Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Värme till hösten
-
Värme till hösten
Publicerad av spike på 28 juli, 2005 vid 06:21Är det någon som känner till denna produkt?
judo-freddan svarade 19 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Den har varit uppe i en annan tråd. Såg den dessutom på båt mässan. Problemet är ventilationen eftersom syret till förbränningen tas från samma rum som värmekällan finns i. Det finns en uppenbar risk för att sömnen övergår i ”den eviga vilan”. Helst skulle man vilja ha en lösning där förbränningsluften togs direkt utifrån och den varma luften ”sprutades” in i sovdelen.
Värme-effekten var mycket god. -
Det lite det jag vill ha vindavvisarna till i förra inlägget, ställa värmaren i framdelen av bussen med rutorna nere ca 2 cm, låt den värma luften blåsa bakåt i bussen. Vad tror du om det?
-
Mjaa, det är nog i så fall bättre att slå i en electroluxventil på taket och ta upp ett inlopp i exvis skjutdörren som jag har gjort. Då får du forcerad ventilation så fort det blåser det minsta. Grejen med att ha en gasolbrännare igång en hel natt är ju också frågan om vad som händer om lågan slocknar (iofs ovanligt) men gasolen fortfarande står på..
Jag skulle antingen använda en spritbrännare i kombination med forcerad ventilation eller bygga en tät plåtlåda att stoppa mackapären i. Lådan skulle ha hål för tilluft- och frånluftslangarna och sedan skulle jag skära ut en träskiva eller nåt annat med hål i för slangarna och som passar att sätta för en nedvevad ruta. Mycket meck nu bara..
Kolla efter beggade båtvärmare typ thermo 1700 eller dylikt istället. Det gjorde jag. 4000 spänn men jag är skitnöjd. Lysfotogenen köper man billigt på biltema.
-
Judo Freddan o jag har tidigare svarat ett par ggr på denna fråga och svaret är fortfarande: Låt bli! Lägg till några pengar och få en bra värmare som Freddan rek. Förbränningsluft utifrån, avgaser ut…..kan det bli bättre, samt extremt låg strömförbrukning och billig lysfotogen från Biltema. Jag har nu brukat min värmare (likadan som Freddans) i fyra år och är HELNÖJD, så mycket fler dagar som jag fått i bussen på surfställen……samt att det är varmt, torrt, skönt, behagligt och riktigt gosigt att lägga sig trots minus utanför på natten….värt många pengar!
Nä…skippa de billiga och dåliga lösningarna och lägg en lite peng till på riktiga prylar så kommer du att kunna bo betydligt mer på bra surfställen. -
Word.
Pelle sa nåt om ett sms han fick av dig förra veckan på gotland men jag minns inte vad han sa att det stod i det. Hur har det gått med servopumpen och annat?
Logga in för att svara.