Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vegas eller Rhino?

• Vegas eller Rhino?

Publicerad av ian på 12 mars, 2005 vid 01:29

Ska skaffa en 16m2 och har varit inne på rhino -05 men nu har jag börjat fundera på vegas. Har tänkt att använda den främst som lättvindskite men är rädd för en större då jag vill loopa den. Är 190 lång och väger väl 77-85kg (före/efter frukost wink.gif) Läste på norths hemsida ( http://www.northkites.com ) att rhinon skulle funka ifrån 11 knop och att vegas skulle fungera från 9 samtidigt som rekommenderade toppvindhastigheten är tämligen lika. Vad vinner/förlorar jag på att välja vegas istället för rhinon?

Tack på förhand.

/Ian

ian svarade 20 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • patrikol

Medlem
    12 mars, 2005 vid 06:48

Glöm inte att vid lättvindskiteing behöver du en lite större bräda också.

• pepa

Medlem
    12 mars, 2005 vid 08:09

Jag brukar inte pusha ”mitt” märke men jag måste fan säga att det finns bara en kite när det kommer till lättvind. Cabrinha Contra 16,5. Finns kanske kites som planar lika snabbt, men fan ingen som e lika go. Sjuuuukt stabil och lättkörd. Kände mig hemma så fort jag tog i bomen.

• stebe

Medlem
    12 mars, 2005 vid 08:12

Antagligen lattare att loopa Vegasen da den har smalare spann. Jag har inte kort Rhinon men jag har kort Vegas 10 0 14 en del och tycker det ar nagra av de absolut skonaste kites jag hallt i. Lagt bomtryck, mjuka o stabila och mycke bra lyft for att vara medium AR.

• chrille

Medlem
    12 mars, 2005 vid 09:14

Köp Vegas om pengarna avgör. Rhino och Vegas är ganska lika i egenskaper. Det som skiljer är väl att Rhino är lite stummare och mer direkt i känslan, medan Vegas är mjukare och mer förlåtande. De är ungefär lika snabba båda två.
    Kör själv Rhino05 16 och det är absolut en av de kvickaste och skönaste 16 som finns idag.

• stebe

Medlem
    12 mars, 2005 vid 09:21

Just det, det var 04:orna jag snacka om, jag har inte testat 05. Ar Rhino-05 snabbare an 04:an. Vad tycker du det ar for skillnad pa Vegas 04 och 05.

• chrille

Medlem
    12 mars, 2005 vid 09:40

Rhino05 är något snabbare än 04:an och svänger mer runt sin egen axel eftersom den har lägre AR (bredare över ryggen) vilket underlättar i kiteloops.
    Har kört Vegas för lite för att kunna säga vad skillnade mellan 04 och 05 är, men ska ner till Venezuela nu och testa bl.a nya Vegas. Återkommer med testresultat om ett tag.

• eddie

Medlem
    12 mars, 2005 vid 10:26

Blir nog nya Northkites för mig… Hade i princip bestämt mig för Rhinos men det kanske inte är rätt för mig. Jag är inte direkt någon avancerad åkare. Samtidgt vill man ha det bästa.
    Rhinon är gjord för 5e-linan medans Vegasen kan köras som en 4-linors om man så önskar står det på hemsidan. Ngt som du Chrille kan utveckla?

• rambo_johnson

Medlem
    12 mars, 2005 vid 12:39

lättvind suger. köp en 11-12 kvmetare fean så mycke roligare.

• ian

Medlem
    12 mars, 2005 vid 19:35

Tack för svaren. ser ut att bli rhinon (im a rich bitch cool.gif) men nu fick jag tt erbjudande på en 17m2 skoop3 i nyskick för omkring 4 papp. är den fet?

så kan jag köpa en rhinotolva o rocka med också blush.gif

• chrille

Medlem
    12 mars, 2005 vid 19:47

Den har helt ok lyft och häng men är minst 5 gånger långsammare än Rhino05… Absolut inget för kiteloops! Fråga Anna..
    Rhino05 16 är en SNABB kite;)

• chrille

Medlem
    12 mars, 2005 vid 19:52

Svar till:

Rhinon är gjord för 5e-linan medans Vegasen kan köras som en 4-linors om man så önskar står det på hemsidan. Ngt som du Chrille kan utveckla?

[/ QUOTE ]

Vet inte varför de gjort så att Vegas05 fungerar med 4 och 5 linor medan Rhino05 bara funkar med 5. Tror dock att det kan ha att göra med Rhinon har tunnare struts och leading edge för att maximera styrfarten, och därmed kräver en stabiliserand 5e:e lina. Men det är bara en teori, har inte kollat närmare på nya Vegas..

• eddie

Medlem
    12 mars, 2005 vid 20:21

Svar till:

Den har helt ok lyft och häng men är minst 5 gånger långsammare än Rhino05… Absolut inget för kiteloops!

[/ QUOTE ]

Å det som är ännu viktigare… det är snyggare färg/mönster på Rhinon… dessutom tuffare namn.
    Jag har bestämt mig!
    smile.gif

(allvar: Tack för svar!)

• chrille

Medlem
    12 mars, 2005 vid 20:27

Bara för att vara säker på att du förstod mig rätt, det är inte Vegas som är 5ggr långsammare än Rhino, det är Skoop3 17. Vegas05 och Rhino05 är ungefär lika snabba enligt vad jag hört.

• eddie

Medlem
    12 mars, 2005 vid 20:58

Ahh… Då fattade jag fel

• anonym-anvandare

Medlem
    13 mars, 2005 vid 01:39

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Vet inte varför de gjort så att Vegas05 fungerar med 4 och 5 linor medan Rhino05 bara funkar med 5. Tror dock att det kan ha att göra med Rhinon har tunnare struts och leading edge för att maximera styrfarten, och därmed kräver en stabiliserand 5e:e lina. Men det är bara en teori, har inte kollat närmare på nya Vegas..

[/ QUOTE ]

ger inte fetare leading edge snababare styrning?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vegas eller Rhino?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.