Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vart tar en nybörjare vägen i helgen?

• Vart tar en nybörjare vägen i helgen?

Publicerad av henric på 24 juli, 2008 vid 12:45

Tänkte kolla vart man ska ta vägen helgen när det blåser ostligt?
    Håller på att försöka komma upp och åka längre än 30 meter :laugh: .

Tacksam för tips

/Henric

molle73 svarade 16 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • wibban

Medlem
    24 juli, 2008 vid 13:13

Vinden verkar ju infinna sig på sydostkusten i helgen och där är väl inga direkt nybörjarvänliga platser. Men jag skulle väl säga att klarar man att hålla koll på kiten och bodydragga efter brädan så skulle det gå att surfa i Borrby.

Där är dock mycket strömt och svårt att klara av i början då vågorna stoppar upp hela tiden. Man får vara beredd att göra många walks uppvind isf.

Tror inte att någon skulle rekommendera det för nybörjare men det går…

Tips:
    * Se till att det är selen som drar upp dig ur vattnet och inte bommen.
    * Starta downwind, följ kiten med brädan.
    * Släpp ut bommen ordentligt när du skickar ner kiten.
    * Hitta balansen och kanta långsamt mer och mer så du inte bromsar bort kraften. Lätt till att man kantar för mycket i början.
    * När du kommer iväg och har balansen testa att vinkla tårna på främre foten uppåt så får du en lagom kantning.
    * Var avslappnad

Misslyckas du få fart eller faller så brukar det bero på antingen:
    * För mycket kanting
    * För framåtlutad så du får svårt med balansen
    * Du har dragit bommen till dig när du ska upp ur vattnet

Glöm inte att känna hur det känns när du försöker… det lär man sig mycket på.

Kan det vara något tror du?

• johnk

Medlem
    24 juli, 2008 vid 13:25

Bra att tänka på också är att om man driver iväg i borrby så är tyskland närmast downwind…

Jag skulle faktiskt rekommendera att du inte ger dig ut där i helgen. I så fall bara vid nästan rak ost.

Jag tror det kommer bli riktigt rörigt där nere i helgen. Dessutom är det högsommarsäsong med sol och jag ringde till campingarna där nere och alla har fullt!

Jag har letat efter en nybörjarspot var som helst i landet för min flickvän (i helgen), men inte hittat…

• wibban

Medlem
    24 juli, 2008 vid 13:41

Sant!
    Allt folk som kommer att vara där omöjliggör nog möjligheten att gå upp oxå.
    Avvakta till du kan kita Lundåkra och Kitebeach igen Henrik… eller Habo för den delen.

• henric

Medlem
    24 juli, 2008 vid 13:50

Tackar för svaren. Någon pratade om Jonstorp!!!??? Får hålla mig i skinnet en stund till då. JP gillade jag skarpt. Lagom mycket folk och sjukt långgrunt. Passar mig som handsken. Måste dock se till att stå mer på brädan så jag slipper dessa förbannade snäckskal på botten =).

• johanw

Medlem
    24 juli, 2008 vid 14:05

Landskrona..

• jbo

Medlem
    24 juli, 2008 vid 15:10

Vad tror ni om rinkaby skjutfält, nån som varit där? Ser ju ok ut, och sideshore i helgen, plus att man slipper tyskland om man skulle driva lite.

http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=12&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=89

??

• henric

Medlem
    24 juli, 2008 vid 15:32

Klart du ska dit och störa mina gamla officerskollegor=).
    Hälsa ifrån mig.

• patrikol

Medlem
    24 juli, 2008 vid 17:05

Lundåkra är utan tvekan bäst för en nybörjare.
    Borrby är definitivt inget för en nybörjare.

• molle73

Medlem
    24 juli, 2008 vid 18:33

Falsterbo. Om det är lite Nordost är det bättre än Parkvägen. (Ljunghusen) Bra strand (bred) och plats att köra utan att krocka med badare om det finns såna..:)
    Inget super spot för nybörjare men är det rakt ostligt är det tillräckligt långgrunt. Vi kommer vara ett gäng där.

• falsterbo

Medlem
    24 juli, 2008 vid 19:57

@Molle73 484911 wrote:

Falsterbo. Om det är lite Nordost är det bättre än Parkvägen. (Ljunghusen) Bra strand (bred) och plats att köra utan att krocka med badare om det finns såna..:)
    Inget super spot för nybörjare men är det rakt ostligt är det tillräckligt långgrunt. Vi kommer vara ett gäng där.

Ring mig imorgon (0733904507) om ni drar till Falsterbo, ett tips är att dra dit tidigt så man hinner rigga upp innan alla badare är där. Idag vad det helt smockat med folk och kanappast möjligt att rigga. Om ni är osäkra om det är värt att köra ner kan du ringa på morgonen för en prognos.
    /Seb

• molle73

Medlem
    24 juli, 2008 vid 20:41

Seb! Det var du som var med oss på Skanörshamn sist va?
    Vi kommer alla ca 10. Vi ringer dig!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vart tar en nybörjare vägen i helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.