Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Växellådsproblem (VW Caravelle)

• Växellådsproblem (VW Caravelle)

Publicerad av gnutten på 26 mars, 2006 vid 19:54

Har fått problem med växellådan på min Caravelle. Det är 1989 med 2,1L motor och 5 växlad låda.

Efter att man backat är det knepigt att få i någon annan växel. Efter en stunds lirkande med spaken, får man den till att hoppa rätt igen. Det går röra spaken men med visst motstånd men vissa växellägen går inte att nå. När lådan är tillbaka i rätt läge, fungerar den felfritt framåt, inga problem alls att byta mellan växlarna.

Jag har fått detta fel några gånger tidigare, men då har det varit betydligt lättare att trixa tillbaks lådan. Nu verkar det hända varje gång och det har blivit betydligt svårare att få rätt på den.

Jag kollade under bussen, det verkar som staget rör sig som det skall. Är det något känt fenomen? Beror problemet troligast på något i länkaget till lådan, eller är det inne i?

svenne svarade 19 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • svenne

Medlem
    26 mars, 2006 vid 20:54

Hade liknande fel på en Renault och då var det drev och lager i lådan som var slut. Kolla med snubbarna i typ2-klubben, de har säkert nåt tips.
    http://www.typ2-klubben.com/

Lycka till!

• santawasasurfer

Medlem
    27 mars, 2006 vid 08:03

tycker det låter som synkringarna. testa att byta oljan i lådan till en BRA olja.
    på japs bilar finns det inget nättre än redline mt oljorna..

• svenne

Medlem
    27 mars, 2006 vid 08:45

Om synkringarna är slut är det svårväxlat i övrigt.

• santawasasurfer

Medlem
    27 mars, 2006 vid 09:20

inte nödvändigtvis. på min eclipse så var vissa ringar dåliga, tex 1ans kunde vara ett helvete att få i den. lika så backen.

• gnutten

Medlem
    27 mars, 2006 vid 10:09

Det är inga problem att få i växlarna. Det som är svårt, är att få ur backen.

Jag skall gå lös på länkaget med 5-56 senare idag och se vad det kan leda till. Hoppas det hjälper, byt låda känns inget vidare kul.

• santawasasurfer

Medlem
    27 mars, 2006 vid 11:31

var glad att det är en vw då är det simpelt att byta. även lätt att få tag på

• mr_johan

Medlem
    27 mars, 2006 vid 18:02

Kolla länkaget, hade problem med det på min förra, visserligen en 1.9 4 växlad 1990.. Det kunde få för sig att hoppa ur så det blev cp att växla och backspärren krånglade.

• getwet

Medlem
    27 mars, 2006 vid 18:56

Hur känns kopplingen….Om lamellerna är dåliga kan ibland dreven fortfarande ha lite ”drivning” och då kan det bli svårt att få ur växeln, framförallt backen eftersom den är ”tvärtom” allt annat.
    Om du provar att koppla ur ett par ggr före du försöker lägga ur backen, blir det annorlunda? Om du gasar upp motorn samtidigt, blir det någon skillnad?
    Kolla också om det går lättare att få ur växeln om bilen samtidigt sakta rullar bakåt.
    Endast chansningar från min sida…..men man kanske kan utesluta någonting iaf.

Länkagen kan naturligtvis vara slitna vilket i sig gör att det inte lirar som det ska. Nu kan inte jag så mycket om folkor förutom att de kommer från Tyskland men visst är det väl ett långt djävla växellänkage på dem, eller?

• gnutten

Medlem
    28 mars, 2006 vid 20:33

Problemet är nu löst!

Fick ett tips via typ2 kulbbens forum:
    Kolla plastbussningen mellan den långa axeln och ”växelföraren” på lådan (vid höger bakhjul). Det är någon form av kula/hanske-koppling som ofta är sliten/trasig pågrund av att damasken är trasig och släpper in grus och fukt

Det var precis det som var felet. Växelstaget hängde upp sig vid kula/handske-kopplingen.

Tackar för alla övriga tips också.

• svenne

Medlem
    28 mars, 2006 vid 21:21

typ2-klubben rockar get! 🙂
    Bra att det löste sig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Växellådsproblem (VW Caravelle)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.