Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför inte ta färjan till Danmark !

• anonym-anvandare

Medlem
    30 juni, 2003 vid 16:35

det har ju för fan blåst västan i två månader. det är bara dem senaste dagarna det blåst lite ynklig östvind.det är också mycket billigare att åka till klittmöller än tex sydafrika. är man en rktig surfare så skippar man spriten och lägger pengarna på resan dit istället! Antar att ni är småungar som sitter i avlägsna gotland och super.eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    30 juni, 2003 vid 16:39

perfekt alltså först stark västlig vind
    och sedan sydost, så det blir crossoffshore i tvådagar.
    Säkert har de haft grymt ibland.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2003 vid 05:33

Danmark kan vara jättebra när det är prognos men att chansa
    i högtryckssommarvärmen är nog sådär. Danmark ligger lite ivägen
    annars skulle västkusten ha fete vågor från Atlanten.
    Så det lönar sig att åka över ån efter vatten.
    Gotland med sina kalkstensrev är ju också ett bra alternativ med stora öppna vatten runtom.

• judo-freddan

Medlem
    1 juli, 2003 vid 09:59

Tja, vet inte det.. I Klittmöller har du möjlighet att segla på en j-a massa vindriktningar, det finns bris och lågtrycken pumpar stadigt in. Skulle inte vilja säga att det är dålig vindstatistik där på sommaren. Sverige däremot..

• anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2003 vid 15:23

Gotland ligger i österSJÖN och både fastlandet och ryssland läar vilket gör vågorna små och krabbiga!

• gutegustav

Medlem
    1 juli, 2003 vid 15:55

det märks att du (anonym) inte har varit på de bra spotsen på Gotland!!

• lars_k

Medlem
    1 juli, 2003 vid 17:15

Jag har seglat uppåt masthögt på Öland och i Skåne så nog kan östersjön leverera. Gotland är säkert inget undantag.
    Men västkusten är förmodligen bästa stället att bo på om man vill ha feta vågförhållanden ofta.
    Jag flyttar inte i första taget iaf wink.gif

• gutegustav

Medlem
    1 juli, 2003 vid 20:11

det har du nog rätt i

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juli, 2003 vid 16:21

Vågorna på Framsidan är dock mycket renare och det är mycket viktigare än höjden. Jag blev besviken på den krabbiga sjö som gotland har! Därför tippsar jag att Framsidan har betydligt bättre surf och sen slipper man ju det kalla vattnet och giftalgerna och färjan..

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juli, 2003 vid 17:06

Om du bara haft en vistelse till Gotland…svårt att utvärdera om det är ett bra ställe.
    Ta en dålig dag på Hookipa, det behöver ju inte visa att det är ett dåligt ställe.

Sandbankar bildar mycket riktigt salsgolv mellan vågorna, som tex Varberg. Oftast blir det skumvallar som är kul att hoppa på och ger lättseglad promenadsegling. Bra för att öva freestyle.

Det som menas med Gotlands vågor är att de har ett rejält tryck tack vare att det är mycket djupare utanför och brantar upp snabbt på kalstensreven som ger branta snabba vågor; kul för skärande vågridning och mer hjälp i upphoppen. Det beror på vad man gillar.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juli, 2003 vid 19:58

det finns andra ställen än varberg som är bättre , länge leve Framsidan baksidan är till för loosers

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juli, 2003 vid 06:38

Har läst denna tråd och kommer ihåg hur det var när man började segla (1982). Ett tag nästan dog vår underbara sport pga att en massa människor hade åsikter om saker de inte visste något om… Jag bor på Gotland och vet hur seglingen är här. Jag var i Hvide Sande (Danmark), Haga Park (Öland) tidigare i sommras och vet hur det är där. Senare blir det Varberg. Variationen är kul och hemma är alltid hemma likaså är borta alltid borta. Skulle vara kul om vi lyckas hålla vår sport vid liv och låter den växa och struntar att på denna konf skriva inlägg som ”jag tror inte att det var så bra på gotland/öland/västkusten där för att i min lilla värd så är det alltid bäst där jag är”

CharlieB

• gutegustav

Medlem
    4 juli, 2003 vid 11:44

håller med till 100% charlieB
    jag tycker vi avslutar denna tråd med detta inlägg..om man inte har något positivt att säga.

• newold_surfer

Medlem
    4 juli, 2003 vid 11:56

fan va rätt.. det var därför jag själv slutade ett tag, för att det var så jävla fräcka människor som visste allt som höll på, nu har jag börjat igen för att det är den goa surfstämmningen som gäller… En surfare gillar ju automatisk en annan surfare liksom!

-kramas på vattnet-

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juli, 2003 vid 16:34

Jag håller med att vågorna är mycket renare på västkusten , detta ger ju en mycket skönare surf och lättare för nybörjare som vill testa på vågor! Varför får man inte tipsa om vad dem bästa förhållande finns så att fler får glädjas åt fina salsagolv som finns mellan vågorna på flera ställen vid Västkusten. Gotland är dock bra men västkusten är snäppet bättre så är det bara!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför inte ta färjan till Danmark !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.