Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vattenkamera! tips?

  • Vattenkamera! tips?

    Publicerad av gurra_g på 27 april, 2010 vid 07:27

    Letar efter en kamera för att sätta på brädan, kite, hjälm osv.. Har kollat på Go Pro men gillar inte alls vidvinkeln på den.

    Vill gärna ha funktionen kontinuerlig bildtagning eller vad det heter (så att kameran tar 1 kort varannan sek, som Go Pro..)

    Just nu lutar det mot en Panasonic Lumix DMC-FT2 någon som testat den? Några andra förslag?

    acemattias svarade 13 år, 10 månader sedan 20 Medlemmar · 55 Svar
  • 55 Svar
  • adde

    Medlem
    27 april, 2010 vid 07:31
    Gurra_g;608646 wrote:
    Letar efter en kamera för att sätta på brädan, kite, hjälm osv.. Har kollat på Go Pro men gillar inte alls vidvinkeln på den.

    Vill gärna ha funktionen kontinuerlig bildtagning eller vad det heter (så att kameran tar 1 kort varannan sek, som Go Pro..)

    Just nu lutar det mot en Panasonic Lumix DMC-FT2 någon som testat den? Några andra förslag?

    GoPro finns ju i en icke wide version. Men på HDn kan du välja upplösning och få antingen 127 eller 170 graders vinkel.

  • gurra_g

    Medlem
    27 april, 2010 vid 07:41

    Ahaa!
    Men jag vill ha wide bara det att de filmer som jag sätt med Go pro så syns inte vågen alls för en den tubar över vilket är rätt tråkigt men det går kanske att ställa in bättre då!

    Ingen som testat Panasonic Lumix DMC-FT2 ?

  • pontusande

    Medlem
    27 april, 2010 vid 07:52

    Jag satt förra veckan och kollade på kameror av olika typer. Viktigt för mig när jag väljer kamera är att den ska vara vattentät och tålig men ändå med bra prestanda på land (vilket många vattentäta kameror tyvärr inte klarar). Testade bland annat FT2 på Mediamarkt… Valet föll till slut på en ny modell från pentax som heter w90. Billigare än FT2 men med bättre lins och minst likvärdiga prestande i korten om jag förstått det rätt.

    Den borde komma på posten när som helst eller i morgon jag återkommer gärna med några testbilder när jag har den i handen.

    PentaxW90.jpg

  • hbgkitare

    Medlem
    27 april, 2010 vid 13:06
    pontusande;608653 wrote:
    Jag satt förra veckan och kollade på kameror av olika typer. Viktigt för mig när jag väljer kamera är att den ska vara vattentät och tålig men ändå med bra prestanda på land (vilket många vattentäta kameror tyvärr inte klarar). Testade bland annat FT2 på Mediamarkt… Valet föll till slut på en ny modell från pentax som heter w90. Billigare än FT2 men med bättre lins och minst likvärdiga prestande i korten om jag förstått det rätt.

    Den borde komma på posten när som helst eller i morgon jag återkommer gärna med några testbilder när jag har den i handen.

    PentaxW90.jpg

    Funderar själv på en Pentax W90. Det som är bra är att man kan köpa som tillbehör (295 Kr) även en vattentät fjärrkontroll så att man kan slå av och på den även om man monterar den på typ hjälmen när man kitar.

  • macedu

    Medlem
    27 april, 2010 vid 14:53

    Vad ligger denna på??

  • hbgkitare

    Medlem
    27 april, 2010 vid 19:33
    MacEdu;608713 wrote:
    Vad ligger denna på??

    Ca 3150 Kr + 295 för fjärrkontrollen!

  • gurra_g

    Medlem
    27 april, 2010 vid 19:45
    Hbgkitare;608699 wrote:
    Funderar själv på en Pentax W90. Det som är bra är att man kan köpa som tillbehör (295 Kr) även en vattentät fjärrkontroll så att man kan slå av och på den även om man monterar den på typ hjälmen när man kitar.

    Det är kanske inte så dumt! Har spana på w90 också men den saknar väll vidvinkel?

    Släng gärna upp någon bild på den monterad längst farm på brädan så man kan spana in vinkeln:)

  • walle

    Medlem
    28 april, 2010 vid 07:40

    Köpte mig just en GoPro HD och är riktigt nöjd!

    Fördelen mot just Pentax W90 är väl att den filmar bättre, men GoPro e ju just en filmkamera i förstahand…

    Har ännu inte testat sekvenstagning av bilder i action/surf men bilderna man tar blir iaf bra.

    GoPro filmar bra i sämre ljus och en stor fördel är att den är mindre än hälften så stor!

    sedan finns det en massa tillbehör/fästannordningar för den som inte orkar göra egna.

    har ännu bara slängtihop en liten film men mer kommer:
    (ej full upplösning)
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=zdOgn4ZvHoU”]YouTube- Kitesurfing Hallmare[/ame]

  • hbgkitare

    Medlem
    28 april, 2010 vid 11:57

    Sökte lite feedback på internet från konsumenter som köpt Pentax w90. Fick inte så bra recenssioner, taskig bildkvalitet vid mulet väder och en hade läckt in vatten.

  • nick

    Medlem
    28 april, 2010 vid 15:48

    Har ni kikat på Olympus Tough modeller? De är vattentäta ner till 10 m. Jag har en äldre modell – mju 770, och den har jag testat att snorkla med ner till 10 m utan problem. Jag har både filmat och fotat under vattnet och det blir riktigt bra. Funkar även bra på land, men givetvis inte i klass med en systemkamera.

    http://www.olympus.se/consumer/29_digital-camera_mju_tough-8010_22707.htm

  • mjersen

    Medlem
    28 april, 2010 vid 15:56
    Gurra_g;608650 wrote:
    Ahaa!
    Men jag vill ha wide bara det att de filmer som jag sätt med Go pro så syns inte vågen alls för en den tubar över vilket är rätt tråkigt men det går kanske att ställa in bättre då!

    Ingen som testat Panasonic Lumix DMC-FT2 ?

    dmc ft1:an e bra som fain förutom att den inte funkar i vatten.. dom kanske har ändrat ft2:an så den håller längre

  • hbgkitare

    Medlem
    28 april, 2010 vid 18:15

    Jag har en Olympus Mju 1030 SW som tar fina bilder men gummipackningarna håller inte mer än ett år innan man märker att det blir kondens innanför batteriluckan. Står skrivet i manualen att man bör byta packningarna varje år.

  • gurra_g

    Medlem
    28 april, 2010 vid 20:39

    nä usch! Har haft en sån där vattentät Olympus för 2-3 år sen och tyckte bild kvalitén vart sunkig så lovat mig att aldrig köpa Olympus igen. Men de är kanske mycket bättre nu?

  • gurra_g

    Medlem
    28 april, 2010 vid 20:46
    mjersen;608916 wrote:
    dmc ft1:an e bra som fain förutom att den inte funkar i vatten.. dom kanske har ändrat ft2:an så den håller längre

    japp hörde att mattias kamera dog i OZ och nu låter som en hummla..

    Någon som testat kontinuerlig bildtagning på ft2:an?
    “Klippa ur bilder ifrån video funktionen”?

  • pontusande

    Medlem
    28 april, 2010 vid 21:00

    Jag fick hem kameran igår (Pentax W90)…

    Kan bara säga köp en annan kamera…

    :frown:

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vattenkamera! tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.