen menar ni då:
    N 55º 23.481′
    E 012º 55.913′

  • andhallberg

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 14:02
    surfmeister;559802 wrote:
    När ni talar om östra parkeringen menar ni då:
    N 55º 23.481′
    E 012º 55.913′

    Ja. Den parkeringen ligger i förlängningen av Storvägen, och man får alltså vindsurfa öster om denna parkering.

    Vill man segla på andra sidan kanalen kan man launcha vid vattenskidklubben i Kämpinge, som ligger här:

    N 55º 23.962′
    E 012º 58.373′

    Finns kanske något bra ställe närmare kanalen också, vet ej. Någon annan som vet?

    Tyvärr börjar prognosen för kvällen se rätt fladdrig ut…

    /A

  • superextrem

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 14:26

    Alltså, hur svårt e de?
    Studera mellersta kartan, vilken är den senaste som gäller, riktigt noga.

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=60550″]Näset.. Respect your spot. – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    Parkeringen där förbudsområdet slutar vid stranden är INTE storvägsparkeringen, utan troligtvis rådjursvägensparkeringen. Öster om denna parkering är det ok att köra. Finns ingen skillnad var man får köra mellan kite och v-surf, texten på kartan talar om att brädsegling är tilllåten mellan rådjursvägen och piren, vilket är en gammal text från åttitalet. Det sägs INTE att det är förbjudet med kite där.
    /X

  • bohm

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 14:32

    Nej, man får inte vindsurfa eller kitesurfa från storvägens parkering. Länsstyrelsen har sagt att man får brädsegla öster om kanalen några hundra meter väster ut. I begreppet brädsegla menar dom både kitesurfing och vindsurfing. Det stipulerar dom på sidan två i dokumentet. Läs följande dokument och titta på kartan som finns med.

    http://www.lst.se/NR/rdonlyres/0E40B7B2-B97B-48F4-B992-A702DA62AA1D/145490/Beslut_Ljungskogen_Ljunghusen_ordningsforeskrift_0.pdf

  • andhallberg

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 14:59

    Ok… motstridiga svar direkt :). Verkar vara ganska svårt att tolka detta trots allt.

    Storvägen-regeln hittade jag när jag sökte på inlägg ifrån 7/7 i år. Jag har inte surfat i Ljunghusen på ett tag så jag tar gärna emot ett entydigt, inga-spekulationer, verklighetsbaserat besked, gärna inritat på en eniro-satelitbild eller nåt. Snälla.

    Var är det OK att vindsurfa? Var launchar man?

    Mvh

    /A

  • andhallberg

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 15:47

    Aha, det där PDF-dokumentet ifrån Länsstyrelsen innehöll ju en finfin bild.

    Östra parkeringen vid Storvägen, där det surfats i 20+ år, är nu alltså offlimits för all brädsegling (vind- och kitesurfing).

    En sista (?) fråga då: var parkerar ni nuförtiden när ni surfar i Ljunghusen?

    Jag vill bara ha någon att surfa med 🙂

    /A

  • surfmeister

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 18:09

    Hej igen!
    Satt och väntade i två timmar idag på vind i Kämpinge/Ljunghusen men det var riktigt sunkigt…..såg lovande när jag kom men vinden mojnade och vred mot ONO vilket gav nästan offshore. Gällande var man får surfa så var det 4 kitare och 3 vindsurfare på den östra parkeringen (mao parkeringen vid Storvägen). Det fanns kitare och surfare vid Kämpinge (dvs öster om kanalen) och det verkar som ingen verkar veta vad som gäller…..hur som haver vet jag nu var jag ska gå i nästa gång jag är i Malmö! Better luck next time.

  • broderisak

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 18:57

    Klagshamn blåste det tydligen bra i kväll…

  • martinlundgren

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 19:19

    Verkar ju som abbekås kan funka mellan 9-10 imon. 12-14 m/s.. Är det nån som är sugen på att dra dit?

  • surfmeister

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 20:32

    Abbekås, Var ligger det? Vågor? Sugen som f..n för lite surf nu efter fiaskot idag!! Kanske Gislöv? För mkt ost kanske?

  • emil_h

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 20:42

    För er som e morgonpigga så kommer kanske Äspet i Åhus bli bra imorgon förmiddag. Bara ett tips 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var i Skåne ikväll 17/7 ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.