Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varbergs Surfklubb

  • Varbergs Surfklubb

    Publicerad av vsk på 20 maj, 2008 vid 15:36

    Tänkte bara presentera mig.

    Nu är det dags att bli medlem i Varbergs nystartade surfklubb, Varbergs Surfklubb. Man blir medlem genom att sätta in årsavgiften (100kr) på bankgironummer 288-8279. Skriv i fältet för meddelande Namn, Födelsedata och E-postadress.

    Varbergs Surfklubb är en enad surfklubb för till exempel vågsurfare, vindsurfare och kitesurfare. Vill du veta mer, mejla ulrik.sv@telia.com.

    Info:
    Varbergs Surfklubb
    Org. nr. 802441-0592
    Bg. nr. 288-8279
    c/o
    Ulrik Svensson
    Skånegatan 158
    43230 Varberg

    vsk svarade 15 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • ola-h

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 17:30

    Hur relaterar detta till VVK – Varbergs vindsurfingklubb? Samarbete eller konkurrent. Kanske kunde det vara på sin plats med lite mer info om verksamheten innan man börjar ta in medlemsavgifter.

  • tiki

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 17:32

    Två klubbar i Varberg? Man blir genast nyfiken vad som är bättre med den nya jmf med den gamla hederliga?

    …..eller är det den samlade tråden för insättning till surfare i behov av ny utrustning. 😉

    Ps. Mejla för insättning på mitt personkonto

  • rrd

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 17:51

    Det känns naturligt att en klubb försöker tillvarata sina medlemmars intressen på en så detaljerad nivå som möjligt. Att försöka komma så nära en specifik målgrupp som möjligt. Blir det inte lätt kompromisser i en blandad klubb?

    Varför lägger ni inte ut föreningens stadgar? Vad är syftet och vilka mål finns?

    Jag kanske har missuppfattat klubben men är det inte klubb där Kitare är överrepresenterade?

  • ola-h

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 17:58

    Jag tycker iofs det är helt OK med en förening som samlar de olika vattenbrädsporterna, men kan hålla med om att det i sammanhanget (= att be folk betala in pengar) vore bra om stadgar och syfte presenterades.

  • vsk

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 18:02

    @Ola H. 466849 wrote:

    Hur relaterar detta till VVK – Varbergs vindsurfingklubb? Samarbete eller konkurrent. Kanske kunde det vara på sin plats med lite mer info om verksamheten innan man börjar ta in medlemsavgifter.

    Vi vill absolut samarbeta med VVK. Hur detta samarbete kommer att se ut är inte klart ännu dock.

    Vi är en förening för alla surfare (som namnet antyder) och förutom att vi kommer att arrangera tävlingar och fester mm, så har vi som mål att bilda en bra/bättre relation mellan utövare av de olika diciplinerna. Det finns exempelvis visst “gnissel” mellan kitesurfare och vindsurfare som vi tror kan försvinna genom dialog.

    Vi är en ung (2 månader gammal) förening med allt vad det innebär. men också väldigt vital.

  • vsk

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 18:04

    @RRD 466860 wrote:

    Det känns naturligt att en klubb försöker tillvarata sina medlemmars intressen på en så detaljerad nivå som möjligt. Att försöka komma så nära en specifik målgrupp som möjligt. Blir det inte lätt kompromisser i en blandad klubb?

    Varför lägger ni inte ut föreningens stadgar? Vad är syftet och vilka mål finns?

    Jag kanske har missuppfattat klubben men är det inte klubb där Kitare är överrepresenterade?

    Det är sant att kitesurfare är överrepresenterade, men detta beror endast på att initiativet kommit från kitesurfare. Men intentionen är en förening för alla surfare.

  • vsk

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 18:09

    Upon popular demand:

  • neven

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 21:29

    Har inte alla surfare i stort sett samma mål? Är det inte många som sysslar med flera surfsporter parallellt? En förening för surfare, vare sig de är kitare, vågsurfare eller vindurfare är väl inget konstigt då? Jag ser inte riktigt vari det skulle bli komprommisser.

    Ett nära och bra förhållande mellan VSK och VVK är både naturligt och självklart tycker jag.

  • rrd

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 04:59

    Är det inte så att klubbens huvudsyfte var att se till att det förbud för kite som det ryktades om i Apelviken inte genomförs?

  • rrd

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 05:55

    Här är något som jag tycker är viktigt för alla surfare som jag skrev för knappt ett år sedan. Kanske något att ta tag i för Surfklubben. Något som kan vara bra att känna till att införandet är “bara på prov” enligt kommunen, så ska man försöka få en ändring så är det nu.

    Surfparkeringen i Apelviken borta!!! ENDAST FÖRHYRDA PLATSER

    Nu har 80% den stora surfparkeringen vid stranden blivit camping med utmarkerade stora numrerade platser, endast en liten bit av den södra delen verkar finnas kvar. Det går inte längre att stå nära vattnet vid surfing.

    Idag den 21 juni 2007 har skylten ENDAST FÖRHYRDA PLATSER kommit upp. Uppställningplats Camping.
    Husvagnar, husbilar, förtält. På gräset där vi tidigare riggade och la riggarna eller solade i väntan på vind sitter idag camparna med bord, stolar, parasoll med mera…Den allmänna platsen och tillgång till stranden har försvunnit till förmån för campare.

    Vilken info finns kring detta? Jag kan inte hitta något på Varbergs kommuns hemsida eller stugbyns sida. Hur kunde alla surfares och badgästers bästa parkering sedan tidigt 1980-tal bli camping?

    När man för något år sedan införde förbud mot övernattning måste skälet ha varit att man INTE ville ha camping och att man ville att platserna inte skulle blockeras för längre perioder så att fler skulle få tillgång till platserna.

    Varför kan inte campingplatserna vara de som inte är på första raden mot vattnet utan längre bak?

  • neven

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 06:06

    Na, diskussionerna om förbud var väl en av sakerna som gjorde att klubben formaliserades, och det var det första exemplet på hur väl en dialog mellan kommun och VSK kan fungera. Men huvudsyften ser du ju i stadgarna: att främja alla surfsporter.

    I mina ögon så är dom två viktigaste målen:
    1. att förena surfarna. Att få bort meningslösa groll mellan utövare av olika surfsporter
    2. Att vara en enad instans vid dialoger med t.ex kommun.

  • neven

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 06:09

    @RRD 466956 wrote:

    Här är något som jag tycker är viktigt för alla surfare som jag skrev för knappt ett år sedan. Kanske något att ta tag i för Surfklubben. Något som kan vara bra att känna till att införandet är “bara på prov” enligt kommunen, så ska man försöka få en ändring så är det nu.

    Absolut! Maila Ulrik (adressen finns i översta posten) så tar han säkert upp det.

    För att VSK skall bli en stark motpart så är det bra om man har många medlemmar, så bli medlemmar nu!

  • simpa

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 07:58

    @Neven 466959 wrote:

    För att VSK skall bli en stark motpart så är det bra om man har många medlemmar, så bli medlemmar nu!

    Kanske just därför man på ett och samma ställe ska enas om EN organisation då genomslagskraften kan öka enormt. Antalet aktiva medlemmar i en organisation är en mycket viktig del för att lyckas, speciellt mot saker som tvisten med parkeringen. VVK och VSK kanske därför skulle anordna ett möte och diskutera detta, även om det skulle sluta i två organisationer..? Kan vara värt det.

  • rrd

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 10:19

    Här är ett inlägg ang parkeringen i Apelviken som “en surfmamma” i en surfande familj jag känner skrivit. Inlägget togs in som en insändare i förkortad form i Hallands Nyheter i juli 2007.

    Insändare till Hallands Nyheter Varberg 070711

    Är de lokala surfarna bortglömda eller bortprioriterade?

    Sedan många år är Varberg känt för sina fantastiska vindsurfingförhållanden i Apelviken. Här finns många lokala vindsurfare och hit reser också många vindsurfare från hela Sverige för att få vindsurfa i de fantastiska förhållanden som blir just i Apelviken. Vindsurfing är en sport som varken kräver träningslokaler eller någon speciell hall, vilket de flesta andra idrotter här i Varberg gör. Man kan undra om det är just detta som gjort att kommunens beslutsfattare verkar vara totalt ovetande om sportens omfattning samt att sporten trots allt kräver visst utrymme. Att parkera nära stranden, att ha plats för att kunna rigga på någorlunda plant underlag samt att kunna besöka en toalett är egentligen allt surfare önskar att kommunen tillhandahåller.

    Vi som är aktiva surfare boende här i Varberg är både män, kvinnor och barn och vi är många! Nu har turistchefen, och förmodligen våra kommunpolitiker också om vi ska ha tilltro till demokratin i staden, beslutat att det område som är absolut bäst för surfarna att hålla till på, i stället skall vara en campingplats! Tanken kanske var att surfare som kom från andra ställen än Varberg skulle kunna bo på parkeringen men resultatet har blivit att det till största delen upptas av icke surfare och att både hitresande surfare och vi som bor i Varberg inte har någon bra plats att vistas på. Där de största och planaste ytorna för riggning finns, där sitter campare och irriterar sig över att surfarna tränger sig på, riggar eller går förbi. Kvar till surfarna finns en mindre del av parkeringen, med ett kuperat område av stranden framför, längs ifrån toaletterna. Vi som har barn som surfar kan inte hålla till vid Apelvikens camping, i norra delen av viken, eftersom det är för strömt i vattnet för att de ska kunna gå i och upp där när det blåser.

    Min önskan och förhoppning är att hela parkeringsremsan längs stranden ska vara tillgänglig för surfare och badare och att toaletterna där hålls öppna från påsk fram till lucia, för surfarnas skull!

    ”En surfmamma”

  • vsk

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 15:16

    @RRD 466952 wrote:

    Är det inte så att klubbens huvudsyfte var att se till att det förbud för kite som det ryktades om i Apelviken inte genomförs?

    Nej inte huvudsyftet. Men det klart att det engagerade en del människor.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varbergs Surfklubb

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.