Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför bara cruise’a i lättvind?

  • Varför bara cruise’a i lättvind?

    Publicerad av cortex på 22 februari, 2011 vid 17:24

    När man kan ladda på med goa trick istället?

    [ame=”http://vimeo.com/20233530″]Dylan van der Meij – Martinique 2010 on Vimeo[/ame]

    Erkänn att det ser roligare ut än att kämpa för att hålla höjden med en jättebräda? 😉

    /Kaj

    pjoter svarade 13 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • kitemaster

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 20:32

    Ser riktigt najs ut! Gillar 1.35, rent!

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 10:02

    Ett freestyle monster som samtidigt fungerar som en semi-hangglider.
    Oerhört stabil. Sätt den i önskat läge i luften, sen sitter den där. Optimal urkrokningskite.

  • hengo

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 00:07

    Jag testade en jätteflysurferfoil i somras. Jag tror de va deluxevarianten på 21kvm??!
    Den var helt klart awesome för lättvind. Körde sliders i 4m/s, bara att parkera och åka efter. Helt klart bästa foilen jag kört.

    MEN, vill man shredda i lättvind så kostar det därefter 😉

  • pjoter

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 08:28

    mmm, nu blev man ju ännu mer sugen på sommar, strålande sol och 4-5m/s igen.. 🙂

    Gött med en vettig lättvindsfilm äntligen! Förutom ditt mästerverk från habo kitejam är det mest cruising på alla lättvindsfilmer.

    Gratis är den inte… men räknar man dagar på vattnet i sverige så ger den löjligt mkt kul kiting för pengarna.

  • regfellow

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 09:30

    Vad kostar en 21m delux? Hur klarar man sig på 15m delux en svensk sommar?

  • roland

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 10:42

    varför köpa delux? e väll ännu dyrare en dom vanliga??
    Klart ni ska köpa en sån vilken känsla att vara ute på vattnet när dom andra står på stranden…Det skulle vara ända andledingen för mig!
    Ska lätt köpa en sen när jag börjar skita pengar

  • highflyer

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 11:01

    Hur fungerar det när man krachar den i vattent?

  • pjoter

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 11:45

    reg,
    Både 15 och 19 klarar man sig länge på. Kaj har en 15, jag en 19 och nu har Martin här skaffat en 21 så vi får jämföra ordentligt till sommaren. Fördelen med en större är att det bli mer park n ride, vilket ju är det man vill ha när man ska leka urkrokat och på rails mm. För mig känns 19 perfekt, är igång löjligt tidigt, ger massiv drag och man kan hålla den tills folk tycker det är rejält med ladd i 12:or.
    Pris:
    15kvm 19 500:-, dlx 23 500:-
    19kvm 21 100:-, dlx 25 600:-
    21 kvm vet jag inte priset på just nu.

    roland,
    De e rätt gött faktiskt å komma in med ett fett leende på läpparna efter en asgrym session när alla andra är sura och gnäller på för lite vind. 🙂

    High,
    Bara att starta igen. Vet inte hur många gånger jag krashat min (hör ju till när man leker urkrokat). Har inte haft några prob att få upp den.

  • cortex

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 11:56

    Japp, vi får ut och jämföra i sommar…. finns viss risk att jag skaffar mig en 21’a jag också. 😀

    BTW, priserna har justerats i och med att Euron har gått ner en del. Kolla här för de nya priserna:

    http://www.kajtech.nu/?load=kites&subcat1=2&subcat2=12

    (21’an finns med där också)

    Anledningen till att de flesta satsar på DL-varianten är att den väger hälften jämfört med den vanliga. Det gör en brutal skillnad i riktigt lätt vind. Speciellt förmågan att hänga kvar när allt annat trillar ner förbättras avsevärt. Dessutom svänger de och flyger märkbart snabbare. Som grädde på moset blir de mycket mindre (och givetvis lättare) när de är ihop-packade vilket helt plötsligt gör det realistiskt att får med sig dem på flygresan ihop med övrigt kitegear.

  • yfo

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 15:44
    Roland;647676 wrote:
    Ska lätt köpa en sen när jag börjar skita pengar

    Jag med!

  • Kjello

    Gäst
    24 februari, 2011 vid 16:03

    Undrar bara,
    hur kan 21 ha exakt samma Projicerade yta 16,2. m2, som 19 (vad är skillnaden)
    Verkar som 19 är mer optimal, 21 har 2kvm mer luftmotstånd,
    “gissar” möjligen stabilare, men inte lika snabb, eller ?..

    Speed3 19 Deluxe 16.2 Komplett 23 400 kr
    Speed3 21 Deluxe 16.2 Komplett 25 500 kr
    Klart man vill ha, sälja något eller vinna. gäller.

  • pjoter

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 17:35

    njae, de där stämmer inte riktigt.. enligt FS hemsidan är projicerade ytan 17,9m2 på 21an.

    Har nog blivit fel någonstans. 21 ska vara ännu mer optimerad för lättvind också så den e nog fet! Fast för mina 75kg vetitusan om jag kommer tjäna så supermkt på det hela..

    Kaj, haha, har du gått upp så mkt efter julen och nu när huset är klart att du behöver 21kvm? 😉
    Kul att priserna gått ner! Är faktiskt inte sååååå mkt pengar per kitetimme om man jämför med exempelvis en 6a. 19 går ju fint mellan 4-8m/s iaf och lite utanför det om man är tuff. Vilket täcker in typ hela skånska sommaren förutom när oväder drar in och det är 9kvm kite som gäller.

  • Kjello

    Gäst
    24 februari, 2011 vid 17:48

    Bäst att http://www.kajtech.nu/?load=kites&subcat1=2&subcat2=12 rättar till fel-infon på hemsidan då.
    Och varför inte lägga till vikt mm, vore bra som jämförelse.

  • pjoter

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 18:05

    ja de får han göra då. 🙂

    När det gäller vikt mm finns det ju massa info på http://www.flysurfer.com för dom som är intresserade.

  • Kjello

    Gäst
    24 februari, 2011 vid 18:17

    mycket hoppande, på den sidan.
    fattas någon översikt på samma sida, som i kajtech.
    Undrar hur mycket mer känsligt deluxetyget är,.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför bara cruise’a i lättvind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.