Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing varning brädleash

  • varning brädleash

    Publicerad av snygging på 24 mars, 2004 vid 06:50

    Jag vet det är inte en överaskning mn man tänker att det är bekvämt och det händer inte mig. Men nu fick jag stifta bekantskap med min bräda i nyllet och sy tre stygn. Fan och det var inte ens efter något snyggt hopp utan bara en reguljär vurpa. Nu har jag klippt i sönder navelsträngen, hehehe! smile.gif

    anonym-anvandare svarade 20 år, 1 månad sedan 17 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • adde

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 08:16

    Fan du har ju snart fler stygn än Börje Salming.

    /adde

  • stellan

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 08:35

    Tror du samma sak hade skett med en “leach på rulle”. En sådan som har 10 m löplina?. jag funderar på att skaffa en sådan efter ett par lååååånga simturer i tvivelaktiga förhållande.

    Hoppas det läker snabbt! Tur du klarade tänderna.

    Mvh

  • snygging

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 10:29

    Jag hadde en elastisk brädleasch, ca 2-3 meter men den var väldigt svag med att dra ihop sig vilket verkade bra, oftast skär brädan ner sig i vattnet , men den här gången fick den full planing och när jag tittade bak så. Men det var rätt lungt, värre om det hadde varit ögat.
    Problemet är att jag tappar min bräda lite väl ofta, funderar på att försöka sätta på andra pads än mina platta pads, det borde väll hjälpa.
    Har aldrig använt rulle, var köper man det?

  • walle

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 10:38

    bland annat Dacon.biz har den, men det funkar bra med ett sånt där hundkoppel på rulle!
    går att hitta för under hundralappen…

  • andi_j

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 12:02

    Hål i huvudet med leash smirk.gif

  • putte

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 12:53

    Har funderat på det, vad är egentligen bäst om man vill ha brädleash, bortsett från en på rulle? elastisk lina eller en som inte töjer ett sket?
    Blir inte acc. för brädan mycke värre med en elastisk lina?

  • rambo_johnson

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 13:01

    Svar till:


    Jag vet det är inte en överaskning mn man tänker att det är bekvämt och det händer inte mig. Men nu fick jag stifta bekantskap med min bräda i nyllet och sy tre stygn. Fan och det var inte ens efter något snyggt hopp utan bara en reguljär vurpa. Nu har jag klippt i sönder navelsträngen, hehehe! smile.gif

    [/ QUOTE ]

    No shit sherloooook

  • annas

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 14:15

    Skit i leash för h.lvete. Det är inte värt det!!! När jag hade leash fick jag brädan i ryggen, vilken blev helt svullen o jävlig, kunde knappt gå – är glad att det inte var huvet den träffade.

  • brickan

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 15:32

    Min polare köpte nyss ett paket med en relativt ny cabrinabräda med leash.
    Omedelbart monterade jag bort den och försökte förklara att det är farligt.
    Jag tror många nybörjare luras att ta på sig snöret för de tror att de duktiga killarna använder det och att det ser häftigt ut.
    Man borde fan inte sälja korta leash men det är ju upp till återförsäljaren.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 16:18

    Nybörjare är väl ockå de som har störst nytta av en leash, så lite förståeligt är det ju om de vill ha en leash.
    Innan jag lärt mig stå på brädan ordentligt hade jag lite planer på att fästa leashen i brädan med ett sånt där grönt spänne som småbarn ska ha på sina lekhjälmar. De ska ju gå upp vid en viss belastning, så de borde ju kunna begränsa skador från brädan lite i alla fall.
    Fast jag råkade lära mig stå på brädan innan jag hann prova, så jag vet inte om det hjälper…

    /Rasmus

  • putte

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 16:45

    Jag vill knappast ha en leash för att det ser tuft ut, har dessutom inte sett någe pro som har brädleash.
    Vill ha för att jag tror chansen att sumpa brädan e stor…

  • ollefax

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 17:12

    Jag är ny på området, men varför är de elastiska över huvud taget? en helt stum leash borde göra att brädan inte får sån racer fart tillbaka. Det kanske rycker till lite, men det kanske man kan ta om man slipper få den i nyllet. Idén med överbelastnngs säkring är ju ganska briljant också, simpel men briljant…

  • stellan

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 17:30

    Är det någon som har dålig erfarenhet av leash på rulle?

  • sportentusiast

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 18:08

    Jag har haft s k Reel leash 2002. Den gick av plus att fjädern i rullen pajade efter en vurpa… Då hade jag ändå leashen fäst i en coil på brädan för att minska belastningen. De sägs ha blivit bättre de nyare modellerna. Rykte eller ej?

    Använder dock inte leash nu och det funkar fint. Är det riktigt vågigt gäller det att holla koll på brädan annars inga problem. Inte speciellt svårt att ta höjd liggande i vattnet och sen driver ju brädan också mot dig.

    Ang användande av leash har jag också sett en del “goa” incidenser med stygn i huvudet som resultat. Ingen verkar riktigt tro på argumenten om det onyttiga med leash (“jamen jag hoppar ju inte etc etc).

    Bengt-Erik

  • kalabra

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 18:31

    Jag kör med dog leash, 5m (finns även 8m) och det funkar bra. Har aldrig fått brädan på mig
    Jag kör där det är vågor så det är inte helt enkelt att hålla koll på var brädan är när man ligger i vattnet för att bodydragga efter den.
    När jag tränar olika hopp som jag vet att jag kommer krascha så kopplar jag bara loss den från brädan.
    Funkar för mig.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing varning brädleash

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.