Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vatten i Brädan

  • Vatten i Brädan

    Publicerad av billie på 8 oktober, 2010 vid 17:47

    Jag har fått en hel del vatten i brädan då jag under en längre tid missat några hål och spricker som uppkommit genom omild behandling av brädan. Då det rör sig om en stor freeride bräda så är det en hel del vatten som skall ut. Jag har sökt på gamla trådar här och hittat några bra tips men behöver uppdateras lite. Så
    Jag har nu tagit in brädan i rumstemperatur och ställt den med de största hålen nedåt. Är det rätt ?
    Kan värme hjälpa till att få ut vattnet ?
    Är det dumt att sätta några torrbollar jämte brädan eller i en platspåse runt själva brädan ?
    Tillverkarens vikt skall vara 8,3 kg. Det måste vara utan fotstroppar tror jag . Med fotsroppar är det väl nästan i kg till. Så det verkar vid försök till att väga brädan att den är cirka 1.5 kg för tung . Mycket vatten som skall ut då förmodar jag . Är det mögligt att få ut så mycket vatten i år ?
    Kanske man skulle ta och kapa av några centimeter i fronten för att få större öppning för vattnet att rinna ur.
    Jag har kollat boardlady men hon förespråkar vakuum pump och den har jag till annat .

    Jag tar tacksamt emot tips

    billie svarade 13 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • pripps

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 18:43

    Ställde min bräda med nosen ner , en hel vinter i rumstemperatur! Då var det hål i nosen,lättade nästan ingenting !
    Riktade en halogenstrålkastare mot den , då blev det lite bättre !men den är fortfarande för tung !

  • kesoone

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 20:24

    Värme och luftflöde är det enda som gäller. Det spelar inte så stor roll om du trycker in luft i brädan som pyser ut genom hålen eller suger luft/vatten ur den. Värmen gör att vattnet dunstar och varm luft kan innehålla mer vatten varför det transporterar bort fukten bättre. Klart det går att torka en bräda. Större hål snabbare torkning 😀

  • bohm

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 20:42

    Jag stoppade min vågsurfingbräda i en boardbag och riktade in en sko-tork (som blåser varmluft) i boardbagen. Jag stoppade in en termometer och såg att temperaturen steg till ca 35-40 grader. Med denna behandling bubblade det ut en hel del vatten genom sprickan som jag hade i railen.

    Kanske går det inte att få ut allt vatten, men rätt mycket kommer komma ut.

  • stefanlindmark

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 20:59

    In med brädan i bastun, 50 grader (lita inte på temperaturvredets gradtal), hålet nedåt.
    Finns det vatten i brädan kommer det bubbla bra.

    Dessutom ger själva istoppandet av brädan in i bastun en bra träning i att lösa geometriska problem i tre dimensioner i huvudet.

  • surfslusken

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 21:43

    Eller så trycker du upp den i rökan o får en jämn, relativt hög, temp och slipper dessutom fundera på diverse geometriska problem.

    (Hålet ner/utåt givetvis för att undvika lavemang effekten när vattnet sipprar ut.)

  • svennebanan

    Medlem
    9 oktober, 2010 vid 12:07
    stefanlindmark;634935 wrote:
    In med brädan i bastun, 50 grader (lita inte på temperaturvredets gradtal), hålet nedåt.
    Finns det vatten i brädan kommer det bubbla bra.

    Dessutom ger själva istoppandet av brädan in i bastun en bra träning i att lösa geometriska problem i tre dimensioner i huvudet.

    Fan, jag har ingen bastu hemma. Hur kunde det gå så fel.

  • kesoone

    Medlem
    9 oktober, 2010 vid 12:17

    Inget problem, ställ den i ett litet badrum/toa och dra in en kupévärmare eller två så har du både brädtork och bastu 😀

  • christian

    Medlem
    9 oktober, 2010 vid 18:46

    Fick ut en massa vatten ur en Proof.
    Tejpade ihop en sopsäck, brädan och en luftavfuktare så att avfuktaren bara sög luft från hålet jag gjort i brädan med en 50 mm hålsåg.
    Värmde upp det hela med en kupevärmare.

    Min erfarenhet är att ju större hål man gör ju bättre torkar det ut.

  • billie

    Medlem
    9 oktober, 2010 vid 19:31

    Toppen med alla tips. Just nu kör jag med kupevärmare. Men det där med bastu var ju inte dumt . Hur länge skall man ha brädan där ?

  • pripps

    Medlem
    9 oktober, 2010 vid 20:54

    Till nästa sommar 🙂

  • stefanlindmark

    Medlem
    10 oktober, 2010 vid 13:11
    Billie;635031 wrote:
    Men det där med bastu var ju inte dumt . Hur länge skall man ha brädan där ?

    Tills det slutar bubbla ut vatten. Tror jag har behövt basta en bräda 3 nätter som mest. Stänger av på dagen eftersom jag inte vill ha bastun igång när jag inte är hemma. Även om du tror du vet var du har hål, kryp gärna runt brädan i bastun och lyssna/titta efter fler. Ringa in hålen med blyertspenna (icke-permanent + vattenfast).

  • glader

    Medlem
    10 oktober, 2010 vid 15:36

    Tror inte det händer så mycket efter några timmar i bastun. Ta ut den igen då. Låt svalna och upprepa. Den måste få “andas” många gånger. Det kommer att komma ut vatten varje gång ett tag. Hålet nedåt hela tiden.

  • jester

    Medlem
    10 oktober, 2010 vid 19:17

    Jag har sett brädan, och även hur den behandlas… Är nog mer än ett hål i den brädan… 🙂

    Jag hade fått in lite vatten i en av mina brädor i somras. La den i solen med luftskruven ur, i ett antal timmar. Slutade bubbla efter ett tag…

  • surfslusken

    Medlem
    10 oktober, 2010 vid 19:28
    stefanlindmark;635079 wrote:
    Stänger av på dagen eftersom jag inte vill ha bastun igång när jag inte är hemma.

    Eller hur? Hellre brinner man inne i sömnen, gärna rövins blaskig, än komma hem från kneget
    till en ner brunnen barre.

  • stefanlindmark

    Medlem
    10 oktober, 2010 vid 20:25
    glader;635091 wrote:
    Tror inte det händer så mycket efter några timmar i bastun. Ta ut den igen då. Låt svalna och upprepa. Den måste få “andas” många gånger. Det kommer att komma ut vatten varje gång ett tag. Hålet nedåt hela tiden.

    Jo, så blev det ju oavsiktligen dagtid :laugh:
    Men står den under natten så bubblar det faktiskt fortfarande på morgonen. Men det är sant att med att nytt fräscht “andetag” blir det ju mer tryck bakom.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vatten i Brädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.