Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vem är snabbast?

  • Vem är snabbast?

    Publicerad av flex på 30 april, 2007 vid 15:41

    Jag är inte alls någon speedare, men brukar kolla in här ibland. Tycker det hade varit kul med en lista på steffo med resultat på er som brukar skriva här (med era alias) så man vet vem man ska lyssna mest på 🙂 o se hur snabbt det körs på steffo!!

    swe876 svarade 17 år sedan 19 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • tbsurf

    Medlem
    30 april, 2007 vid 15:53

    kolla gps-speedsurfing med jämna mellanrum http://www.gps-speedsurfing.com kolla ranking och tryck search och sweden och sortera på avgspeed och då så ser top20 i Sverige ut så här just nu………

    1 Mikael Selington 36.92 knots Camping Bad Hoophuizen, Hulshorst
    2 Robert Stavnas 36.24 knots Haga Park, Öland
    3 Erik Larsson 35.66 knots Knarrholmen
    4 Daniel Borgelind 34.90 knots Torkelstorp
    5 Michael Ohlund 34.68 knots West Kirby
    6 Nicklas Carlsson 34.34 knots Karpathos
    7 Tom Blomqvist 33.92 knots Camping Bad Hoophuizen, Hulshorst
    8 Johan Hellberg 33.36 knots Gruissan
    9 Jesper Kinnas 33.36 knots Torkelstorp
    10 Sven Andersson 33.04 knots Fiskebaeck
    11 Johan Gelander 32.94 knots Torkelstorp
    12 Jan Sundin 32.80 knots Torkelstorp
    13 Per Cullin 32.32 knots Torö
    14 Patrik Larsson 32.30 knots Haga Park, Öland
    15 Tobias Hed 32.24 knots Torkelstorp
    16 Jona Ljungstrom 31.97 knots Bolinder Strand
    17 Ulf Sjostedt 31.59 knots Lundakrabukten
    18 Andreas Nystrom 31.48 knots Torkelstorp
    19 Micael Svensson 31.22 knots Torkelstorp
    20 Markus Emanuelsson 31.20 knots Haga Park, Öland

    /tbsurf :cool2:

  • tbsurf

    Medlem
    30 april, 2007 vid 15:56

    sen måste iof sej du lära dej vem som är vem, men det är bara att fråga om det är nån pajas här som du undrar över :laugh:

  • flex

    Medlem
    30 april, 2007 vid 16:05

    @tbsurf 380325 wrote:

    sen måste iof sej du lära dej vem som är vem, men det är bara att fråga om det är nån pajas här som du undrar över :laugh:

    precis, då måste man ju veta namnen, haha..det är ju vissa som hängt här ett tag som klart börjar undra över om dom inte borde spränga ljudvallen snart..men man vill ju inte peka ut någon 🙂 nä men det hade bara varit kul med en steffo lista så man kunde följa utvecklingen!

  • jester

    Medlem
    30 april, 2007 vid 16:11

    OK, försöker mig på en översättning då:

    1 Mikael Selington – GetWet
    2 Robert Stavnas – faster
    3 Erik Larsson – trefyrfyra
    4 Daniel Borgelind – surfan
    5 Michael Ohlund – MickeÖ
    6 Nicklas Carlsson – ? (har för mig att det är hans segelnummer)
    7 Tom Blomqvist – tbsurf
    8 Johan Hellberg – HellBoy
    9 Jesper Kinnas – Jester
    10 Sven Andersson – SpeedSven (?)
    11 Johan Gelander – skriver inte så mycket…
    12 Jan Sundin – SpeedJanne
    13 Per Cullin – cullin
    14 Patrik Larsson – Pugge
    15 Tobias Hed – TobHed
    16 Jona Ljungstrom – ? (segelnummer)
    17 Ulf Sjostedt – ?
    18 Andreas Nystrom – ?
    19 Micael Svensson – MGS
    20 Markus Emanuelsson – ?

  • swe876

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 09:04

    Vad jag verkligen saknar är en lista på Snabbaste Svensk i Sverige! Det är lite väl lätt att åka utomlands och göra bra tider… (säger jag kanske bara för att jag inte har gjort det…)

    Inte för att ta ifrån någon någonting men Erik Larssons resultat är väl i särklass det bästa som är gjort i Sverige?

    /Jona

    Edit: Jag missade att Robert har seglat över 36 knop i Kalmar sund vilket har påpekats. Bra jobbat Robert!

  • speedman

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 09:30

    Sist jag tittade i en kartbok låg Öland i Sverige, så Faster är väl snabbast i Sverige, eller?

  • jester

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 09:38

    Jao. Faster har bästa tiden satt på svenska vatten. En bra måttstock var ju SM i höstas. Även om det naturligtvis inte stämmer helt. Vissa lyckades lite över förväntatn (typ jag) och vissa körde lite sämre än väntat.

  • ola-h

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 09:44

    Någon som tror att det kommer räcka med 35 knop för att ligga på 10-i-topp när denna säsongen är slut?

    Som det ser ut nu tycker jag (iofs närmast totalt oerfaren) att standarden inte verkar tokhög. 31 knop för topp 20 och 33 för topp 10. Eller är 33 knop helt enkelt snabbare än man tror? Hur många är det som, mer eller mindre seriöst, försöker segla snabbt med GPS? Missförstå mig rätt – jag skulle själv vara grymt glad för en 30+-notering – men jag har aldrig vare sig haft ambitioner att segla snabbt eller ansett mig vara direkt duktig på det.

    Ni snabba, vad är det som gör det svårt?

  • oscar

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 09:50

    Mina problem är jämn vind runt 14-15 m/s och platt vatten….ofta seglar jag vågor när det är så fin vind. 🙂 Har därför bara lyckats maxa 33.6 knop (2 sec). Ska även skaffa justerbart uthal för att kunna fintrimma seglet.

  • getwet

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 10:12

    @SWE876 380880 wrote:

    Vad jag verkligen saknar är en lista på Snabbaste Svensk i Sverige! Det är lite väl lätt att åka utomlands och göra bra tider… (säger jag kanske bara för att jag inte har gjort det…)

    Inte för att ta ifrån någon någonting men Erik Larssons resultat är väl i särklass det bästa som är gjort i Sverige?

    /Jona

    Om det är satt utomlands eller inte spelar väl ingen som helst roll, det är VATTNET det handlar om inte landsgränser!
    Det finns bra ställen även i Sverige som är kapabla för 40 knop, släpp in Holländarna till TT och dom kommer att köra skiten av oss. (Martin van Meuer bad oss kontakta Holländargänget när prognosen för TT ser ruggigt bra ut, så kanske vi kan få se dom på TT en blåsig dag)

    Ska man köra ditt resonemang Jona så får man ha en “världsmästare” för varje vik, resonemanget kan byggas vidare på att “Det är lite väl lätt att göra bra tider” på olika ställen. Det är inte GPS speedsurfings andemening att göra den särskiljningen.
    GPS speedsurfing är en tävlingsform där det gäller att köra snabbast oavsett plats, annars skulle man lika bra kunna göra en mellansvenska cupen av den som ni kör i Formula.
    F2 speedchallenge däremot är en cup, samma vatten samma förhållande för alla (nästan iaf) och mätningen sker med laser.
    Vi har även i år försökt dra igång två cuper i Sverige, en westcoast cup och en 08 cup (med GPS). Vinden har för oss i sthlm inte medgivit något race än. Dessa cuper är ett försök att få igång ett system där vi seglat under någorlunda likvärdiga förhållanden, men ändå helt utanför GPS speedsurfing som är en internationell “tävling” (vissa tävlar, andra inte, kanske en tävling mot sig själv) Vi hämtar dock farterna från GPSar men använder oss av ett eget poängsystem som påminner mycket om ert formulasystem.

    Snabbaste svensk är dock fortfarande Anders Bringan!

  • ola-h

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 10:52

    @getwet 380897 wrote:

    Snabbaste svensk är dock fortfarande Anders Bringan!

    Precis, och är det inte så att han konsekvent ligger och nosar på 40 knop på öppet hav i Maui Speed Challenge (eller vad det heter). Jag gissar mao att han inte bara är snabbaste svensk genom tiderna utan att han fortfarande är klart snabbast.

    @Oscar 380892 wrote:

    Mina problem är jämn vind runt 14-15 m/s och platt vatten….ofta seglar jag vågor när det är så fin vind. 🙂 Har därför bara lyckats maxa 33.6 knop (2 sec). Ska även skaffa justerbart uthal för att kunna fintrimma seglet.

    Jo, det där med att vågseglingen lockar känner jag igen. Jag skaffade slalomprylar i augusti eller nå’t och har väl lyckats köra dem 5-6 ggr. På 2s har jag iofs kommit över 30 knop, men det var varken kontrollerat eller vältrimmat. Men det är lite därför jag undrar hur svårt det är att komma vidare. Jag kan inse att det krävs rätt mycket mer för att köra 5 solida 10s-repor – främst mer av förhållandena, kanske?

  • carrera

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 10:56

    @getwet 380897 wrote:

    Om det är satt utomlands eller inte spelar väl ingen som helst roll, det är VATTNET det handlar om inte landsgränser!

    Härligt o höra jag som ska till Maui o allt 😉 Kanske som att svära i kyrkan
    att åka till Maui o racea plattvatten !! Men men har man konverterat så har man ju!

  • getwet

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 11:34

    @Ola H. 380888 wrote:

    Någon som tror att det kommer räcka med 35 knop för att ligga på 10-i-topp när denna säsongen är slut?

    Som det ser ut nu tycker jag (iofs närmast totalt oerfaren) att standarden inte verkar tokhög. 31 knop för topp 20 och 33 för topp 10. Eller är 33 knop helt enkelt snabbare än man tror? Hur många är det som, mer eller mindre seriöst, försöker segla snabbt med GPS? Missförstå mig rätt – jag skulle själv vara grymt glad för en 30+-notering – men jag har aldrig vare sig haft ambitioner att segla snabbt eller ansett mig vara direkt duktig på det.

    Ni snabba, vad är det som gör det svårt?

    Om du frågar efter 35 knop i 2sec så kommer det inte att räcka, eller det räckte inte ens förra säsongen,och troligen räcker det inte ens till de 25-30 bästa i år. gäller det average så räcker TROLIGEN 35 till 10 topp.

    Internationellt sett så är den svenska standarden på speed inte speciellt hög (jämför nu med andra länder där det speedas mycket, och vi tillhör egentligen inte ett sådant land) men vad man kan se så har vi en bra bas att stå på. Om vi kikar på i runda slängar de 20-25 snabbaste i Sverige så har de flesta av dessa bra förutsättningar för att kunna bli snabbare. Det är mycket positivt för det är betydligt enklare att komma ifatt de andra internationella åkarna än det är för dom att dra ifrån.

    Ja, en average på 33knop är snabbare än vad man tror. Glöm inte bort att en knop är nästan 2km/h, det är som att pressa en bil till absolut toppfart trots att den nästan befinner sig på max redan, det går bara trögare och trögare…..
    Som lite kuriosa kan jag berätta att vi var överlyckliga varje gång man passerade 30 knop första året vi körde med GPS. (två säsonger sedan) Det här blir nu den tredje säsongen och självklart kommer att gå fortare i år men skillnaderna kommer att bli mindre, samt att “fältet” blir tajtare.
    Fler och fler kommer troligen att söka sig iväg till bra ställen på prognos, vilket självklart kommer att leda till att någon sätter 40knop 2sec i år.

    Antalet som seriöst försöker segla snabbt är med all sannolikhet minst 50% av de som lägger in sessions på GPS.

    Avslutningsvis kan jag bra skriva att vi svenskar fortfarande har massor att lära angående speed. Vi som kör mycket kan se skillnaden redan idag efter två säsonger, dels på en själv men framförallt på andra seglare. Detta ska jämföras med att tex i Holland så har man speedseglat sedan surfingen startade…..Martin van Meurs som mentor åt ett helt land med speedsurfare.
    I Frankrike har man varit tokiga i att speedsegla (oavsett båt eller surf) och Pascal Maka var och är fortfarande än idag en nationalidol efter sitt världsrekord, sporten är så otroligt mycket större där än här. Pascal jämfördes att vara lika stor i Frankrike som Ingemar Stenmark var i Sverige under sina bästa år. Detta sammantaget gör att man i andra länder seglat speed och lärt sig så ofantligt mycket mer än oss under mer än 20år! Och vi har kört i två säsonger……..
    För oss svenskar så kvarstår det en hel del som sagt var, men troligen kommer vår utveckling att gå betydligt fortare eftersom vi inte behöver uppfinna hjulet igen. Vi har haft turen med att få lära känna killarna där nere som mer än gärna bjuder tips och kunskap. Och inte nog med det, både Pascal och Martin vill komma till Sverige:cool2:

  • oaxen

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 12:51

    @SWE876 380880 wrote:

    Vad jag verkligen saknar är en lista på Snabbaste Svensk i Sverige! Det är lite väl lätt att åka utomlands och göra bra tider… (säger jag kanske bara för att jag inte har gjort det…)

    Inte för att ta ifrån någon någonting men Erik Larssons resultat är väl i särklass det bästa som är gjort i Sverige?

    /Jona

    HÅLLER MED!!!

    Självklart skulle det vara intressant med en nationell rankinglista för att se vilken svensk som seglat snabbast i Sverige! Redan idag kan man ju se vem som är snabbast i “viken”.

    Något som också skulle vara intressant att se i framtiden är möjligheten att söka på en viss brädmodell för att se hur snabbt andra kör på just “min” brädmodell.

  • jps

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 17:02

    Något som också skulle vara intressant att se i framtiden är möjligheten att söka på en viss brädmodell för att se hur snabbt andra kör på just “min” brädmodell.

    Det går till viss del redan genom att använda Google custom search mot http://www.gps-speedsurfing.com. Vid sökning på brädmodell, märke, segel etc så får man tillbaka sessions med detta urval.

    Testa via sökrutan till höger om gps-speedsurfing.com-länken på min hemsida http://www.ebob.info.se (på Surfing sidan). Det ger inte ett perfekt resultat men är klart bättre än att leta själv på siten.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vem är snabbast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.