Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varm våtdräkt…

  • Varm våtdräkt…

    Publicerad av larzonov på 1 september, 2006 vid 10:51

    Häj!

    Behöver nått varmare än min 10 år gammla 3mm-dräkt som jag kör med nu.. Har även fått höra att det var retro att ha en sådan dräkt.. Det kan ju aldrig vara bra… :santa:

    Tänkte mig en 5/3 eller 5/4 nånting.. + Skor, hanskar o huva hade inte vart dumt heller…

    Snackade med nån i Habo igår om att köpa våtdräkt, blev rekomenderad nån pratglad snubbe i Malmö, Bengt eller motsvarande tror jag han hette..? Och sen var det nått butiksnamn med top sport eller nått sådant (kanske).. Lyckades iallafall inte googla fram det så det kanske är nån här som vet? Eller om nån vet nått annat bra ställe där man kan köpa sig en varm o goo dräkt.

    Snackade även med AnnaS om det i Habo häromdagen.. Kollat upp nått?

    Vad säger ni?

    // “Rötna-GUL-dräkt-mannen i Habo” aka Andreas

    larzonov svarade 17 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • masterquiz

    Medlem
    1 september, 2006 vid 10:57

    Den sidan du pratar om är http://www.ontopsports.com! Att killen som har det är pratglad är väl lite utav ett understatement. Men han är en väldigt schysst och ärlig person..

  • larzonov

    Medlem
    1 september, 2006 vid 11:17
    Masterquiz wrote:
    Den sidan du pratar om är http://www.ontopsports.com! Att killen som har det är pratglad är väl lite utav ett understatement. Men han är en väldigt schysst och ärlig person..

    tack tack!! Ska kolla upp det bumms!

  • henkeman70

    Medlem
    1 september, 2006 vid 13:15

    Ripcurl Core 5:3 är bra (& prisvärd) när det är kallt och blåser. Batwing systemet är grymt! Köp till en Batwinghuva och du får inga sköljningar. SL neoprene är visserligen känsligt, men jäkligt gott att ha när det är kallt och blåser. Vattnet rinner av SL snabbt.
    DL neoprene är mindre känsligt, men binder vatten som blir svinkallt av vinden. Inte skönt att sitta i en iskall, blöt dräkt i november och känna gonaderna krympa till ett absolut minimum…

  • larzonov

    Medlem
    1 september, 2006 vid 13:49

    Aha, det är så det funkar med dubbel/enkel neopren.. Vad får man tag i en RipCurl Core och vad går den loss på? har sett att stadium säljer typ billiga ripcurl, och har ett svagt minne av att en välsorterad stadium hade en fetare dräkt nån gång. kanske var en sådan…

    Annars har jag siktat in mig på en “Mystic Virus Steamer 6/5/3 SL 2006” på ontopsport.com, finns ju även i DL… Dyr kanske men jag hatar att frysa så… Någon som har bra/dåliga upplevelser med en sådan dräkt? Får man valuta för pengarna?

  • sidpiraya

    Medlem
    1 september, 2006 vid 14:01

    Di där Mysics är feta som fan

  • larzonov

    Medlem
    1 september, 2006 vid 14:29
    sidpiraya wrote:
    Di där Mysics är feta som fan

    Bra, fett är gött!

    Nästa fråga:
    Ska man ha finger eller tummvante eller tumme + pekfinger kanske? Mina fingrar var likbleka och helt bortdommnade efter några timmar i Habo igår, och då var det ju inte ens kallt…

  • henkeman70

    Medlem
    1 september, 2006 vid 14:36

    Fahlén i Varberg och Surfcompaniet i Göteborg säljer Ripcurl. Säkert fler. Ring och kolla priser. Betalde 2700 om jag minns rätt. 300 för Batwing huvan. Värt varenda krona! Jag är 172 och väger 72. Medium sitter som en smäck om det hjälper dig. Annars finns det en bra strl guide på http://www.ripcurl.com
    Den där Mystic verkar inte dålig den heller. Snygg om inte annat. Men är det inte blandat med SL och DL neoprene i den? Helt i SL om du inte vill frysa gäller.
    Prolimit verkar billiga, men inte så bra. En snubbe jag snackade med igår hade lagat sin dräkt hur mkt som helst med lim. Klart surt att behöva limma sin dräkt efter varje gång man använt den. Kvalité lönar sig som alltid!

  • benjamin

    Medlem
    1 september, 2006 vid 19:17

    Köpte en Maui Magic 5/3 sl av Kent (ontopsports) härom veckan. Bra pris, ca 2000 kr, och störtskön dräkt! Samma som Mystics 5/3, enda skillnaden är tydligen att Mystic är inriktade på kitesurfare och Maui på vindsurfare. Mystic har lite mer tribalmönster, min är helt svart. Annars är det exakt samma dräkt, fast billigare. Det och mycket, mycket mer berättade Kent för mig under 2-3 timmar… Han kan snacka… Men jävligt kunnig och trevlig.

  • skanepaul

    Medlem
    1 september, 2006 vid 19:34

    Köp Prolimit, 2300 typ för en 5/3 i sl neoprene, fan jävligt prisvärt! Assault tror jag den heter.

  • nilsson

    Medlem
    1 september, 2006 vid 19:43

    Maui magic Mystic dräkt är väldigt bra och prisvärd, haft min i 4 år, och varm å go e den!

  • skejtar_henke

    Medlem
    1 september, 2006 vid 23:20

    mystic är jävligt fina

  • matte_c

    Medlem
    2 september, 2006 vid 06:52

    prolimits 5/3 prosteamer assault med ice-2 termolining är en riktigt varm och go dräkt. så under själva åkningen fryser man inte, däremot blir det kallt som fan när man ska försöka få av sig skiten efter sessionen. den sitter riktigt hårt och femmillimetersneoprenen blir som bojor kring anklarna när man står med röven bar och sliter för få genom foten. annars bra alltså, ser ganska cool ut också.

  • eddie

    Medlem
    2 september, 2006 vid 06:54
    larzonov wrote:
    sidpiraya wrote:
    Di där Mysics är feta som fan

    Bra, fett är gött!

    Nästa fråga:
    Ska man ha finger eller tummvante eller tumme + pekfinger kanske? Mina fingrar var likbleka och helt bortdommnade efter några timmar i Habo igår, och då var det ju inte ens kallt…

    Nä nu får du ge dig… det är ju bara sep!
    Det är varmt i vattnet så nu vet du det!

  • benjamin

    Medlem
    2 september, 2006 vid 08:20
    Matte_C wrote:
    prolimits 5/3 prosteamer assault med ice-2 termolining är en riktigt varm och go dräkt. så under själva åkningen fryser man inte, däremot blir det kallt som fan när man ska försöka få av sig skiten efter sessionen. den sitter riktigt hårt och femmillimetersneoprenen blir som bojor kring anklarna när man står med röven bar och sliter för få genom foten. annars bra alltså, ser ganska cool ut också.

    Lägg handflatan mot baksidan på ankeln/vaden och kör ner handen mellan dräkten och hälen. Sen är det bara att trycka till så åker skiten av.

  • larzonov

    Medlem
    2 september, 2006 vid 18:25

    Tack som fan för alla trevliga och finurliga tips! Det blev iallafall en heldag hos Kent (ontopsports-killen) för mig o syrran… 5,5 timme för att köpa en dräktjävul… Men det blev ju en hel del annan skit oxå… Grymmt kunnig och trevlig kille! Rekommenderar han varmt, bättre än så blir det inte!!!

    Nu ska jag dricka mig frisk så jag kan kita imorrn!!!

    Skål!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varm våtdräkt…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.