Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vart skall man åka för snowkite över en långhelg?

  • Vart skall man åka för snowkite över en långhelg?

    Publicerad av svinet på 26 januari, 2009 vid 22:19

    Tänkte dra på torsdag vid 16 från gbg och bara stanna över helgen. Vart skulle ni åkt och var är vindsäkrast?

    //Martin

    samhansson svarade 15 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • debkausf

    Medlem
    26 januari, 2009 vid 22:21

    vidda sägs ju vara säkert!

  • svinet

    Medlem
    26 januari, 2009 vid 22:31

    @debkåusf 527492 wrote:

    vidda sägs ju vara säkert!

    Tackar. Jo det brukar ju vara bra. Men funderar på om det finns ngt som ligger närmare? Tar ju ändå 7 h dit väl?

  • nic

    Medlem
    26 januari, 2009 vid 22:33
    Svinet;527497 wrote:
    Tackar. Jo det brukar ju vara bra. Men funderar på om det finns ngt som ligger närmare? Tar ju ändå 7 h dit väl?

    Det verkar som om de har fått bra med snö senaste helgen så om det är vind på prognosen för vidda skulle jag inte tveka.

    7 timmar ja.

    nic

  • svinet

    Medlem
    26 januari, 2009 vid 22:51

    @nic 527500 wrote:

    Det verkar som om de har fått bra med snö senaste helgen så om det är vind på prognosen för vidda skulle jag inte tveka.

    7 timmar ja.

    nic

    Tja Nic,

    Låter ju kanon! Vilken är den bästa siten för prognos för vidda?

    //Martin

  • nundy

    Medlem
    26 januari, 2009 vid 23:00

    Det snöade apmycket förra veckan och denna lördagen…. ser fint ut änsålänge, jag är på om det blir bra prognos! http://www.yr.no

  • cortex

    Medlem
    26 januari, 2009 vid 23:15

    Sälen är ju en hel del närmare… och har jävligt bra snowkiting…

    Slå Kristjan en pling på kitecentret för mer info: 0732412433

    /Kaj(Tech)

  • svinet

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 08:27

    @Cortex 527513 wrote:

    Sälen är ju en hel del närmare… och har jävligt bra snowkiting…

    Slå Kristjan en pling på kitecentret för mer info: 0732412433

    /Kaj(Tech)

    Tackar!! Blir nog Sälen pga av att det ligger så nära ;). Hur är vindstatistiken?

  • nic

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 09:31
    Cortex;527513 wrote:
    Sälen är ju en hel del närmare… och har jävligt bra snowkiting…

    Slå Kristjan en pling på kitecentret för mer info: 0732412433

    /Kaj(Tech)

    Nu luras du igen. Alla får åka till sälen som vill eller har någon annan anledning men Vidda är ju tveklöst bättre/större/mer snö/bekvämare än Sälen.

    Det är en klen tröst att det är kortare när det tar en halvtimma längre till Sälen (från gbg) oavsett vilken väg.

    (enligt viamichelin.com)

    nic

  • svinet

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 12:49

    @nic 527542 wrote:

    Nu luras du igen. Alla får åka till sälen som vill eller har någon annan anledning men Vidda är ju tveklöst bättre/större/mer snö/bekvämare än Sälen.

    Det är en klen tröst att det är kortare när det tar en halvtimma längre till Sälen (från gbg) oavsett vilken väg.

    (enligt viamichelin.com)

    nic

    HM skall helt klart överväga! Har du ngn bra spotguide för vidda?

  • nic

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 13:08
    Svinet;527562 wrote:
    HM skall helt klart överväga! Har du ngn bra spotguide för vidda?

    Jag har skrivit alla detaljer du behöver i en tråd här för inte så länge sedan. Men en kort sammanfattning är: långhelg kostar med mat och bensin (fr gbg) ca 1500kr/person om man är 3 i bilen å tar deras 4bädds rum+mat från Sverige. Du bor bäst på lägenhetshotellet Haugastol vid foten av vidda som du bokar innan på http://www.haugastol.no (telefon). Kommer du sent (typ åker från gbg efter jobbet på en torsdag) så kommer du fram kl 1200. Säg till innan så lämnar de bakdörren öppen. Spis, kylskåp finns. Restaurang finns. Gemensam bastu finns.
    Det behövs ingen spotguide. Det är bara att åka längs rikväg 7 och stanna när man ser något som man gillar. Det ca 20 minuter att åka genom vidda så det är stort.
    Nytt för i år är att när vägen är stängd för kolonnekörning vid dåligt väder så får man inte åka längre upp än till andra spotten. Fråga på hotellet för detaljer. Du kommer ändå inte vara ensam.

    Happy snökiting.
    nic

  • smaskens

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 13:34

    Det ligger en Spotguide på Haugastölhemsidan Nic likande till.

    Lite input om vägarna, efter mina tio år i Norge:
    Vägen till Sälen är rena motorvägen.
    Norska vägar är dramatiskt vackra men väldigt kurviga,långsamma.
    Helgtrafiken gör att det är risk för kö på söndag in mot Oslo.
    Kanske mindre om du kör under Oslofjorden innan Tusenfryd.
    Lite info om trafiken på http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon
    Bra karta över norskavägar: LINK

    Go tur iallafall
    Erik

  • svinet

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 13:38

    @nic 527565 wrote:

    Jag har skrivit alla detaljer du behöver i en tråd här för inte så länge sedan. Men en kort sammanfattning är: långhelg kostar med mat och bensin (fr gbg) ca 1500kr/person om man är 3 i bilen å tar deras 4bädds rum+mat från Sverige. Du bor bäst på lägenhetshotellet Haugastol vid foten av vidda som du bokar innan på http://www.haugastol.no (telefon). Kommer du sent (typ åker från gbg efter jobbet på en torsdag) så kommer du fram kl 1200. Säg till innan så lämnar de bakdörren öppen. Spis, kylskåp finns. Restaurang finns. Gemensam bastu finns.
    Det behövs ingen spotguide. Det är bara att åka längs rikväg 7 och stanna när man ser något som man gillar. Det ca 20 minuter att åka genom vidda så det är stort.
    Nytt för i år är att när vägen är stängd för kolonnekörning vid dåligt väder så får man inte åka längre upp än till andra spotten. Fråga på hotellet för detaljer. Du kommer ändå inte vara ensam.

    Happy snökiting.
    nic

    Stort tack alla (spec Nic) för att ni tagit er tid till detta! Lär bli fedt! ;0)

  • nic

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 16:11
    smaskens;527569 wrote:
    Det ligger en Spotguide på Haugastölhemsidan Nic likande till.

    Lite input om vägarna, efter mina tio år i Norge:
    Vägen till Sälen är rena motorvägen.
    Norska vägar är dramatiskt vackra men väldigt kurviga,långsamma.
    Helgtrafiken gör att det är risk för kö på söndag in mot Oslo.
    Kanske mindre om du kör under Oslofjorden innan Tusenfryd.
    Lite info om trafiken på http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon
    Bra karta över norskavägar: LINK

    Go tur iallafall
    Erik

    Jag kör dit på 7 timmar med ett kompisgäng och av någon anledning så tar det 8 när jag kör med familjen 😛
    Men kör man kl 17 från gbg så är det inte mkt trafik så man kan hålla rätt go fart även om det är kurvigt.

    nic

  • nic

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 16:36
    Svinet;527571 wrote:
    Stort tack alla (spec Nic) för att ni tagit er tid till detta! Lär bli fedt! ;0)

    Grymt avis. Jag kan inte nu men åker nog snart upp igen.

    Stanna nu inte nere på det platta utan ta er upp för backarna. Det är där det roliga börjar 🙂

    nic

  • hengo

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 17:18

    är också lite sugen på att sätta mig i bilen och köra de drygt 115milen till vidda. Ser så jäkla fint ut! Hur bor man där under en lite längre period, typ 1-2 veckor? Va kostade vandrarhemmet du snackade om nic?

    Är det som svingrymma kitare ute och kör jämt som man kan låta sig inspireras av, eller kan det vara så att man är helt solo ibland? Segt å köra själv

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vart skall man åka för snowkite över en långhelg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.