• Publicerad av eriksson på 13 februari, 2003 vid 22:24

Tänkte fara ner till Varberg i sommar på nån form av ”Vindsurfing Skola” eftersom jag är självlärd så skulle jag tippa på att de är mycket jag inte gör riktigt. tex. riggning!
    tänkte gå på Gipp,Vattenstart… har inte riktigt fått till vattenstarten riktigt än smile.gif
    men då frågan, finns något vettigt att göra där nere när man bara ”döda”? nån som har varit på nått liknade?
    har hört att man kan prova lite nya brädor där nere? isof är de en av dom stora grejjerna för att man åker ner. laugh.gif

eriksson svarade 22 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • stinger

Medlem
    14 februari, 2003 vid 06:41

Jag gick en femtimmars gippkurs för några år sedan. Jag tyckte att kursen gav en hel del trots svaga vindar. Instruktören (kommer inte ihåg hans namn) pekade direkt ut vad jag gjorde fel och efter den kursen sätter jag betydligt fler gippar än före.

Jag vill minnas att han även gav tips när vi riggade.

• endy

Medlem
    14 februari, 2003 vid 07:23

Det kommer finnas mer info på surfersparadise hemsida, annars är det bara att slå dem en pling..
    http://www.surfersparadise.nu/surfkurser.html

• eriksson

Medlem
    14 februari, 2003 vid 07:35

ja, de blir nog så… tänkte bara höra ifall de var värt att fara ner!riktigt sugen!!

• anonym-anvandare

Medlem
    14 februari, 2003 vid 08:48

Tja, om jag var dej skulle jag ta och fara ned till Öland och segla i brisen i stället = vind fler dagar + bättre träningsförhållanden = mer större utdelning.

Träna på!

• eriksson

Medlem
    14 februari, 2003 vid 13:01

Okey!får fundera lite på de där!

• anonym-anvandare

Medlem
    14 februari, 2003 vid 18:13

Många ställen på Västkusten har också bra sjöbris och man slipper dessutom det iskalla vattnet.

• styret

Medlem
    14 februari, 2003 vid 18:30

Eh iskallt vatten. I augusti i år hade vi 27 grader i sundet…
    Kring kristihimmelfärd brukar det ligga kring 14 och uppåt.

Kolla väderstatistiken på owc.nu

• anonym-anvandare

Medlem
    15 februari, 2003 vid 07:48

27 grader och fullt av giftalger, dem gånger jag besökt öland mitt i sommaren har det varit iskallt trots fint väder och det kan ju inte vara så inbjudande för en nybörjare som trillar i med jämna mellanrum.
    Länge leve framsidan av Sverige.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 februari, 2003 vid 08:18

Ja gick på campen men några kompisar förra året. det kostar eller rättare sagt kostade 1500 kr och 1000 kr extra om man vill hyra grejer också.
    man bodde där en vecka i stugor med självhushåll. niklas olaosson tränar en. de blev inte så mycke vind så ja vet inte om ja fick ut så mycke
    av de igentligen men vi hade skoj iallafall. de ja lärde mig var la å rigga ordentligt. ha de

……………………………..

RING SÅ SEGLAR VI…

• styret

Medlem
    15 februari, 2003 vid 17:09

ursäkta att jag avbryter tråden igen men måste bara svara på det anonyma medelandet om öland.

Giftalger. Seglade hela sommaren utan att se en tillstymmele till alger.
    Om du hade haft en aning om hur såna grejer funkar så hade du vetat att dom håller sej på vissa ställen. i år var det norra udden som var drabbad.

Eftersom det disskuteras träning så förmodar jag att när talar om öland och träning för ”nybörjare” menar haga.
    Östra sidan brukar bli ganska kall om det är rätt vindar för oss på Haga, vilket det ofta är.

I år hade vi rätt dåligt med vind eller rättare sagt jävligt dåligt i Augusti men vattentempen låg på 27 grader, något som man även hade på östra sidan av öland.

Jag vet inte vart du är van att surfa men om man räknar efter svenska normalförhållanden så måste väll hagas vatten ses som ganska varmt.

Det enda vi var lite oroade för iår var om vi skulle vara tvugna att lägga ut slangen och fylla på sundet själva och huruvida vi skulle bli tvugna att utveckla och använda bajsfenor istället för gräsfenor i år. laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 februari, 2003 vid 18:19

Denna sommaren var extrem varm, men en normalsommar är det alltid kallt vatten i haga. För en nybörjare kan det vara bra att surfa i en sjö och blir man sen bättre kommer man till västkusten där det finns härliga vågor vilket inte heller finns på öland förutom dem enstaka gånger det blåser ostlig vind.

• styret

Medlem
    15 februari, 2003 vid 18:55

det är klart att insjöar är varmare än havet.
    men runt 22 grader tycker inte jag är kallt.
    20 grader tycker jag är varmt.

Man har väll våtdräkt man man surfar? speciellt om man ska lära sej och hyr prylar.

Vågor kan jag hålla med om men å andra sidan inte, trollskogen, grönhögen. två vad jag ahr förstått grymma vågställen inom 1 timmes bilfärd. vågdelen från norra udden på Home n Around talar väll för att det finns vågor även här.

Har iofs ingen erfarenhet av vågor överhuvudtaget så jag vet itne vilket som härligt eller inte.

• stinger

Medlem
    15 februari, 2003 vid 21:04

Från det ena till det andra: Uppstår brisen endast i Haga eller gäller det hela Öland? Extra bra effekt i Haga kanske…

• anonym-anvandare

Medlem
    16 februari, 2003 vid 08:17

våtdräkten skyddar inte händer och huvud.

• styret

Medlem
    23 februari, 2003 vid 21:16

Stinger jag är inte helt bombis på hur det är på östra sidan men på västra är det över hela kustlinjen men den är säkrast kring haga, vad jag ahr förstått.

östra sidan är jag inte lika säker på eftersom har aldrig surfat där själv utan brukar mest vara där och loda runt.
    och är itne så tajt på sånt där med väder.

sen måste jag rätta mej själv för uttalandet om att det bara är en timmes bilfärd mellan grönhögen och trollskogen.
    Det beror såklart på fordon smile.gif men en timme är rätt underskattat. Jag måste vart full när jag skrev det, eller bara dum…
    uttrycker igen att jag inte vet själv hur det är med dom ställena eftersom jag itne seglar vågor själv, för jag är newbie.

”våtdräkten skyddar inte händer och huvud. ”
    Det har du fan rätt i…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.