Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vart skall man åka i december?

• Vart skall man åka i december?

Publicerad av karleng på 29 augusti, 2006 vid 10:04

Det börjar närma sig den där efterlängtade månaden december då några polare och jag skall unna oss cirkus 4 veckor windsurfing. Ett ”litet” problem är att vi inte ännu bestämt oss för vart vi skall åka.

Personligen är jag ingen w-surfmästare. Beach-/vattenstarter går för det mesta fint. Gippen är rätt nära, slaget sitter ibland. Med andra ord kan jag inte riktigt vända än, men förhoppningsvis snart. Vidare ingen direkt erfarenhet av vågsegling ännu.

Hur som helst vill vi åka till ett ställe med varierande utbud, dvs både vågsegling, flackare vatten för freestyle osv så man verkligen kan utveckla sin segling. Det viktiga är att det är vindsäkert i december och relativt varmt! Polarna mina är inne på sydafrika, de är också mer erfarna av vågor, ja, av w-surf överhuvudtaget. Jag håller med om att Sydafrika ser bra ut. En nackdel, som jag ser det, är att det finns hajar. När man ligger där och sprattlar i vattnet efter en misslyckad gipp tror jag det kommer kännas rätt jobbigt! Känns fel att lägga massa pengar och behöva oroa sig!

Kanske en vänlig själ skulle kunna ge mig/oss några tips på vart vi skall åka? Eller har varit i Sydafrika (överlevt) och kan övertyga mig om dess förträfflighet.

Tacksam för lite vägledning!

mexi_ svarade 18 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • styret

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 15:40

angående hajar så kan du vara helt lugn i SA, vithajarna där har inte sett jaws.

• svenne

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 17:10
    styret wrote:
    angående hajar så kan du vara helt lugn i SA, vithajarna där har inte sett jaws.

😀 Precis!

• basse

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 18:22

Jeri är ett alternativ förståss…..

• bjornen

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 20:12

Jag bara måste…

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=564954&rss=1399

Jag vet. Det där var inte ens roligt…

• styret

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 04:56

men false bay ligger ju på andra sidan kapet. man vindsurfar på atlantsidan och där är det mycket kallare i vattnet vilket våra vännner hajarna inte verkar gilla.

False Bay är bara massa brats så dom gör det inget att dom tuggar i sej.

• basse

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 05:25

Dessutom: ”Mellan 2003 och 2005 har det inträffat sammanlagt sex hajattacker längs med Kapstadens kust, två med dödlig utgång.”

Hur många surfare har det inte varit på vattnet under denna tiden??!! Räkna på den sannolikheten!

-Basse… som bokat biljett till SA!

• bjornen

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 06:34
    Bjornen wrote:
    Jag bara måste…

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=564954&rss=1399

Jag vet. Det där var inte ens roligt…

Tänkte bara skrämmas lite…Jag har inte vindsurfat i SA men jag var där förra året i november på semester (kapstaden och ”gardenroute”) och jag kan varmt rekomendera SA som resmål. 😉

• karleng

Medlem
    5 september, 2006 vid 11:35

Tack för era tips och synpunkter!

Finns det kanske fler alternativ än Jeri, eller är det vad som bjuds? Hört talas om Mauritius, men det kanske är bättre på sommaren? Canarieöarna, Tarifa – för ostadig vind, platt vatten? Fler förslag mottas med glädje!!

• mag

Medlem
    7 september, 2006 vid 12:58

Lancelin i Australien? Södra halvklotet har vind på vintern.
    Mauritius har inte bra vindar dec-feb.
    /Magnus

• mexi_

Medlem
    7 september, 2006 vid 15:39

Runt Kapstaden finns det ju några sjöar och jag kan varmt rekommendera dem. Jag var där 3 veckor i vintras och det blåste 3.9 och var plattvatten säkert 10 av de dagarna, några andra dagar var det 4.7……Var ute några gånger bland vågorna för att känna på lite och det var sjukt bra! Hajar finns det både norr och söder om Kapstaden, dock är det rejält många fler på den södra sidan (false bay) mycket beroende på den sälö som finns där och det varmare vattnet. Jag kommer att åka ner 3 veckor igen i januari och sonen och jag planerar att surfa en hel del i den sjö som ligger nära Muizenberg. Varmt, grunt i vattnet och som sagt 3.9 -4.7 segling säkert 70 % av dagarna – MUMS! Sen att randen har gått ner så att den är lika med kronan och en öl kostar gratis gör det hela ännu bättre…….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vart skall man åka i december?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.