Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varför gör jag allt i helt fel ordning???

• varför gör jag allt i helt fel ordning???

Publicerad av anonym-anvandare på 16 september, 2005 vid 12:35

…när jag väl är ute på vattnet…? Först fångar jag lite vind och får (knapp) styrfart, med lite tur så ökar farten ännu lite, till att köra någon slags halvplognings-nästan-halvplaning… sen krokar jag i selen, så att jag får mera tyngd bakom riggen, känns tungt att bara dra ner med armarna (*klen*). Sen faller jag av lite, försöker få mera vind, och kanske med lite tur så börjar det plana, eller iaf nästan… då ska jag helt plötsligt klämma dit bakfoten i stroppen, för att lite senare försöka få dit framfoten (just denna del har jag väl börjat få i annan ordning nu, iaf så försöker jag tänka på det: fram först, bak sist…)

Problemet sitter väl som vanligt i skallen antar jag, men har någon nåt tips som skulle kunna underlätta?

jakob_s svarade 19 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • lars_k

Medlem
    16 september, 2005 vid 12:43

Jag brukar rätt ofta sätta i bakfoten först, särskilt om jag ska ut genom brytande vågor. Så helt fel är det väl inte? Det viktigaste är att lägga sin tyngdpunkt och riggen långt fram innan planing. Det fixar jag med framfoten framme vid masten. Står alltså väldigt bredbent för att parera vågorna. När det börjar plana stoppar jag i framfoten också, gasar på med bakhanden och lutar mej mer bakåt.

• hifly

Medlem
    16 september, 2005 vid 13:08

jag tycker nog att du ska gå i med fram foten först det är iaf vad jag lärt mig. Ha MYCKET tyng på framfoten så du inte svänger upp i vinden, jag har den känslan att bakfoten bara sitter i stroppen och absorberar ojämnheter i vattnet och att man typ inte ska ha någon tyngd på den nästan. Men jag kan ha fel har precis lärt mig köra bra i stropparna på min rrd freestyle wave 100litare

lycka till // Daniel

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2005 vid 13:32

Fram först. Bak funkar nästan bara när det är skitmycket vind och/eller då man vill fega. Är man ektremt överriggad kan det också vara bra att börja med bakfoten, eftersom accelerationen oftast blir högre om man stoppar i framfoten först (och i detta läge kanske man inte vill det….) Det är normalt sett svårare att få i bakfoten först.

I med framfoten och sen kan du ställa bakfoten på eller bredvid bakstroppen. När du känner att läget är under kontroll kan du försiktigt ”krypa” i med bakfoten.

Jag tror att det är en vanlig missuppfattning att bakre ska i först. Det beror nog på att det känns logiskt på nåt sätt. Problemet är när man ska i med framoten sen. Det blir lätt vingligt och svårt att hålla kursen på brädan.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2005 vid 14:18

Tycker det är tvärt om, blåser det lite är det lättare att hålla styr på brädan med bakfoten i först.

• soundwave

Medlem
    17 september, 2005 vid 22:20

Hmmm…

i med främre!
    det ger:

acceleration
    stabilitet
    möjlighet att kroka i

efter det sätter du i bakre foten, då har du bra balans efterssom främre och selen är i.

Detta beror helt på fotstropps position, själv har jag dom alldeles i ytterkant. Om du som jag har stropparna i ytterkant, ska du absolut inte tynga ner alltför mycket med främre foten för då går man upp i vind. Sätt istället i stroppen, fall av (mer fart = stabilitet), full planing med sele och sedan till sist bakre foten för tryck ovanpå fenan vilket ger manövrerbarhet…

men det beror alltså helt på vilka positioner du har stropparna…

Du märker snart vad som funkar, surf on!

• anonym-anvandare

Medlem
    19 september, 2005 vid 08:44

Hmmm, fick till det lite bättre nu… framfoten glider i relativt enkelt (krokar dock ännu gärna i selen först, för att orka hålla emot trycket…gotta work on that, så kanske man får tidigare planing…) Bakfoten letar sig nog till rätt position, men har lite problem när den skall i… hälen far gärna för längt ner, i vattnet, och så bromsar det till rejält och vrider upp hela brädan mot vinden -> tappar fart och allt möjligt… lättast är det att få den i ”fel stropp”, dvs tårna i den på bortre sidan och hälen uppe på ”rätt stropp”… visst f-n går det ju framåt, men det är ju rejäl skillnad jämfört med när man har båda på rätt plats…

Och vart skall man hänga sedan då, när det nu börjar ta fart…? Märker att jag relativt ofta pressar kroppen fram mot nosen, kan säkert ha att göra med att jag försöker gå upp en del i vind…? eller att linorna är felplacerade? hade också nåt riktigt fint åk, när det kändes så j-kla lätt, då tror jag att jag hängde mer eller mindre vinkelrätt ut från brädan, plus att jag föll av den del (från vinden, inte brädan)….

Vad är bästa sättet att ta bra höjd under planing?

• jakob_s

Medlem
    19 september, 2005 vid 09:05

Finns det ett ”Fel och rätt” sätt att göra en så trivial sak som att gå i stropparna och kroka i selen ?

Jag menar… oavsett hur man gör det så blir ju resultatet i slutändan det samma..

Själv..
    Alltid bakre fot i stropp först..
    Alltid innan jag planar..
    Aldrig sele utan att jag är i bakstroppen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varför gör jag allt i helt fel ordning???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.