Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Var kan jag kita i helgen?

• Var kan jag kita i helgen?

Publicerad av roggan på 15 september, 2011 vid 14:55

Är ledig på lördag och sugen på att ge mig ut och träna lite.

Bor i blekinge men kan tänka mig att köra ganska långt för att komma till nått bra ställe. Kanske södra skåne skulle kunna funka eller?

Måste vara en långgrund sandstrand då jag är nybörjare.

Nästa problem är att jag inte kommer få någon med mig så jag kommer vara själv och då måste det vara nått ställe där det nästan garanterat är mer folk om en olycka skulle hända.
    Jag ger mig inte ut ensam eller försöker launcha själv och det hade ju varit segt att köra dom milen i onödan.

Bäst hade det ju varit om någon mer är i samma situation som mig?

roggan svarade 13 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • richard-m

Medlem
    15 september, 2011 vid 19:14

Lundåkrahamnen i Landskrona blir bra på lördag.

• roggan

Medlem
    15 september, 2011 vid 19:59
    Richard M;669959 wrote:
    Lundåkrahamnen i Landskrona blir bra på lördag.

Ja det kanske kan fungera. Ser ut att vara en fin spot när jag kollar googlemaps.
    Ska hålla koll på vinden och med lite tur kanske man får kita lite i helgen.
    Brukar det vara lagom med folk där? Inte för få men inte heller så det blir trångt?
    Nått särskilt man behöver tänka på där med regler och sånt?

• pontusande

Medlem
    15 september, 2011 vid 21:33

Nackdelen är väl att på SO kan det bli rätt mycket folk i Lundåkra, iaf på helgerna. Inga problem alls i vattnet eftersom det är en stor fin långgrund spot med massor av plats för alla men launch och landningsytan är mycket liten.

Om du känner dig osäker på att starta draken bland massa folk på en liten yta tycker jag du ska be någon hjälpa dig launcha ute i vattnet. Förklara bara att du är nybörjare och behöver lite extra hjälp. Välj någon som inte verkar stressad med att komma i vattnet/hem så bör det inte vara några problem att få hjälp en stund.

<

om du ser någon som ser ut sådär, fast lite snyggare, kan du fråga honom :santa:

Om du tycker det känns läskigt att landa draken bland folk. Gör quick-release en bit ut i vattnet. Låt mittlinorna vara spända när du rullar in linorna genom att rulla in några varv på dom först och promenera in till land med draken.

• roggan

Medlem
    16 september, 2011 vid 16:19

Ser ju ut att funka fint mellan 12 och 18 tycker jag.
    Blir nog att jag åker dit om ingen hinner komma med något annat bra tips på nått närmare ställe.
    Brukar det vara lugnt att ha saker liggandes på stranden? Om det brukar vara mycket stölder kan ju vara bra att veta.
    Är det parkering i närheten så det är enkelt att lämna saker i bilen utan att behöva gå långt om man vill hämta nått?

• blizzy

Medlem
    16 september, 2011 vid 16:33
    roggan;670062 wrote:
    Brukar det vara lugnt att ha saker liggandes på stranden? Om det brukar vara mycket stölder kan ju vara bra att veta.

Ja det brukar inte vara någon fara. Jag lämnar dock aldrig värdesaker på stranden av princip, men har aldrig hört om någon som har blivit av med något direkt o där ligger saker lite här o var…

roggan;670062 wrote:
    Är det parkering i närheten så det är enkelt att lämna saker i bilen utan att behöva gå långt om man vill hämta nått?

Parkeringen är precis brevid så det är nära.

Men som andra påpekar så brukar det bli väldigt mkt folk på helgerna, speciellt i ”vanliga” vindar (typ som funkar för 10-12 kvm kite), som det ju ska blåsa imorrn.
    Väl ute i vattnet är det väl godkänt, men riggytan och launch/land kan vara rena slagfältet med kites, folk, linor mm..

• roggan

Medlem
    16 september, 2011 vid 18:28

Någon som orkar skriva en liten kort vägbeskrivning? Jag kommer på väg 17 från Eslövshållet och kör under E20 mot Landskrona gissar jag. Vilken skyllt ska jag leta efter nu för att svänga och hur kör jag efter jag svängt för att komma till rätt ställe?

Stranden ser väldigt stor ut så risk att köra fel borde finnas eller kitar folk längs hela stranden?
    Är det att köra till båthamnen som gäller som Richard skrev?

• pontusande

Medlem
    16 september, 2011 vid 18:45
  • roggan

Medlem
    16 september, 2011 vid 19:08
    pontusande;670084 wrote:

Toppen. Kunde inte bli enklare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Var kan jag kita i helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.