Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart skall man bo i Stockholm med omnejd

  • Vart skall man bo i Stockholm med omnejd

    Publicerad av jps på 16 mars, 2007 vid 19:13

    Entusiasmerad av tråden om samma fråga fast i Göteborg tänkte jag dra igång en om Stockhom.

    Vart ska man bo i Stockholmstrakten om man vill ha maximalt bra surfmöjligheter men ändå inte få totalt katastofala restider in till centrum?

    För att ytterligare komplicera ekvationen så är det främst lägenhet, bostadrätt som är på tapeten.

    Var och kollade vid Bolinder Strand men det känns som om Östersjön lockar mer…

    All tips och idéer mottages tacksamt. Grundade på egna erfarenheter eller vild spekulation 🙂

    Oregistrerade svarade 17 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • marden

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 19:39

    jag skulle tro söderut längs 73 mot nynäshamn ligger bäst till,
    inte bara för jag bor i trångsund som givetvis rekomenderas:)
    med erfarenhet av andra sidan stan där jag är uppväxt så känns som man kommer mycket smidigare o snabbare in till centrum om man är intreserad av det+att spots som torö, dalarö o skälsåker inte kräver en resa genom stan
    om jag skulle välja boende efter surf i sthlm som i sig är motsegelsefult skulle jag kolla runt väster/haninge typ.

  • swe223

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 19:56

    Hej JPS!

    Jag bor på Bolinder Strand sedan 4 år tillbaka. Jag kan väl hålla med om att det smäller lite högre att bo vid havet än vid mälaren. Det rullar ju inte in några logo höga vågor direkt :-).

    Men läget vid Bolinder Strand är endå riktigt grymt bra. Det tar ca 10 min att gå till Kallhäll C där pendeltåget går 4ggr/timmen och tar dej in till T-centralen på 23 min.

    Från mitt hus är det ca 20-30 m till vattnet. 70-80 m bort ligger kallhällsbadet som är ett mycket bra ställe att rigga på sandstrand och stora gräsytor. Ca 100-150 m ligger vår container där vi (JBSS) har våra surfprylar.
    Det tar mej under 2 min från lägenheten till surfprylarna. Det i sin tur leder till mycke tid på vattnet. Eftersom jag har så nära till prylarna och vattnet så hinner jag ofta köra någon timma efter jobbet.

    Gillar man även andra aktiviteter som båtliv (segelbåt eller motorbåt) så finns båtklubb 3 min promenad bort. Gillar man långfärdsskridskor, isjakt, issurfing, snö kite, pimplefiske mm så är förutsättningarna för det även mycket bra.

    Att man sedan även har 2 mycket duktiga vindsurfare/vänner som närmsta grannar bidrar ju med en hel del oxså. Vi pushar varandra rätt bra 🙂

    Pris läget för en bostadsrätt vid Bolinder Strand är ungefär:
    1:a 55kvm ca 1000000-1200000
    2:a 67kvm ca 1200000-1500000
    3:a 86kvm ca 1700000-2000000
    4:a 99kvm ca 2200000-2500000

    För mina förutsättningar (arbete, ekonomi, familj) så är Bolinder Strand det absolut bästa stället i Stockholm.

    //Nicklas

  • surfslusken

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 21:46

    Tyvärr kompis! Surfen i Stockholm e lika bra som skidåkningen. Bara till att va ärlig mot sig själv o inse de. De gjorde jag till slut o flytta till Varberg, önskar ja gjort de mkt tidigare bara.

    Stockholm är nog en bra stad om man gillar att jobba o jaga karriär mkt mer e de inte. Jo föresten, fika på Fjällgatan e fint på sommarn!

  • dr-masse

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 22:27

    Ur surfsynpunkt – söder om stan. Nynäsvägen, inte dumt. Nära Fituna, Torö och, framförallt, Gotlandsfärjan!

    För det bästa är nog att bo så nära Gotland som möjligt, ah!

  • surfslusken

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 22:43

    @dr Masse 370611 wrote:

    För det bästa är nog att bo så nära Gotland som möjligt, ah!

    Eller så långt från Stockholm som möjligt, aaaahhhh!

  • marangen

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 22:49

    Tjena, south of south är bra ur surfsynpunkt. Nära Fituna och Torö. Har ingen br till salu men stort kedjehus i Fittja med bra förråd för alla prytlar. Perfekt läge med närhet till stan, Ekerö, Torö och Fituna. Kom och köp, fast pris 2.160.000 balubas;)
    http://www.smb.eu
    Martin

  • dr-masse

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 22:49

    He, he surfslusken. Säga vad man vill, men du e konsekvent!

    Stockholm har en till fördel, faktiskt. Närhet till Arlanda = direktflyg till Guincho.

    Åsså tycker jag att du skall vara snäll, inte elak, mot oss som kämpar på med vår sport här i 08-land. Du vet att vi är motarbetade, ah!

  • jesper_b

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 02:27

    Stockholm är egentligen en riktig liten idyllisk småstad med nära till det mesta, utom bra vindsurfing och skidåkning. Men vill man bo i en miljonstad med bra surf och skidåkning blir det dock rätt långt bort. Kontinentaleuropas och Kaliforniens toppstäder är väl bra alternativ.

    Det går dock att åka bil ett par timmar till kul snowboard och skidjibb över dagen eller helgen samt, om man vill surfa och vågsegla har vi Torö söder om stan (ca en timmer om man undviker rusingsköerna genom stan och Väddö norr om stan (drygt 1,5) timmar. En timme till Gotlandsfärgan och under en timma till Arlanda är väl det som tillsammans med främst Torö får oss vågseglare att överleva, liksom en och annan västkusttripp på prognos.

    Men face it. Förre dagar än västkusten blir det garanterat, å andra sidan. Vill du ha kultvindsurfing så går Torö av med förhållanden som får erfarna Hookipaseglare att tappa hakan några ggr om året. Som Stockholmare blir man van att resa längre till allt jämfört med andra svenska småorter. Det gäller även vindsurfingen. Jag har t ex åkt till Varberg på prognos över dagen (då det begav sig). En annan skillnad är att man hoppar mycket mindre i Stockholm. Ostkusten har svagare vindar men kraftigare vågor (givet vindstyrkan) så seglingen blir med vågridorienterad, i vart fall på Torö. Väddö är oftast lite mer apelviksstuk med mer vind och hopporienterad segling (men rejält mycket skitigare och kraftigare våg).

    Det handlar väl om att göra det bästa av var man nu befinner sig, eller flytta. Jag trivs riktigt bra med mitt liv i Stockholm, inklusive vindsurfingen. Den lilla idyliska småstaden Stockholm är i vart fall stor nog för att ha lite riktigt stadsliv. Kulturlivet blomstrar, man kan gå ut och kalasa hur som helst utan att det blir “snack på stan” (om man nu tycker det är kul). Det finns alltid resturanger, baret eller klubbar man aldrig varit på, människor man inte känner, stadsdelar som förändras och man inte känner till, osv. Sedan har vi världens vackraste skärgård att cruisa omkring i, till exempel med Formula, SUP, eller gammal stock.

    Var ska man bo.. Beror på livssituation och inte minst budget. Innerstan är snordyr eller jobbigt med korta tredjehandskontrakt. Villa och lägernhetspriserna lockar inte direkt till köp, i vart fall inte i lite mera up-market områden. Som många sagt ovan borde vindsurfingen premiera söderförort (hm… samtidigt åker ju Gävlelocals till Torö när det går av). Mycket stålar – närförort eller södermalm, mindre pengar längre ner. Just give it a go, välkommen till line-up!

    /Jespe B

  • frippe75

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 06:27

    @surfslusken 370605 wrote:

    Tyvärr kompis! Surfen i Stockholm e lika bra som skidåkningen. Bara till att va ärlig mot sig själv o inse de. De gjorde jag till slut o flytta till Varberg, önskar ja gjort de mkt tidigare bara.

    Stockholm är nog en bra stad om man gillar att jobba o jaga karriär mkt mer e de inte. Jo föresten, fika på Fjällgatan e fint på sommarn!

    Och…. Hur är skidåkningen i V-berg???

    Är det inte dags att ni Västkustare är lite ärliga mot oss Stckhlm:are ??

    Ni lägger ut bilder/filmer på windsurf ifrån Dec-Jan och alla j-vlar hånflinar på alla bilder/klipp. SÅ MYCKET varmare kan det inte vara hos er. Iofs kul att kolla på lite surfklipp när det snöar men nog fan fryser ni… Allstå inte min melodi på vindsurfing.. Det ska vara boardis på och eventuellt en kortdräkt. Allt annat är någon obskyr form av vindsurfing…. Nej ursch vad negativ man verkar nu… Ta allt med en nypa salt.. men lite åt det hållet ialla fall..

    Sedan det här med att jag karriär… Du vet som dom flesta att allt blir vad man gör av det.. Man kan såklart jobba ihjäl sig (har försökt :-)) men man kan också välja att jobba mindre och dra ifrån stockholm på vintern…

    Stockholm erbjuder ju ganska mycket annat än jobb?? Jeppe gav några bra exempel.. Tänkte inte starta en Västkust vs. Stckhlm debatt men eftersom det var just du som skrev inlägget kunde jag inte hålla mig….

    Jag gör även som jeppe, åker till Varberg/Gislövs/Öland på prognos. Fick ialla fall 8 v-kust dagar med 4.7 och bra vågor… Hur många blev det totalt???

    Tycker att du som letar efternågonstans att bo istockholm får inse faktum… Är du inte gjord av pengar kanske inte surfen kommer att styra var du bostätter dig utan bostadspriserna 🙂 Ja visst är stockholm underbart!!?

  • jps

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 07:25

    Tack för alla förslag hittills. De var inte alls meningen att detta skulle bli en debatt om västkust kontra östkust. Jag vet att västkusten är bättre för surf.

    Vad det gäller bostadspriser i O8-land så är jag smärtsamt medveten om det också…

    Men jag skulle ändå vilja fortsätta tråden utifrån var det är bäst att bo OM man måste bo kvar i Stockholm. Pengar är givetvis en faktor men först hitta det som är bäst (kombon vettig pendling + bra surf) sedan se om det går att realisera 🙂

    Sedan är jag fortfarande tillräckligt mycket nybörjare för att inte kräva vågor. Bra vindförhållanden och gott om plats räcker långt.

  • frippe75

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 08:30

    @JPS 370646 wrote:

    Tack för alla förslag hittills. De var inte alls meningen att detta skulle bli en debatt om västkust kontra östkust. Jag vet att västkusten är bättre för surf.

    Vad det gäller bostadspriser i O8-land så är jag smärtsamt medveten om det också…

    Men jag skulle ändå vilja fortsätta tråden utifrån var det är bäst att bo OM man måste bo kvar i Stockholm. Pengar är givetvis en faktor men först hitta det som är bäst (kombon vettig pendling + bra surf) sedan se om det går att realisera 🙂

    Sedan är jag fortfarande tillräckligt mycket nybörjare för att inte kräva vågor. Bra vindförhållanden och gott om plats räcker långt.

    OK… Konkret förslag … Kanske längs nynäsvägen då ra…

    Relativt billigt förslag: Farsta.. Hyffsat billigt. Pendel samt T-bana om jag inte missminner mig. Bra centrum. På väg till Torö. Bra genväg till Fituna.. Jag tror du ska satsa på söderort… Närmare alt. och lite dyrare.. Sköndal eller Enskede.. Ännu dyrare … Skärmabrink. Gullmarsplan…

  • surfslusken

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 08:54

    Haa-haaaa….. blåser de dåligt borta på Maui eftersom både Jesper B o Frippe75 har så mkt tid/energi o lägga på att haussa Stockholm, eller är de så att vi har träffat en riktigt öm punkt?? Men de är bara bra om ni lyckas locka dit nåra surfare, de börjar bli trångt på vattnet även på vardagarna här i Varberg!;)

  • Johan!!

    Gäst
    17 mars, 2007 vid 09:32

    Men inte har väl surfslusken lillebrorskomplex??
    Jag har själv precis flyttat från stockholm till västkusten och måste erkänna att man saknar stockholm. Kanske inte just vindsurfingen men stockholm har många andra kvaliteter…

    Angående boende, hammarbyhöjden är väl inte så dumt. Lite lägre priser, nära nynäsvägen och jättesnabbt in till stan och söder.
    Dessutom går det snabbt att dra till björkviks-brygga om man inte vill åka så långt.

    Har man deg så tycker jag att det är söder som gäller!

  • getwet

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 18:23

    Söder om stan är nog troligen det absolut bästa stället om du letar bra ställe för att snabbt komma till de bästa ställena i Sthlms området. Dels är bostadspriserna en aning lägre men även på ställen som Sköndal mm är priserna oförskämt höga anser jag. Ingen har lämnat förslaget att ge sig ytterligare en liten bit ut utanför stan, exempelvis Handen, Vendelsö, Trollbäcken. Ytterligare lägre priser och en mycket bra kommunikation in till Sthlm ( i en Stockholmares mått mätt) med ca 10-20minuters färd med snabb bussar in till Gullmarsplan.

    De bästa ställena för surf i Sthlm, anser jag iaf är följande ställen.

    Torö
    Fituna S-SV
    Skälåker NO-O
    Gålö Oxnö SO-SV
    Björkvik SO-O
    Rangsta N-NV S-SV (underskattad ställe)

    Samtliga dessa ställen utom Björkvik ligger söder om Sthlm och är tillgängliga via väg 73 (Nynäsvägen)

    Jag joinar inte de som anser Sthlm vara ett riktigt dåligt surfställe, förvisso inga jaws men Torö kan bjuda upp fint som Jesper redan påpekat. Om man sedan har rätt utrustning och inte ställer kravet att “man inga större segel än 5.8 ska hava” så bjuder sthlm upp med ett bra antal seglingsdagar per säsong. Framförallt om man styr hjulen mot Fituna och utnyttjar brisen.

    Närheten också till Gotland är GULD värt, det kan varenda surfer vittna om som besökt ön. Och nu när båten bara tar tre timmar över så är det oslagbart, tom bättre än västkusten, och många ggr bättre än Gbgs surfvatten. Många är vi som har haft magiska sessions på den ön……Men dit hittade inte surfslusken när han bodde här!

  • frippe75

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 18:25

    @surfslusken 370658 wrote:

    Haa-haaaa….. blåser de dåligt borta på Maui eftersom både Jesper B o Frippe75 har så mkt tid/energi o lägga på att haussa Stockholm, eller är de så att vi har träffat en riktigt öm punkt?? Men de är bara bra om ni lyckas locka dit nåra surfare, de börjar bli trångt på vattnet även på vardagarna här i Varberg!;)

    Förlåt du ursprungliga ägare till denna tråd…..

    Men jag kunde inte låta bli (att jag orkar 🙂

    Betänk följande… Det är minst 8 dagar med vind och vågor som börjar IDAG…
    1* = 5.3
    2* = 4.7
    3* = 4.2 (kanske till och med överriggad vilket gör 3* -> 1* :-))

    Idag gubbhögt, sedan Logo, Mast,logo, gubb++,gubb++ sedan kommer det igen logo,mast.logo

    Jaja… ge du dig ut i V-berg och NJUT.. GÖTT VA??

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart skall man bo i Stockholm med omnejd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.