Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Världspremiär för kitebrädornas Harley Davidson

  • acemattias

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 14:28
    Rydstrom;623959 wrote:
    vad har du för materialkostnad på en sådan?

    Utöver plexit har lim, färg, straps, pads etc kostat knapt 400kr
    Plexit har jag inte köpt så jag vet inte riktigt priset på det, men det är gandska dyrt skulle gissa på 500-1000 för en tillräckligt stor skiva.

  • acemattias

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 14:33
    pjoter;624016 wrote:
    Den blev jäkligt snygg! 🙂

    Vad är storleken på den och vad blev rockern i slutändan?

    Den passar fint till en speed3 DL. 😉

    Den är 135×42 och har en rocker på 1,5cm

    Visst hade den gjort sig bra dinglande under en speed3a, tackar för testrundan, det var en maffig upplevelse:laugh:

  • Kjello

    Gäst
    4 augusti, 2010 vid 16:52

    ledbelysning allt om, tips.
    http://lunken.wordpress.com/tips/led-lampor/

    laddningsbara lithiumbatterier, väger lite och levererar mer effect.
    http://www.flashlights.se/product_info.php?cPath=22_70&products_id=81

    Ett litet hål under mittbalken “i plexin”, polera insidan, en ledlampa i , täta med silicon,
    ljuset går igenom plexin, ut till mattslipade kanterna.

  • acemattias

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 17:09
    Kjello;624105 wrote:
    ledbelysning allt om, tips.
    http://lunken.wordpress.com/tips/led-lampor/

    laddningsbara lithiumbatterier, väger lite och levererar mer effect.
    http://www.flashlights.se/product_info.php?cPath=22_70&products_id=81

    Ett litet hål under mittbalken “i plexin”, polera insidan, en ledlampa i , täta med silicon,
    ljuset går igenom plexin, ut till mattslipade kanterna.

    Intressant ide att sätta lampor i och få själva plexit att lysa,
    men nu har jag andra projekt att färdigställa i första hand så jag får fundera mer på detta så småningom, se om du kan få till det själv vetja:laugh:

  • tomw

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 20:05

    That is one fucken great looking board. Who cares if it weighs 6kg. this is really an innovative approach !

    Perfect name. HD´s are called järnspisar too. and they sell millions of them…

    I´d like to see a carbon fiber center beam- perhaps spreading out a bit more, more shape to it… little less plexi- that could be thinner- that would bring down weight a lot. Imagine the pattern/shape you could get with the CF part-

    I´m open for a co-collaboration- I can vacuum bag the CF part and VB the parts together- know where to get the materials and have the equip. I´m in Malmö
    if your interested, Let me know…winter project..

  • acemattias

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 16:51
    TomW;624262 wrote:
    That is one fucken great looking board. Who cares if it weighs 6kg. this is really an innovative approach !

    Perfect name. HD´s are called järnspisar too. and they sell millions of them…

    I´d like to see a carbon fiber center beam- perhaps spreading out a bit more, more shape to it… little less plexi- that could be thinner- that would bring down weight a lot. Imagine the pattern/shape you could get with the CF part-

    I´m open for a co-collaboration- I can vacuum bag the CF part and VB the parts together- know where to get the materials and have the equip. I´m in Malmö
    if your interested, Let me know…winter project..

    Cool, lets have a word about it:smile:

  • langens_kite

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 21:17

    Trodde att en HD var rent stål!
    Kommer Plexi att hålla?
    Om jag har förståt rätt så går plexi att knäcka om man böjer det,men inte (polycarbonat, tror jag att det heter).

  • acemattias

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 00:20
    LANGENS_KITE;624440 wrote:
    Trodde att en HD var rent stål!
    Kommer Plexi att hålla?
    Om jag har förståt rätt så går plexi att knäcka om man böjer det,men inte (polycarbonat, tror jag att det heter).

    Det kanske inte är “äkta” plexi för det tål det mesta, spricker gör det aldrig, det liksom segas sönder om man är riktigt envis.
    Eftersom jag inte vet varifrån det kommer så kallar det plexi i alla fall, det är det allmänt använda namnet på denna typ av produkt även om det finns flera olika fabrikat.

  • pjoter

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 21:12

    nackdelen med att kalla det plexi är att insatta vet att plexi knäcks lätt. 🙂

  • waimeadude

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 10:50

    Cool bräda, ser mig själv letande i havet efter den efter en wipeout =).

    Men om du startar med en plexiglasskiva, kan man inte laminera in saker som inte knäcks sen då? Hur böjer man en sådan förresten, har du nån slags ställning som du sätter de i och värmer eller?
    Nyfiken…

    /John

  • acemattias

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 16:45
    waimeadude;624609 wrote:
    Cool bräda, ser mig själv letande i havet efter den efter en wipeout =).

    Men om du startar med en plexiglasskiva, kan man inte laminera in saker som inte knäcks sen då? Hur böjer man en sådan förresten, har du nån slags ställning som du sätter de i och värmer eller?
    Nyfiken…

    /John

    Låt oss kalla det plastglas, Plexi är inget lämpligt material, misstänker att det är Lexan eller Makrolon jag har.

    Använd rätt typ av plastglas så behöver du inte oroa dig för att det skall knäckas, sedan är det en balansgång att få lagom flex, hållbarhet, flytkraft och så stor genomskinlig yta som möjligt.

    Du behöver inte värma skivan för att böja den, böj den lite mer än rockern du vill ha, limma dit mittbalken som sedan kommer att hålla kvar skivan i böjt läge.

  • above_the_law

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 10:53

    Wööörd up!

    Fan vad jag gillar innovativa hjärnor som inte tvekar att göra sin egen grej:-). Det där kan bli stort om du utvecklar som TomW föreslår!

    Vad är det för plast då?
    Jag är redan intresserad av att beställa ett ex om proton blir bra och man får provköra först…

    Tänk på vridstyvhet när du utformar den där mittbalken/stringern i carbon/kolfiber.
    Jag skulle nog lägga in ett par tunna lager av trä också i “stringern” för att ge den livligare och långvarigare flex! Obs! Trät ska ha längsgående fibrer (ej balsa) och vara hårt och lätt så klart (typ bastufanér) i s f. Burton använder ju t ex “Flycore” för detta ändamål.
    Hör med Tablas-Chrille vad han använder till sina vågisar som har träinlägg i däcket för styrka och flex.

    Lycka till!

  • _dave

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 15:59
  • acemattias

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 19:06

    Nu har jag talat med en glasmästare och är nästan säker på att det är Lexan (polycarbonat) som Langen kite också trodde.

    Tack för tippsen, de mottages tacksamt:smile:

    Såg att någon redan fått samma ide:mad2: men vet inte om jag tycker resultatet var så lyckat.

  • rydstrom

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 19:25

    vart får man tag i sånt? är det på lokala byggmarknaden eller hos glasmästare? det ser ju lockande ut att bygga sig en… fruktansvärt fint jobb

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Världspremiär för kitebrädornas Harley Davidson

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.