Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var köra på torsdag i sthlm?

  • Var köra på torsdag i sthlm?

    Publicerad av staffomania på 9 september, 2008 vid 22:00

    Funderar eventuellt på att ta en halvdag ledigt i övermorgon (torsdag) för att köra lite. Var ska man köra om det blåser rak ostlig vind i Stockholm? På windguru ser det ju ut att blåsa bra vid Skälåker. Har läst mig till att Näsaäng och Fågelö udde ska funka bra vid ostlig. Tyvärr verkar det inte blåsa något vidare där enligt windguru.

    Sen tänkte jag dra ut och köra lite i helgen med en polare som ska testa för första gången. Vilka ställen finns att rekomendera för en nybörjare? Helst med stor riggyta, nära parkering, långgrunt,stor rymlig strand (vi kanske får dra ner till haga :-)). Skälåker såg ju sjysst ut när jag var där och kollade förut.
    Det verkar som att det kommer blåsa NV-N-NO i helgen.

    zevs svarade 15 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • argulander

    Medlem
    10 september, 2008 vid 13:01

    Skanssundet (inte långt från Fituna fågelvägen alltså där det går färja till Mörkö). Helt ok ställe på ost, drar kanske dit i morgon torsdag om det verkar blåsa tillräckligt (vilket jag tyvärr misstänker att det inte kommer att göra). Är ledig från ca 10.00 och framåt.

    Klas

  • staffomania

    Medlem
    10 september, 2008 vid 13:21
    argulander;498576 wrote:
    Skanssundet (inte långt från Fituna fågelvägen alltså där det går färja till Mörkö). Helt ok ställe på ost, drar kanske dit i morgon torsdag om det verkar blåsa tillräckligt (vilket jag tyvärr misstänker att det inte kommer att göra). Är ledig från ca 10.00 och framåt.

    Klas

    Tyvärr har vi haft så jäklar mycket att göra på jobbet senaste veckorna men jag kanske kan gå efter lunch (typ 13-14 någon gång).

    Har åkt den färjan någongång när jag varit ute och kört mc.
    Funkar inte Skälåker på ostlig. Hur är Farstanäs?

  • musmagneten

    Medlem
    10 september, 2008 vid 14:42

    Tycker Fågelöudde på Lidingö levererat fint på senaste tidens V och O prognoser. För NO kan Skälåker rekommenderas alt Näsby Park i Täby (blir ofta byigt och stråkigt).

  • zevs

    Medlem
    10 september, 2008 vid 14:51

    Jag kommer att vara på fågelöuddsbadet om prognosen för O står sig. Tycker nog att Fågelöudd är en av de absolut bästa platserna i Stockholms närområde på O (gäller även V)

  • electric

    Medlem
    10 september, 2008 vid 15:59

    @staffomania 498578 wrote:

    … Hur är Farstanäs?

    Farstanäs funkar på ost (eller snarare ONO) bara om det blåser mycket, gärna kuling. Som argulander skriver så är det Skanssundet som gäller på ost (och förstås också på OSO-SO-S). Fast på torsdag blir det inget för mig i alla fall pga jobb. Men det gör nog inget eftersom det dels tycks bli NO, dels inte tillräckligt med vind (fast för er skull, dvs ni som har tid, så hoppas jag förstås att jag har fel!).

  • argulander

    Medlem
    11 september, 2008 vid 05:34

    Kanske finns en chans ändå, lutar lite åt Skälåker eftersom det verkar bli ONO, går mindre bra vid Skanssundet. Prognosen som synes lite bättre och det blåser 10 m/s ONO fn vid Landsort nu kl 7.00.

    Klas

  • staffomania

    Medlem
    11 september, 2008 vid 11:43

    Skälåker ser ju sjysst ut idag men tyvärr så måste jag vara med på ett tråkigt möte så får ta ledigt imorgon istället då det också såg rätt sjysst ut.

  • thejudge

    Medlem
    11 september, 2008 vid 12:28

    Halloj,

    Satt och kolla lite på spotguiden och kikade också på Skälåker. Är det ok att vindsurfa där också? Verkade vara väldigt kite-vänligt… Tänkte bara höra med er som varit där tidigare. Fundera ev på att dra dit på lör, ostligt 6-7 m/s.

    MVH
    Jojje

  • argulander

    Medlem
    11 september, 2008 vid 16:35

    Skälåker var tidvis riktig bra idag, kom dit 11.30 var ensam surfare, däremot var det några kitare där. Riggade först 8,3 och 125 liters bräda som snabbt blev för stort, riggade då också 7,1 och 101 liters bräda (väger 85 kg) körde sedan kanske 1,5 timmar med bra tryck planing hela tiden, faktiskt ganska jämn vind. Riktningen var det inga problem med trots att det blåste 80 grader på Landsort. Det minskade sen och blev mer byigt, bytte till 8,3 igen och fick några bra repor. Åkte hem 16.15 då hade det kommit några surfare som jag såg också planade en hel del.

    En helt ok dag, solen tittade fram ibland också.

    Klas

  • jonasp

    Medlem
    11 september, 2008 vid 18:48

    Nån som tror på skälåker imorgon? Jag funderar på att chansa och dra dit på förmiddagen.

  • argulander

    Medlem
    12 september, 2008 vid 06:29

    @JonasP 498996 wrote:

    Nån som tror på skälåker imorgon? Jag funderar på att chansa och dra dit på förmiddagen.

    Är tyvärr upptagen men det ser ju sämre ut idag fredag än igår. Blåser bara 8 m/s vid Landsort fn kl 8. Igår var det uppe i 13 m/s. Windguru indikerar också lite svagare vind, liksom SMHI. Kan dock vara värt en chansning om man har lite större grejor.

    Klas

  • mart152

    Medlem
    12 september, 2008 vid 11:05

    Jag tänkte ta mig en sväng dit fredag eftermiddag! En chansning men men..men…

  • argulander

    Medlem
    12 september, 2008 vid 18:57

    @mart152 499194 wrote:

    Jag tänkte ta mig en sväng dit fredag eftermiddag! En chansning men men..men…

    Vore intressant att höra om det blev någon surf idag fredag. (Tvivlar på att det funkade särskilt bra).

    Klas

  • henryk

    Medlem
    12 september, 2008 vid 19:05

    Körde Skälåker mellan 17-18, 7,9 planing mestadels, platt o fint, sol – bra vinkel (tror jag, har bara andra gången där för min del)

  • henryk

    Medlem
    12 september, 2008 vid 19:06

    Körde Skälåker mellan 17-18, 7,9 planing mestadels, platt o fint, sol – bra vinkel (tror jag, har bara andra gången där för min del) kallt dock – dags att ta fram dojorna nu kanske…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var köra på torsdag i sthlm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.