Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför sälja så fort?

  • Varför sälja så fort?

    Publicerad av levieux på 18 april, 2005 vid 11:21

    Kan någon förklara för mig varför säljer folk sina prylar som de har just fått (som i liknande fall som den som jag har klippt ut från “Köp&Sälj”)?

    “Naish Force 4.2 -05a,seglat endast en gång(ca 15 min),dvs absolut nyskick,pris 3200:-.Superskönt segel.
    Arrows Impact Gold 5.0 -05a,seglat två gånger a 2 timmar,dvs i stort sett nyskick,pris 3000:-.”

    levieux svarade 19 år sedan 14 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • highflyer

    Medlem
    18 april, 2005 vid 11:28

    Kan nog vara olika anledningar men jag har köpt sådanna saker så har det varit att de köpt utrustning på hösten och sedan blivit sponsrade av något annat märke så att de varit tvungna att sälja sakerna oanvända eller nästan…

  • herodude

    Medlem
    18 april, 2005 vid 11:33

    eller att man fått bra pris på en hel linje så man vill ha samma segel…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 april, 2005 vid 11:37

    Eller att det är skräp och knappt duger som pressenning… wink.gif

  • getwet

    Medlem
    19 april, 2005 vid 05:42

    Det där har jag också funderat över, och jag skulle vilja dra det en liten bit till. Jag förstår inte heller att man säljer efter en säsong…….såvida man inte är grymt missnöjd med prylarna.

    Själv tycker jag att det är först när det gått en eller två säsonger som jag hittar riktigt rätt på brädan/riggen vilket jag inte gör på en säsong. Surfbart är det naturligtvis men att finna det däringa absoluta sista med trimmet/fena/placering mm kommer först efter en eller två säsonger. Så min personliga åsikt är att folk byter för ofta och aldrig hinner köra in sig på materialet…….

  • levieux

    Medlem
    19 april, 2005 vid 06:31

    Svar till:


    Eller att det är skräp och knappt duger som pressenning… wink.gif

    [/ QUOTE ]

    Då köper jag gärna till presseningspris wink.gif

  • jacob-holmqvist

    Medlem
    19 april, 2005 vid 07:26

    Det beror väl lite på hur mycket man seglar.

  • smurff

    Medlem
    19 april, 2005 vid 08:35

    De som byter varje säsong får ju ofta sina prylar under säsongen innan. de som köpte -05:or redan under hösten kommer väl att gå och skruva på sig i augusti och vänta på nästa linje antar jag. Kan väl finnas olika orsaker till detta. 1. Du är pro/sponsrad: då kör man ju alltid årets prylar nästan
    2. Du har kört länge och ser det mer som en underhållskostnad att köpa nya prylar varje år. sälja det gamla, köpa nytt på så vis har man ju alltid nya prylar=mindre problem håller man sig till samma märke så vet man ju ungefär vad man får.
    finns säkert många andra förklaringar oxå

  • niklas_s

    Medlem
    19 april, 2005 vid 08:42

    1. De finns inga nyare segel som “knappt duger till pressening”. Alla segel som köps nya är väl testade och genomtänkta. Vad jag tror så är det surftest, reklam och pryl-analyserare som förstorar skillnaden mellan de olika segelmärkena. Köper man ett segel från 05 så tvivlar jag på att man blir missnöjd på seglets egenskaper. Isf bör man nog sluta läsa surftest och testa seglet en gång till utan boards staplar i baktanke.

    2. Varför kan man inte byta saker varje år? Varför ska man fråga sig varför folk gör det över huvud taget? Allt handlar väl om vad man prioriterar, vissa köper en bil, andra cyklar och köper en ny bräda. Om man surfar mycket så kan det vara en go kännsla att känna att man kör på det bästa. Och att man inte skulle hinna segla in sig på sakerna efter ett år förstår ja inte. Du skulle tatt en titt på min ett år använda freestyle ja sålde precis. Ja, den var mer än tillräkligt “inkörd”. Och om du tänker på det ekonomiskt så är det inte så farligt mycket dyrare att byta varje år från att byta var femte. Andrahandsvärdet är trottsallt inte noll efter ett år.

  • adde

    Medlem
    19 april, 2005 vid 08:54

    Staffan publicerade ju en fin kalkyl på kostander att byta varje, vartannat, osv, år. Har man lite rabatt, något som de flesta butiker/säljare kan lämna om man kittar upp sig på en hel linje segel (och kanske även en bräda eller två), så är det faktiskt mer ekonomiskt att byta ofta än att inte göra det!

    Sen håller jag med Nikke om att det finns få, om ens några, dåliga segel eller brädor idag. Däremot så kan man såklart köpa saker som inte passar för ens behov (en F1 bil är jättesnabb, men fungerar inte så bra som folkracebil), en bräda som är för liten, ett segel som är för soft osv..

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 april, 2005 vid 09:29

    Tja
    Håller med Nikke.
    Kelso

  • getwet

    Medlem
    22 april, 2005 vid 07:46

    Nu svarade inte jag utefter ekonomiska grunder, om det är värt att byta eller ej. Mitt svar grundar sig på den erfarenheten som jag själv besitter och är grundad på alla de år som jag surfat. Ofta kan man lägga märke till att det tar ca 1-2 säsonger innan man hittar RIKTIGT rätt på sin utrustning. Här skiljer det säkerligen på material, en del grejer kräver mer trim än andra……..min övertygelse är att raceprylar kräver mest trim för att hitta rätt. Freeride prylar har kanske mer förlåtande ratio vilket borde vara naturligt, där märks kanske inte 5mm i nedhal lika mycket, en fenas tjocklek har inte samma betydelse för slutresultatet exempelvis. En “liten anings felriggning” påverkar inte alls på samma sätt. Jag känner det själv på mina vågprylar, där är det i princip bara att kliva upp och dra iväg, medans fullraceprylarna kräver bra mycket mer innan det känns rätt.
    Visst kan man byta grejer varje år om man nu prioriterar det framför att köra in sig på det material man har. Det har jag inte haft några synpunkter på, jag bara undrar varför…….
    Någon skrev också att det beror väl på hur mycket man seglar, helt korrekt. Själv kör jag slut på en rigg under ca 3 säsonger, och då menar jag SLUT. Märkligast är dock att min upplevelse för “att nu stämmer det riktigt hundra” infinner sig oftast mot slutet av riggens levnad….. confused.gif Det är då jag lärt mig det där lilla extra på slutet för att få ut det bästa….cambertrycket, en liten aning mer i nedhal, släpp en halv cm i uthal, byter till en annan mast i vissa förhållanden mm. Jag känner i grejerna minsta lilla pryl som inte stämmer och det gäller även bräda och fena. Den känslan hittar jag INTE på en säsong trots att jag seglar betydligt mer än de flesta, kanske jag som är en katastrofalt dålig surfare frown.gif

    Det är det jag menar med mitt inlägg, och det byggt på den erfarenhet från alla stränder jag besökt att det är MÅNGA som riggar fel, använder felaktiga fenor, just pga av att man inte lärt sig sina egna prylar. För det är som någon påpekade att idag finns det knappt riktigt dåliga grejer, det fins bra och bättre. Men det gäller att hitta rätt och lära sig de bra grejer man har istället för att köpa nytt varje år. Det är min erfarenhet som har köpt nytt i massor av år. wink.gif

  • dr-masse

    Medlem
    22 april, 2005 vid 07:56

    Håller med getwet helt och fullt. Framförallt när det gäller räjsprylar, men faktiskt även vågbrädor. Det är mysigt att “känna” sin vågbräda bra. För freestajl och freeride är det inte lika petigt (och det kan ju ha att göra med att jag är så usel på freestyle, ähum).

    Och ändå så byter jag prylar för ofta. Oförbätterlig, det är jag det!

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 april, 2005 vid 07:56

    Ett alternativ är att köpa Steffo’s (konfmasters) “gamla segel”. Jag köpte precis in mig på en Nort linje med 4.2 4.7 5.3. NU VET JAG VARFÖR KONFEN fungerar SÅ BRA som den gör…. Konfmaster har inte tid att segla 🙂 HAHAHAHA….

    Seglena var i grymt bra skick!! TACK!

    Nu hoppas jag bara att dom inte gör mig besvikna… JAg har ju tydligen seglat på slalom segel dom 2 senaste åren (NP search)…..

  • ola-h

    Medlem
    22 april, 2005 vid 08:06

    Jag håller också med om detta. Dock måste jag säga, efter att de senaste åren haft tillgång till ohemult mycket prylar, att jag också lärt mig hitta rätt snabbare. D I höstas hade jag dock vid ett tillfälla hela utrustningen sånär som på bommen ny, och fick det inte riktigt att funka Då var det svårt eftersom jag inte kunde känna vilken del i utrustningen som inte riktigt kändes rätt. Det var underriggad 5.0, cross on och rätt mycket nedström så förhållandena var trickiga. Ändå kändes det som greojorna inte stack iväg som de brukar. Det visade sig vara seglet som ville ha aningens mer nedhal än förra årets modell (även i denna lättvind) vilket kanske inte är helt lätt att gissa. Kanske hade en ny och rätt tunn och liten fena lite med det hela att göra också.

  • pederboy

    Medlem
    22 april, 2005 vid 08:14

    Seglen har nog bara slutat lukta kartong nytt.
    cool.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför sälja så fort?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.