• Vårdojjor!

    Publicerad av dude på 7 maj, 2013 vid 16:14

    Hej!

    Det är dags för säsongen som kräver tunna men helt vattentäta våtdojjor. Och då kommer jag ihåg de där O’Neill som jag köpte i Corpus Christie 1991, supertunna med split toe och helt vattentäta, riktigt najsa!

    Nu tänkte jag höra om det finns någonting liknande på marknade så här år 2013 som det är. Vad säger ni, finns det?

    Niklas

    dude svarade 10 år, 11 månader sedan 18 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • oscar

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 16:50

    Jag köpte precis ett par Oneill mutant och de var grymt softa och sköna!

  • raggarn

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 18:27

    har ett par såna : http://www.surfspot.se/sko-atan-wave-3-mm.html
    sen många år tebaks funkar kanon … barfotakänsla…. liksom …utan att frysa tårna
    beställde precis split-toe varianten för att testa iår : http://www.surfspot.se/sko-atan-madisson-3mm.html
    använder 41 men har 42 i skostl. precis som boardseekersnubbarna säger köp tighta

    säljes självklart även i andra kända surfshoppar 🙂

    ps sålde du förlängaren???

  • robin

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 06:45
  • levieux

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 08:10

    Håller med att Atan är riktigt bra skor.

  • doc

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 13:03

    Jag som hatar Atan (skruvar sig och går sönder för minsta lilla sten) föredrar Ion Ballistic med intern split toe och kevlar i sulan. 3/2 är tillräckligt varm långt in på hösten och de håller länge, länge. Bekväma för nordiska breda fötter också.

  • gustavl

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 14:19
  • planing

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 15:28

    Atan e grejen! Jag har dessa: http://www.surfspot.se/sko-atan-mistral.html. Tror dock inte att jag har nån kardborre längst upp, eller oxå klippte jag bort den.

    Visst, om du tänkt gå jägarmarsch i skorna så ska du inte välja Atan, men om du vill ha barfortakänsla så är de underbara. Varma är de också! Köp ett par nya om de går sönder, de kostar ju bara 399 spänn.

  • ola-h

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 15:57

    Jag kör Atan. Överlägsen känsla, tycker jag. Men de håller ju inte direkt bra. Det går åt mellan ett och två par per säsong för mig. 1.5 paar per säsong i snitt, kan man säga. De tjocka vinterskorna brukar hålla två säsonger, men de tunna sommarskorna klarar sig aldrig mer än en säsong. Jag kör dem i rätt små storlekar. Lite tappade naglar får man stå ut med för bättre känsla… Kanske är det också därför de slits lite ovanligt snabbt.

    Men som sagt, de är riktigt sköna och sitter precis lagom bra i stropparna.

  • alexasu

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 16:00

    Gillar också mina Atan Mistral 3mm grymt mycket. Har haft mina i över två år och visst är de rätt naggade i framkant, men de håller och är täta än!
    Någon som vet om Atan även gör låga, lite tunnare skor av mistral- eller madisontyp?
    Hade varit grymt för de varmare dagarna på spots med sten- eller korallrev!

  • jeppepeppe

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 20:07

    Hittade två olika Atan-modeller på http://www.2xs.co.uk/home.asp?CID=29, Madi & Sunfast. 3mm men korta vrister, ser schyssta ut! Kanske kan tas hem av Surfspot?

  • dude

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 20:13

    Tack för tipset om MaddisonAtandojjorna som är 3 mm och lär vara täta. Jag ska ta o testa dem o se om de passar min bredare fot med lite högre fotvalv. Har jag tur låter det som att jag bara ska ha min storlek 42/43 rakt av.

    Undrar om det finns ett par såna på Surfspots Valhallavägenbutik imorn (to 9 maj) före kl 16… 🙂

  • dude

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 20:15

    De ser grymma ut de här också.
    @GustavL 710250 wrote:

    http://www.surfers.se/sv/vatdrakter/vatskor/rip-curl-rubber-soul-3mm-split-toe.html
    Vill du ha en helt tät sko ska du testa denna!

  • robin

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 20:16

    @dude 710269 wrote:

    Undrar om det finns ett par såna på Surfspots Valhallavägenbutik imorn (to 9 maj) före kl 16… 🙂

    Kolla först att den butiken finns kvar, tror att de har flyttat till Kungens kurva.

  • svenne

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 20:22

    @Robin 710271 wrote:

    Kolla först att den butiken finns kvar, tror att de har flyttat till Kungens kurva.

    http://www.surfspot.se/butik/

  • bicless

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 20:50

    Atan har mellanhög och lågversion av mistral och madisson. Mellanhöga med roundtoe heter Miboot och låga heter sunfast, låg med split toe heter Madi. De är såklart inte dyrare än högversionen, tvärt om något billigare. Jag vet inte om nån svensk butik lagerför dem. Vi lagerför dem inte de versionerna men vi säljer kanske 10 per år på kundorder.

    Nu är ju jag partisk i målet men om det skall diskuteras bra skor så måste Ascan Thermo nämnas (som är vår mest sålda våtskor). Ascan är riktigt varma och har en ny skönare variant av gummiblandning i sulan som greppar utan att krulla sig. Funkar kanon för vindsurf och kitesurf. Den finns även i split toe, den är tydligen tysklands mest sålda sko. Jag har en spit toe variant hemma just nu för test.

    Atan (altså inte ascan) har latexblandning i sulan som ger ruskig värme, tror det omöjligen går att frysa 6,5 mm versionen, 3:an funkar i stort sätt året runt för de flesta. Jämför man ascan och atan så är atans styrkor bra känsla, varm, mycke smidig i och ur stropparna. Minus är att den slits snabbt och vissa tycker den är för mjuk/mockasinig. Ascans styrka är att den är nästan lika varm som Atan (funkar en novemberdag), mjukare känsla än standardsula men inte lika mjuk som atan. Mer support i sulan än atan och mer skydd mot dlig botten vilket gör att många som provar väljer den. Håller klart längre men inte riktigt lika imponerade i och ur stroppen som atan är.

    Såg nu Dude frågade om surfspot och Madisson ovan. Vi har den på lager men tyvärr stängt torsdag. Sitter i en bil på väg till Öland.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.