Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt eller rashguard eller??

  • Våtdräkt eller rashguard eller??

    Publicerad av m3lk3r på 17 maj, 2009 vid 19:08

    Yeah nu blir det noobfrågor för hela slanten igen!

    Vid höst/vår och vinter får jag låna tjock dräkt men nu behöver jag en tunnare dräkt till sommaren, det finns tre alternativ: Begagnad lång våtdräkt, ny våtdräkt med korta armar + varioarmar eller rashguard + shorts.

    Våtdräkt med korta armar + varioarmar tänkte jag satsa på först men det är också det dyraste alternativet.
    Det bästa med rashguard är att man ser för jävla fräck ut men när jag sökte runt lite så läste jag att det blir kallare med en blöt rashguard i blåsten, fast det kanske finns varma?
    Vanlig våtdräkt skulle jag kanske kunna finna för 500 kronor men det blir ju så varmt..

    Ny våtdräkt med korta armar, 3/2, 1300 kr.
    Begagnad lång våtdräkt, typ 3/2, 500 kr.
    Rashguard, 400 kr. (?)

    Vad är det ultimata?? Vad skulle ni välja? kanske finns bättre alternativ?

    Varför ska det vara så dyyyyrt?

    stinger svarade 14 år, 12 månader sedan 13 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • woodleaflay

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 19:20

    Är det bara sommar du skall ha den till kan du kanske köpa en våtdräkt på Clas Olsson/Biltema/Rusta/Gekås för några hundra. Vill du hotta upp den köper du en rashguard att ha utanpå trots att det kyler, men shortrs låter du bli att ha utanpå om du inte är kitare ;-).

  • gustavl

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 19:22

    En shysst långärmad sommardräkt är väl det ultimata. Du kan nog hitta en bra sommardräkt för runt 1000lappen bla. surfspot.se har ju nån.
    Rash+short skulle jag väl kunna tänka mig bli lite kallt även dom varma sommardagarna, rätta mig om jag har fel(är dock den frusna typen) Men en billig shorty finns ju också som ett alternativ.

    //GL

  • m3lk3r

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 19:41
    woodleaflay;547264 wrote:
    Är det bara sommar du skall ha den till kan du kanske köpa en våtdräkt på Clas Olsson/Biltema/Rusta/Gekås för några hundra. Vill du hotta upp den köper du en rashguard att ha utanpå trots att det kyler, men shortrs låter du bli att ha utanpå om du inte är kitare ;-).

    Skulle låtit bli det ändå!

    GustavL wrote:
    En shysst långärmad sommardräkt är väl det ultimata. Du kan nog hitta en bra sommardräkt för runt 1000lappen bla. surfspot.se har ju nån.
    Rash+short skulle jag väl kunna tänka mig bli lite kallt även dom varma sommardagarna, rätta mig om jag har fel(är dock den frusna typen) Men en billig shorty finns ju också som ett alternativ.

    //GL

    Jo jag är med den frusna typen. Nu lutar det mest åt att köpa en billig långärmad ala http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22762/limit/recent
    och om det blir riktigt varmt får jag väll köra i bara shorts.

  • luwa1111

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 19:50

    Köp den beggade 3/2. Blir det för varmt klipper du bara av armarna så vips har du gjort dig en kortärmad. Blir det sen för kallt igen så köper du varioarmar & kompletterar med!

    //Johan

  • m3lk3r

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 20:04
    Luwa1111;547273 wrote:
    Köp den beggade 3/2. Blir det för varmt klipper du bara av armarna så vips har du gjort dig en kortärmad. Blir det sen för kallt igen så köper du varioarmar & kompletterar med!

    //Johan

    Haha, man får fan inte vara dum!

    Hur är storlekar på våtdräkter? Finns det någon guide?

    Om någon är grym på storlekar: Jag är 173 lång och väger ca 60 kg, vore tacksam as hell!

    Ahh nu kan jag ditt nick hellman!

  • gustavl

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 20:09

    Hur är storlekar på våtdräkter? Finns det någon guide?

    http://www.surfers.se/sv/storlekstabell.htm
    http://www.ohanaweb.se/oneill-wetsuits-size-chart.htm

    Här har du två olika. Brukar finns på nästa varje surfsida.

    GL

  • victror

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 20:19
    m3lk3r;547270 wrote:

    Jo jag är med den frusna typen. Nu lutar det mest åt att köpa en billig långärmad ala http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22762/limit/recent
    och om det blir riktigt varmt får jag väll köra i bara shorts.

    Om du är frusen så kan du köra med rashgurad under en shorty.. funkar på kalla sommardagar

  • m3lk3r

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 20:44
    GustavL;547281 wrote:
    Hur är storlekar på våtdräkter? Finns det någon guide?

    http://www.surfers.se/sv/storlekstabell.htm
    http://www.ohanaweb.se/oneill-wetsuits-size-chart.htm

    Här har du två olika. Brukar finns på nästa varje surfsida.

    GL

    Hade helt missat det, tack!

    Så nu kom jag fram till att small är 48 och medium är 50.
    Får nog haffa en medium och hoppas på att växa..

    Victor wrote:
    Om du är frusen så kan du köra med rashgurad under en shorty.. funkar på kalla sommardagar

    Ja, också bränner man extra mycket cash med 😀

  • stoorfaen

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 20:52

    Tjacka för faen inget kortärmat. Om det är för varmt för långärmat/benat kan du lika gärna köra i fantomenkallingar.

  • rosen

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 22:09

    varför inte kortärmat? Kommer nog köpa en snart av flera anledningar men mest för att underarmarna tar slut pga värme och att det stryper blodtillförseln.

    Inge problem med rashguard och kyla, har en prolimit och när det är tillräckligt varmt funkar den toppen över en “brottar/linne-våtdräkt” (bara axlar) jag lånade förra året. Tvärtom impad över hur bra den skyddar trots att den är så tunn. Har man en aningens tjockare typ 0.5-1mm så lär den vara toppen bara den inte är för tight.
    biceps o underarmar fryser jag inte om så mkt.

    dvs min plan är gällande neopren
    -full 5-3 för vår/höst med luva, skor handskar. förutom att händerna inte gillar handskar går det bra i ganska kallt vatten.
    -tunn rashguard
    -sommardräkt utan ben och armar
    -kanske en aningens tjockare rashguard
    (testat en våtdräktströja, kanske 2mm, som var väldigt varm. Dessutom lite större över biceps/axlar för den var gjord för paddlande surfare)

    om du söker en dräkt i varmare vatten/ väder är det inte dödsviktigt hur bra den är och vilken som funkar väl enligt tidigare råd.

  • kronaldo

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 23:21

    köp en ascan polar om du är frusen av dig 😉

  • crash151

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 01:27
    woodleaflay;547264 wrote:
    Är det bara sommar du skall ha den till kan du kanske köpa en våtdräkt på Clas Olsson/Biltema/Rusta/Gekås för några hundra. Vill du hotta upp den köper du en rashguard att ha utanpå trots att det kyler, men shortrs låter du bli att ha utanpå om du inte är kitare ;-).

    Du tänker möjligt vis inte på en viss tråd på aussi forumet seabreeze?
    Hehe…

    [2469084.jpg

    http://www.seabreeze.com.au/forums/topic.asp?TOPIC_ID=49789

    4600-600_IMPACT_BLACK1.jpg
    Annars kanske denna skulle funka? Värmande och sele på samma gång. Med en rashguard under. Såg på någon sida att dom ligger på runt $1000 dock… Kanske inget alternativ. Läs mer på http://www.dakine.com/kite/harnessesbars/harnesses/

  • oscar

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 08:15

    En vanlig rashguard värmer ju ingenting. Syftet med dessa är att förhindra skavsår när man vågsurfar men de är även sköna att ha under våtdräkten då de gör att dräkten glider lite bättre mot huden.

    Sen finns det ju neoprentröjor eller polyprotröjor som ser ut som rashguards. Dessa värmer men inte speciellt mkt.

    Jag har seglat 1 dag i shorts hemma i Sverige, inga tropiska vindar här direkt..så mitt tips är en kortärmad 3/2 för sommarbruk och en 5/4 för vår/höst/vinter med diverse förstärkningsplagg.

  • jesper_b

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 08:50

    Om någon är grym på storlekar: Jag är 173 lång och väger ca 60 kg, vore tacksam as hell!

    Ahh nu kan jag ditt nick hellman!

    Jag har en hel drös med beggade dräkter som borde passa dig, allt från shorty till tjock vinter och en hel del däremellan. Slumpar bort för enstaka hundringar. Bor du i stockholmsområdet kan du komma förbi och kolla/prova och ta vad du behöver. Gäller självklart fler än dig. Har inte orkat lägga ut på annons.

    Jesper

    0733-169000

  • ufo

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 11:55

    Dräkterna är nått år gamla, men om du är ute efter budgetalternativ: http://www.vattensport.nu/default.aspx?main=ListProducts.aspx&cat=293

    Har själv använt “shortyn” när jag vågsurfat, en skön dräkt och under sommaren borde den räcka även om man är frusen. Men modellerna och neoprenet är som sagt några år gammalt..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt eller rashguard eller??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.