Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför ? kite större än vindsurfrigg i samma vind.

  • pontusande

    Medlem
    2 september, 2011 vid 10:45
    Kjello;668215 wrote:
    lite tveksam, har inte vindsurf 100% depower snabbare än kite (inga linor som fördtröjer)
    Och man har extra kraft att påverka brädan som är lättsvängd (väger obetydligt mer) med mastfoten som säkerhet, lite som att man är trygg och vågar satsa mer.
    Stabiliteten och styrförmågan finns i ryggen med vindsurf, behöver inte annat.
    Flytförmågan är bra att ha i Stockholm, för om vinden droppar behövs något att segla hem på.
    Klart det kan bli lite mer vattenmotstånd mm, men om man nöjer sej med snäppet under toppfart, ändå gott att plana iväg på sista tippen av brädan i en stark byvind.

    Kitesurfare är snabbare, har mindre vattenmotstånd, bättre vindregister, lättare bräda och flytförmåga är helt irrelevant för vattnets bromskraft. Det är fakta och siffror.

    Sen om du känner trygghet tack vare mastfoten och är rädd för döda hundar när du kitesurfar är lite svårt att väga in i ekvationen…. 🙂

  • Kjello

    Gäst
    2 september, 2011 vid 11:17
    pontusande;668266 wrote:
    Kitesurfare är snabbare, har mindre vattenmotstånd, bättre vindregister, lättare bräda och flytförmåga är helt irrelevant för vattnets bromskraft. Det är fakta och siffror.

    Sen om du känner trygghet tack vare mastfoten och är rädd för döda hundar när du kitesurfar är lite svårt att väga in i ekvationen…. 🙂

    Mastfot; Om något händer i vindsurfing, finns alltid brädan nära, kopplad till seglet, lugnt.

    (trots risk, krävs boardleach vid Torö bland vågsurfare mm, om Naish custom wave),
    Och gillar inte reelleach som jag skaffade, vill helst slippa den klunsen.
    och när det väl planar över 7 m/s så är vindsurf tillräckligt kul.
    Inte ute efter max speed eller liknande, bara att ha kul på vattnet.
    Och Stockholm kitespots, har ont om plats. Gillar inte att man blir upp till 30m bred.

    Angående sopor i Vietnam och skit i Indien så va det offtopic, inte relevant.
    Och självklart inte rädd för döda hundar.
    Förstår hur vietnameser tänker, såg dom på stranden, med en lång pinne peta ut döda hunden i havet i en plastkasse, som sjöade upp på kitestranden senare,
    och där låg hunden en hel dag, tills troligen någon annan petat ut liket i havet igen.
    Uppsvällda grisliket låg också på kitestranden i våtsanden en hel dag.
    Men ska ! pröva kite från Söndag, då vinden bör funka här.

  • gnutten

    Medlem
    2 september, 2011 vid 11:35

    Förstår inte riktigt problemet. Om man tycker det man håller på med är kul, varför inte fortsätta 🙂 (iofs då vet jag egentligen inte varför jag nästan helt gått över till kite… 😮 Jag hade jäkligt kul när jag windsurfade också)

    Man får väl fundera lite innan man ger sig ut på vad som kan hända och vilka möjligheter man då har. Är det dålig vind, kanske man inte ska åka så långt ut på havet som möjligt… Sen är det ju olika förutsättningar på olika spots.

  • Kjello

    Gäst
    2 september, 2011 vid 12:59
    Gnutten;668275 wrote:
    Förstår inte riktigt problemet. Om man tycker det man håller på med är kul, varför inte fortsätta 🙂 (iofs då vet jag egentligen inte varför jag nästan helt gått över till kite… 😮 Jag hade jäkligt kul när jag windsurfade också)

    Man får väl fundera lite innan man ger sig ut på vad som kan hända och vilka möjligheter man då har. Är det dålig vind, kanske man inte ska åka så långt ut på havet som möjligt… Sen är det ju olika förutsättningar på olika spots.

    Problemet va nog att jag köpte kitepaket för tidigt, med Cabrinha nitro 17, 2004.
    Fanns nog inga riktigt bra lättvindkites då.
    ville ersätta trista lättvinds dagarna med kite, verkade kul.
    Men mitt sommarställe med sjötomt funkade inte för kite, no problem där finns vindsurf,
    kite tar liten plats i lägeheten i stockholm för höst, vinter, vår, jobbsesong..

    Sen tog jag ut friår och åkte till Cab’s,
    där avrådde alla mej, pröva aldrig 17 kvm, hade Cobra 9,4 med.
    tillbaks i Stockholm rekommenderades foil, bytte bort mej,
    Blev aldrig lättvindskite, inte pengar för FS speed. då spårade tanken / tåget ur.

  • Kjello

    Gäst
    3 september, 2011 vid 08:27
    Gnutten;668275 wrote:
    Förstår inte riktigt problemet. Om man tycker det man håller på med är kul, varför inte fortsätta 🙂 (iofs då vet jag egentligen inte varför jag nästan helt gått över till kite… 😮 Jag hade jäkligt kul när jag windsurfade också)

    Man får väl fundera lite innan man ger sig ut på vad som kan hända och vilka möjligheter man då har. Är det dålig vind, kanske man inte ska åka så långt ut på havet som möjligt… Sen är det ju olika förutsättningar på olika spots.

    Fortsatt vindsurf. Skaffade kite för plats i lägenheten, tänkt för surf under jobbsesong.
    vindsurf i garaget på landet, platsar inte i lägenheten, synd med surf bara på semestern.

    Mina kitebrädor; shinn-09, aldrig stått på en twintip, eller wakeboard,
    lite off att bara ha en bakdel åt båda hållen, ingen nos.
    Måste köra den först. FÖR-
    Naish Custom Wave 5″2, liknar vad jag surfar på (lite mindre bara).
    får inte använda den på Stockholm-spots utan hatad boardleach, problem,
    offra den på en öde spot, kanske, spolas den upp bland strenar och krossas.

    bodydragga klarade jag upwind omeddelbart i Cabs, värre att dragga downwind.
    kanske bara för stora vågor på den stranden, hård studs mot bröstkorgen.

  • pontusande

    Medlem
    3 september, 2011 vid 22:11

    Jag tror du måste köpa lite mer grejer först om du ska lära dig kitesurfa.

  • acemattias

    Medlem
    3 september, 2011 vid 23:14

    Jag har ett litet problem med min lilla kattunge. Han är lös i magen till och från. När han kom från uppfödaren var han lite lös i magen (inte konstigt med tanke på stressen från bilfärden) och blev sen jätte bra i magen. Några veckor senare var jag tvungen att ge ena stora katten hills i/d (tror det heter så skonkosten) och Kålle åt lite så klart likaså fick han lite extra kattungemat blötfoder några dagar för jag tyckte han var lite lite mager. Därefter ballade magen ur igen. Nu har det gått ca 1,5 vecka sedan dess och vissa dagar är han fast i magen och andra är han lös. Jag ska tillägga att han inte har fått mer kattungemat och inte heller i/d eftersom stora tjejen vägrade äta den :-).

    Kålle bajsar ca 1 gång per dag, så det är inte så att han springer i tid och otid. Han äter och dricker som vanligt – bra. Och Kålle är pigg och glad och busig precis som han ska. Alla katterna äter Orijen och har det framme dygnet runt. Eftersom vi har barn så finns det ju lite smått och gott på golvet efter måltiderna – kan det vara spannmålsallergi? Tänker främst på att det faller brödsmulor på golvet. Jag ska åka och köpa Canikur och se om det hjälper.

    Tacksam för tips och ideér!

  • gatusurf

    Medlem
    4 september, 2011 vid 00:21

    Undrar hur stor kite man behöver om man stod på en 100 l vindsurfingbräda?

  • Kjello

    Gäst
    4 september, 2011 vid 02:37
    gatusurf;668443 wrote:
    Undrar hur stor kite man behöver om man stod på en 100 l vindsurfingbräda?

    köp en speed 21 minst, bara bajs annars.

  • skanepaul

    Medlem
    4 september, 2011 vid 15:43
    Kjello;668145 wrote:
    Ursäkta Skrotar tråden,. trött på ord. lovar att inte babbla mer i kiteforum.

    ????????????

  • Kjello

    Gäst
    10 september, 2011 vid 20:37
    gatusurf;668443 wrote:
    Undrar hur stor kite man behöver om man stod på en 100 l vindsurfingbräda?

    gav upp tråden, men nu full Ok, svarar, fast jag inte vet ang, kite.
    Tror svårt att kontrollera en så stor bräda med kite, om man inte väger 200kg,
    behövs lite styrtryck, fotstropparna sitter troligen lite off för kite,
    kanta utan stroppar med den volymen, med en kite som lyfter.
    nice att få den studsande stora brädan i ansiktet.

    Jag bryr mej inte, kör på vindsurf som är kul, och helsäkert.
    om någon kan övertyga mej om att en mindre vindsurfbräda funkar, intressant.

    Tvivlar ! men om Fanatic Mamba Ultra c;a 70 L, funkar med Psycho 3 10 i lättvind.
    hur fan gör man ? när det inte går att stå i stropparna, utan
    12+ m/s & häng i riggen ?.
    Tror, måste
    först lära med, made for kite, twin-ass, eller directional med shit leach,

    Konflikt igen !, lära sej i hårdare vind för att sedan klara att kitesurfa i lättvind !!
    Vindsurf oroar mej inget ! surfar ut ensam i 28 m/s, med byar på över 30 m/s.

  • haze

    Medlem
    10 september, 2011 vid 21:19

    Racebrädor ligger på ca 85 l och det är inga problem 😉

  • Kjello

    Gäst
    10 september, 2011 vid 21:37

    tackar Haze, men raderar allt. kitefrågor är inget för mej. tråd dö bort nu.

  • haze

    Medlem
    10 september, 2011 vid 21:39

    Nej det behöver man inte..

  • cortex

    Medlem
    11 september, 2011 vid 09:02

    Haze, kan ju vara rätt mycket dags att svara på mitt mess som jag skickade dig för ett par månader sedan…

    /Kaj

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför ? kite större än vindsurfrigg i samma vind.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.