Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

  • surfslusken

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:20

    @DanneMan 451449 wrote:

    hur många är det som i den här tråden har erfarenheter av dessa modeller och den reklam ni kritiserar?

    Jag kan “lugnt” påstå att jag har efarenhet av både såna modeller och den “hemska, snuskiga kvinnoförnedrande” branschen. Och den är som sammhället i övrigt. Där finns tragiska individer som inte alls egentligen mår bra av de dom håller på med likväl som att de finns dom som är fullt medvetna om det inklusive vilka konsekvenser de kan få i framtiden och dom tycker det är kul och kan hantera det. Sen finns det tyvärr oseriösa producenter som bara ser till profiten och använder dom tjejer som egentligen inte borde va framför kameran pga av att dom gör det av fel anledningar.
    De värsta för tjejerna som jobbar i “branschen” är omgivningens syn på dom. Enligt många i sverige så är man en sämre människa om man visar sig som gud skapat en i en tidning än om tex kört på fyllan eller skattefifflar. Dvs de är enligt moralen i samhället värre att visa brösten än att va kriminell!!!

    Lika bra att ta de här men bröstoperationer oxå nu när ja e igång! Har en hel del erfarenheter där me! Jag kan erkänna att jag känner mej mkt kluven i den frågan. Visst, jag tycker om vackra bröst. Men dom som ofta faller just mig i smaken brukar va “artificiella” så tydligen gillar jag såna. Men samtidigt tycker jag att de är såååå fel att en frisk människa utsätter sig för ett sånt ingrepp och dom risker de innbär enbart av estetiska skäl. Jag har verkligen försökt att avråda tjejer från ett sånt ingrepp, trotts att resultatet även skulle komma mig till del! Och jag känner MÅNGA tjejer som sen opererat brösten och de enda några av dom ångrat efter ett tag var att dom inte gjorde större!! Bara de säger ju att deras “problem” inte sitter i brösten utan i deras huvuden. Men idag är de så vanligt att de enda som verkar hindra många tjejer från en sån operatin är priset. Har diskuterat frågan med många unga tjejer när ja pluggat, o när man frågar om dom skulle operera brösten om man kunde boka en tid på sjukhuset typ som hos tandläkaren o de kostade 1500 spänn så svarar de flesta att dom skulle göra de “imorrn”!!

    Vart e världen på väg??? Nu e ju ribban definitivt körd för ida!!

    Fan va seriöst de här vart! Min image går åt helvete!!
    De får ja fixa till genom att surfa i mina leopardstring nån lördag i Apelbay!

  • tim-eriksson

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 22:43
    surfslusken;451464 wrote:
    Fan va seriöst de här vart! Min image går åt helvete!!
    De får ja fixa till genom att surfa i mina leopardstring nån lördag i Apelbay!

    Utanför våtdräkten antar jag? Tycker vi borde börja ta efter drakflygarna,..

  • rikardsegergren

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 22:46

    @surfslusken 451464 wrote:

    …….
    Fan va seriöst de här vart! Min image går åt helvete!!
    De får ja fixa till genom att surfa i mina leopardstring nån lördag i Apelbay!

    Fy fan Ila. Lovar att bege mig upp från skåneland när du skall u i viken i Leostring…HAHAHA

  • calle_b

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 22:57

    I mitt tycke så har kvinnor i string, dansandes lite smått, host host, utmanandes på en fest, precis ingenting att göra med vindsurfing.

    Sen är jag inte ett smack förvånad att rullen har 50 tusen visningar, eftersom rumpor i takt med musik tilltalar en rätt stor del av planetens människor. Sex säljer, inget snack om den saken. Och, rullen är sex.

  • styret

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 23:40

    Okej.
    Det här är ju en hel soppa med ord som sexism, feminism, kvinnoförnedring med mera. Sånna ord som folk slänger sej med utan att ha superkoll på vad dom är.

    folk som frågar om man är feminist på ett nedsättande sätt har ju totalt tappats bakom en vagn. feminism handlar om att vi alla, oavsett kön, ska vara jämlika i form av makt, lön, inflytande, ja allt som ahr med vår samhällsstruktur och dess hirarki att göra. Är inte det en total självklarhet år 2008? tydligen inte enligt er här som verkar tycka att feminism är något dåligt.

    Hur som helst så handlar det väl inte så jättemycket om huruvida just dom här brudarna på bilderna blivit förnedrade, eller om den som tagit bilden ahr gjort det på sexistiska grunder eller om tjejerna har gjort det av fri vilja.
    Och såklart tänker inte folk att brudar kan bara göra det här som någon här trodde att det handlade om.

    det handlar om att man objektifierar människan och som slusken (jag är impad av ditt senaste inlägg för övrigt) och perrapops sa, skapar en ytlig bild av människan. Istället för att visa upp kunskap och talang så är det alltså bättre att visa upp kroppar.

    Men framförallt tycker jag. Så kan man sitta och säja att det är gött att visa upp sej, att det är ju skönt att titta på bilder och folk förstår att dom är retusherade mm. men så här är det, enkelt inlärningsmönster och bildminne gör att det du matas med hela tiden, det blir normen. på bilder du ser på människor i reklam idag så ser du hemskt sällan överviktiga människor, gör du det så är det för att göra reklam för hur man blir smalare och enligt reklam-normen.
    matas du omedvetet med bilder på typiska modellkroppar dag ut och dag in, vilket vi gör förutsatt att man kollar på teve och surfar lite på internet samt kanske åker genom stan då och då, så kommer det känns helt normalt. och det är där samhällsproblemet, och problemet med de här bilderna, ligger tycker jag.

    Självklart ska man starkt ifrågasätta företag som kör med dom här bilderna. varför gör dom det? jag köper ju hundra gånger hellre ett simmer med en reklambild där Victor Fernandez tweakar en pushloop än ett där det står en brud i pälskappa och visar lökarna.
    simmer kan man tydligen segla med, Gun går det enligt bilden bara att tyska runt på plattvatten och kolla pattar med…

    word som fan till Jeppe, Svenne med flera som förstår lite mer än parnings-signaler.

  • jesper_b

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 07:28

    Tja vad kan man säga.

    Det är definitivt inget fel på nakenhet – tvärt om. Det är definitivt inget fel på att festa loss – tvärt om. Det är definitiv inget fel på sex – tvärt om. Det är inget fel på att visa upp eller titta på kroppar man uppfattar som vackra – tvärt om. Det är verkligen inget fel på att bejaka sin sexualitet, sin nakenhet, sin skönhet, sin kropp, sitt själv.

    Men – vi ger inte alla människor samma chans att göra detta. Olika kategorier människor möter olika villkor.

    Vissa uppmanas att skapa sin identitet, inkluderat sin sexualitet, såsom en hetrosexuell man, en “stud” som sportar hårt, till exempel vindsurfar, som sätter på kvinnor hårt, till exempel på sin resa till varmare breddgrader. Samma man uppmanas göra karriär, ta för sig, äga, konkurrera, kriga, osv.

    Andra uppmanas till att bli hetrosexuella kvinnor, lockande varelser som männen med stort M kan ta för sig av. De lockande varelserna ska vara passiva i allt utom i just att vara attraktiva och lockande – genom att olja in sina rumpor, jucka till de manliga DJsernas rytmer, genom att operera in plast i sina kroppar, osv.

    Nu finns det dock män som gillar att vara passiva, att locka och olja in sina rumpor. Eller åtminstone att dansa. Ni finns det dock kvinnor som vindsurfar och som dj-ar. Nu finns det till och med kvinnor som gör karriär och väljer yngre snygga karlar som sexleksaker.

    Dannemans film: Män som vindsurfar och dricker öl. Kvinnor som dansar. Inga kvinnor som sportar, inga män som visar upp sina rumpor, eller ens dansar. Det är här det blir problematiskt. Jag är helt övertygad om att Danneman inte vill reproducera ett genussystem, det vill säga en samhällsordning där män och kvinnor möter olika villkor som gör att kvinnor underordnar sig män. Som gör att en massa individer, lika och olika bedöms fundamentalt olika pga av vilken kategori kön de anses tillhöra. En samhällsordning som gör att vi inte behandlar varandra lika, inte ger varandra samma chanser, osv.

    Men tyvärr är det just det filmen gör. Här är könssegregeringen total. Jag är helt övertygad om att det fanns killar som dansade loss på det där partajet – men det har (Danne)man valt bort i val av motiv att filma eller klippt bort vid redigeringen. Jag är säker på att det fanns tjejer som vindsurfade, men det är också bortvalt.

    Trots att världen idag ÄR könssegregerad, trots att män och kvinnor idag INTE får samma chanser ger och gör (Danne)mans film en ännu skevare bild av hur världen är beskaffad.

    Varför valde då Danneman att (re)producera genussystemt så pass totalt? Jag har redan sagt att jag inte tror det var medvetet, snarare helt oskyldigt. Kanske ville Danneman bara få till ett snygg pulshöjane film. Ett smisk på skinkan (kvinna) och ett svårt freestyletrick (man) i takt med dansmuskiken. Snyggt och effektivt. Kanske ville Danneman – lika omedvetet – trots allt få fram ett budskap: Jag kan göra snygga videofilmer. Jag är en man, jag är en bra man, jag kan sporta, jag kan uppskatta snygga brudar, jag kan, jag är, jag vill…. helt självvalt!? Det vill säga medvetet – nej snarare oreflekterat och påverkat av just de normer och värderingar som reproducerar genusssytemet och gör att mina döttrar kommer tröttna på surfing och min son kommer bli DJ. Hu vale om de blir utseendefixerade omedvetna/ytliga konsumenter av en allt mer fördummad världs färdigpaketerade identitetskategorier.

    Danneman: Ta inte detta personligt. Du är säkert en toppenfin människa. Jag tycker dock att din film är ett så otroligt bra exempel på hur oskyldigt (oövertänkt) handlande kan (re)producera något som inte alls var meningen, något som inte alls är önskvärt.

    Min uppmaning till er alla: Tänk!

    – och så tokrippa därute förstås, oberoende av vilka könskategorier ni nu råkar vilja tillhöra.

    Jesper B

  • charlieb

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 07:57

    Läser detta med att alla ska få göra som de vill. Man vill ju se fina kroppar m.m

    Jag anser att anledning till att det ser ut som det gör med kvinnor i situationer som objekt handlar om mannens ärvda makt att få sin vilja igenom på kvinnors bekostnad.

    Bojkotta gärna alla produkter eller maila till producenter och säg att ni gillar produkten men reklamen suger!

    Alla ni som skrivit skulle ni ställa upp på följande:

    1. Ett preventivmedel som gjorde att ni inte kunde göra kvinnor med barn så länge ni åt det?

    2. Operera kuken så den blev längre grovare och mer kvinnotilltalande?

    Kvinnors variant på detta är följande:

    1. Fina p-pillret funkar så bra, eller. Ja det förståss kvinnors orgasm blir mindre intensiv, viss risk för blodproppar m.m Blir ni inte sugna på lite mindre intensiva orgasmer grabbar!

    2. Förbättra brösten med inplantat av någon form så de ser bättre ut. Ja det förståss är risken med att känsligheten i bröstvårtorna minskas eller försvinner stor, Att det bildas ärbildning inuti bröstet vilket gör att de hårdnar och missformas, plus att de kostar 30 000 första gången, andra gången, vad då säger den Slitzrunkande tuffing grabben som gillar stora lökar, jo andra gången eftersom de allra flesta inplantat behöver bytas ut efter 10 år pga att de går sönder m.m behövs 30 000 till. Vad säger ni grabbar? Sugna på att operera kuken, riskera att känsligheten minskas, att den hårdnar och missformas, lägga ut 30 000:- plus 30 000:- eller ska ni lägga det på surf i stället

    Nej det vill vi ju inte så klart!

    Hur fan kommer det sig att tjejerna gör det? Kan det vara så att ni som inte begriper bättre och gillar detta snedvridna utnyttjande sätt späder på och faktiskt skapar en situation där kvinnor/tjejer/brudar/töser som ni säger er gilla (vem vet kanske älskar) genomför saker som ni själva aldrig skulle vilja, våga eller utsätta er för?

    Fegat och hycklande tycker jag.

    CharlieB

  • rooster

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 08:20

    Vinden är fri – viljan är fri.

    Vad är det för överförmynderi att veta vad som är bäst för andra…?

    Om folk vill vika ut sig, låt dom göra det. Om folk vill titta på’t, låt dom göra det. Det drabbar ju inte tredje part.

    Vad skulle ni säga om ngn började lägga sig i vad ni har för yrke och er livsstil? Surfing är löjligt och förnedrande och borde förbjudas…?

  • getwet

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 08:20

    @DanneMan 451449 wrote:

    Hade min dotter velat exponera sig så hade det ju vart hennes val. nu snackar vi reklam och inte någon porrblaska..

    Ok i så fall skulle jag vart riktigt jävla stolt över min dotter/son. jag fattar inte att folk har så förutfattade meningar om dessa modeller. hur många är det som i den här tråden har erfarenheter av dessa modeller och den reklam ni kritiserar?

    nu vet jag inte om jag tar vatten över huvudet men hela Surfbranshen är väl en enda stor exponering..

    förmin del skulle jag vilja döpa om tråden till vem som har dom “Sexigaste reklam brudarna”
    Me gusta!

    Ps. Min kärring e föresten med i filmklippet åvan. känns helt naturligt.:tongue:

    Nja, jag tänker nog mer på den juckande tonårstjejen i ställningen (troligen strippa) , om det var din dotter och det var fullt med öldrickande män nedanför som skrålade och skrek “visa pattarna” och det fanns lika många kameror och filmkameror på plats, skulle du gilla scenariot och tycka att det var ok?

    Jag hade egentligen tänkt att skriva ett LÅÅÅÅÅÅNGT inlägg här, men Jesper och Charlie gjorde det så fantastiskt bra så min skrivklåda försvann!

  • hellgren

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 10:00

    Jag ville inte ge mig in i den här diskutionen för det brukar aldrig sluta lyckat.

    MEN, CharlieB -> jag skulle mer än gärna knapra piller för att slippa det enda preventivmedlet som någonsin uppfunnits för män, kondomen, som ofta funkar så jävla bra att den tar bort precis hela känslan så att man aldrig kommer, och då blir det ju inga barn! Perfekt!
    Och om jag kände att kodden va för liten så önskar jag innerligt att dom hade kommit lika långt med penis operationer som med bröst och att det var precis så accepterat i världen som bröst operationer.

    Jag tycker att man ska vara försiktig med vad man säger, för som det har nämnts flertalet gånger så gör väldigt många (både män och kvinnor) det här av egen fri vilja, och vem fan är då du (inte personligt påhopp mot någon) att tycka att det är fel? Vem är du att säga att dom inte ska få älska sina kroppa och få visa upp dom.

    Naturligtvis gäller inte det här alla som sysslar med det. Men man ska ändå vara försiktig med vad man säger, det är ju snarare den som drar upp hur synd det är om kvinnan som visar upp sig som särbehandlar. Kvinnor har på samma sätt ett fritt val som män. Klanka inte ner på någon för att dom tycker om att visa upp sig, det vore som att alla tittade snett på dig för att du surfade.

    /Hellgren

  • calle_b

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 10:26

    Det som har skrämt mig mest sen den här tråden startade är den majoritet av inlägg som totalt saknar kunskap om feminism, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

    Jag har jobbat med RFSU i nästan två år som informatör, föreläsare och gammal hederlig kondom-utdelare – och här, på ett aloha-fyllt surf-forum stöter jag på värderingar och åsikter som stundtals är riktigt, riktigt obehagliga. Jag pratar om värderingar som endast verkar för att reproducera och stärka mäns makt över kvinnor, och mäns rätt att tolka vad som är rätt och fel.

    Problemet är att vi män och killar lär oss att “ha rätt” och företräde. Det bara är så. Det finns otaliga tester från dagisnivå där personalen videofilmat sig själva, just för att kunna jobba jämställt. Resultaten är skrämmande. På en medvetet jämställd dagisplats där man aktivt jobbar med dessa frågor, gör personalen konstant små, små men otroligt viktiga missar.

    1 Killar får ALLTID uppmärksamheten, även om dagisfröken är upptagen med annat, säg pratar med en liten tjej.
    2 Killar behöver sällan kommunicera för att få sin vilja och önskan egenom.
    Här jobbade personalen bland annat med att låta “lilla pelle” få säga att han ville ha mera mjölk. Inte bara peka på glaset och sluddra fram ett “möhlkhh”.
    Här hände det instressanta saker. När personalen tittade på banden kunde man se att när inte de gav lilla pelle mjölk, så gjorde en nära sittande tjej det, oftast utan att lilla pelle sagt någonting. Det säger en hel del om vilka roller och normer tjejer lever och agerar efter, redan 3-4 år gamla.

    Ett annat, klassiskt, exempel är då man lät en grupp vuxna människor lyssna på en bebis som skrek, och de skulle förklara varför.
    Grupp ett fick information om att bebisen som skrek var en liten tjej.
    Gruppens svar: Hon var ledsen.

    Grupp två fick information om att bebisen var en liten kille.
    Gruppens svar: Han var arg.

    Såna här tester visar en hel del om vår fostran och vårt sätt att, som Jesper är inne på, reproducera könsmönster. Kvinnor är ledsna, män arga. Tvärtom, ja då pratar vi, grovt generaliserat, pojkflicka och flickpojke. (flator och bögar)

    Ila´s inlägg, sorry Ila, men frågan om alla har blivit “böcklingar” för att vissa här väljer att ta ställning tycker jag är överjävlig. Visst anar jag ett uns ironi, men ändå, att på klassiskt hederligt vis säga att “bryr ni er, är ni bögar” tycker jag är solklart över gränsen.
    (något som “man” lär sig i tidig ålder är att kvinnor känner och tänker, killar agerar)

    En fråga, eller ett påstående som jag brukar ställa i en värderingsövning i ett klassrum när jag varit ute och pratat sex och samlevnad är:
    Det är enkelt att vara homosexuell kille i här i klassen.

    Påståendet är en bra diskussionsfråga som öppnar dörren till andra frågor osv.
    Homofobin brukar lägga sig hos de flesta, men här verkar det som att homofobin florerar bland somliga. Skrämmande.

    För min egen del är det lugnt, jag har hört det förrut. En 28 åring som pratar känslor och sex – måste vara bög.
    En 28 åring som pratar om kvinnors, OCH mäns rättigheter och friheter att vara, välja och njuta – måste vara bög.
    En 28 åring som står och pratar om hur fint och mysigt det kan vara att vara kär – måste vara bög.

    Eller?

    För övrigt fyller RFSU 75 i år – Länge leve lusten och friheterna att vara njuta och välja.

  • svenne

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 10:36
    hellgren;451549 wrote:
    Jag ville inte ge mig in i den här diskutionen för det brukar aldrig sluta lyckat.

    MEN, CharlieB -> jag skulle mer än gärna knapra piller för att slippa det enda preventivmedlet som någonsin uppfunnits för män, kondomen, som ofta funkar så jävla bra att den tar bort precis hela känslan så att man aldrig kommer, och då blir det ju inga barn! Perfekt!

    Det är inget problem, du kan sterilisera dig för bråkdelen av kostnaden av p-piller. Sterilisering har funnit bra mycket längre än p-piller, så det finns ingen ursäkt för påståenden att kondomer är det enda sättet.
    Sen att det inte skyddar på tomtar i trumpeten, precis lika lite som p-piller gör, är en helt annan femma.

  • getwet

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 10:55

    @hellgren 451549 wrote:

    Jag ville inte ge mig in i den här diskutionen för det brukar aldrig sluta lyckat.

    MEN, CharlieB -> jag skulle mer än gärna knapra piller för att slippa det enda preventivmedlet som någonsin uppfunnits för män, kondomen, som ofta funkar så jävla bra att den tar bort precis hela känslan så att man aldrig kommer, och då blir det ju inga barn! Perfekt!
    Och om jag kände att kodden va för liten så önskar jag innerligt att dom hade kommit lika långt med penis operationer som med bröst och att det var precis så accepterat i världen som bröst operationer.

    Jag tycker att man ska vara försiktig med vad man säger, för som det har nämnts flertalet gånger så gör väldigt många (både män och kvinnor) det här av egen fri vilja, och vem fan är då du (inte personligt påhopp mot någon) att tycka att det är fel? Vem är du att säga att dom inte ska få älska sina kroppa och få visa upp dom.

    Naturligtvis gäller inte det här alla som sysslar med det. Men man ska ändå vara försiktig med vad man säger, det är ju snarare den som drar upp hur synd det är om kvinnan som visar upp sig som särbehandlar. Kvinnor har på samma sätt ett fritt val som män. Klanka inte ner på någon för att dom tycker om att visa upp sig, det vore som att alla tittade snett på dig för att du surfade.

    /Hellgren

    Väldigt få tycks ha förstått vad den här diskussionen egentligen handlar om, den handlar inte om att det finns människor som vill visa upp sig och att andra fördömmer detta. INGEN har gjort det i den här tråden.

    Vad jag inklusive en del andra här syftar på är att VI via media och reklam formar ett ideal som inte alls är på lika villkor. Det är det som vi ifrågasätter och kritiserar, vi fördömer inte personerna, vi fördömer däremot värderingarna i systemet som hyllar sättet att se olika på män och kvinnor.

    För ca tre veckor sedan var jag hos en tandhygienist. Hon tog upp ett exempel som passar ganska bra in i den här debatten, ett litet exempel bara hur “frivilligt” det är att se ut på ett visst sätt.

    Vid två tillfällen har det kommit in till henne tjejer/unga kvinnor med kraftigt förstorade bröst men med en tandstatus likt en gammal gubbe. På frågan varför tjejerna inte tidigare sökt hjälp blev svaret “har inte haft råd”. Vad kan jag och min tandhygienist dra för slutsats av detta……….det är alltså viktigare idag för en ung tjej att förstora brösten än att fixa sina tänder. Och vad beror då detta på, är det den mediala pressen på unga tjejer eller är det sunt förnuft som får råda.

    Jag är helt övertygad om att det är det första alternativet som är det rätta svaret. Att redan som väldigt ung bli matad via tex The Voice musikkanal på TV få se hundratals musikvideor fullmatade med skeva bilder på vad som är manligt och kvinnligt. Att redan som liten få se sin manliga Hip Hop idol stå rökande bredvid en 3 miljoners ferrari, iklädd ton av blingbling och sedan ha 5 stycken storbystade guldbikini iklädda damer ormande runt omkring sig, (som inte ens sjunger en ton) och gärna ett helt harem badande runt i simbassängen medans killpolarna kladdar lite på bakdelar själva iklädda en märkesoverall. Hur ska dessa signaler tolkas av väldigt unga människor, de som är mest påverkningsbara, de som är absolut känsligast för dom har inte hittat sin identitet ännu i en tidig ålder, dom söker konstant en roll i sitt liv. Och trycket bara ökar på framförallt unga tjejer idag, du ska vara någon, du ska se bra ut, du ska vara rätt annars är du inget, och tyvärr så sper vi vuxna på det här konsekvent just med att acceptera den här sortens reklam och uttalanden.
    Som vuxen däremot så känner vi (förhoppningsvis, kanske inte alla) antagligen till hur en relation man o kvinna fungerar. Vi vet att alla har skavanker, någon är överviktig, någon har sned snopp, någon annan har hängbröst men vår livserfarenhet säger oss att det är inte det som är avgörande i vårt liv. Vi kan med andra ord se på dessa bilder och filmer/videos med ett helt annat perspektiv.
    För en ung människa däremot, helt utan livserfarenhet och erfarenhet från ett samliv eller dylikt så kommer naturligtvis livet enbart att handla om det som jag dagligen matas med, för det är ju normen!
    Vi som kommit en bit upp i åren (närmar mig 50) kan bara backa bandspelaren (är väl ingen som vet vad en bandspelare är idag av dom som läser här) och se vad vi blev matade med på 70 talet av media. Musiken var mycket droginspirerad och det formade också ett samhälle med ungdomar vars största intresse var att röka på och “hitta sin identitet”, det var ju trendigt…….och så gjorde alla idolerna, tom fotbollsstjärnorna! Hur många som har dött av den trenden törs jag knappt tänka på, fyra av mina klasskompisar är iaf borta.

    Och hur många unga människor ska idag behöva sätta livet till därför att man är osäker och inte vet vilken fot man ska stå på, huvudsaken är ju att man har stora tuttar och stora biceps! Och ställ gärna upp på allting…….främst på mäns villkor!

  • pure

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 10:56

    Alla beteenden är inte inlärda utan det finns ju även genetiska förutsättningar. Killar har mer testosteron = mer aggresivitet

    Såg ett program på discovery där dom pratade om skillnader i lönenivåer mellan män som hade olika mängder testosteron i kroppen. Män med högre testosteron hallt hade i genomsnitt högre lön. Rent logiskt är det ju inte så konstigt om man vet hur testosteron påverkar kropp och beteende. Kvinnor har ju en rätt liten mängd testosteron i kroppen men denna gentiska skillnad är helt ignorerad i jämställdhets debatten.

    Om man hade tagit hänsyn till dom gentiska skillnaderna så kanske man lättare kunde genom utbilldning/påverkan få tjejer att ändra sitt beteende och bli tuffare och ta för sig mer på arbetsmarknaden.

    Hela den private kapitalismen är byggd på “surrivival of the fittest” och det sträcker sig från produkterna ända ner till dom som producerar och då duger det inte att sitta tyst eller passiv utan man måste ta för sig.

    Så enligt mig handlar det inte om att vi skall släppa fram tjejer utan mer om att motivera tjejer från barna åldern att ta för sig mer om dom skall kunna konkurera på lika vilkor.

    Men det är ju inte alla som vill eller har lust att ta för sig så och det gäller ju även mer passiva män. Men vill man inte ta för sig så kan man ju inte räkna med lika lön heller oavsett kön.

    Karriären är en tävling och det finns alltid dom som kämpar mer än andra och dom skall ju givetvis ha mer tillbaka.

    Det var en föreläsare (kvinna) där jag pluggade en gång i tiden som inte tyckte att man skulle prata om kvinligt och manligt beteende utan mer om feminit och maskulint beteende. Om man tittar på det på det sättet så ser man att många kvinnor som lyckas har ett mer maskulint beteende.

  • hellgren

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 11:15

    Ok.. Först vill jag att ni ska förstå att jag håller med er alla på en massa punkter. Intressant dock att du valde att citera mig getwet när mitt inlägg bara var ett svar på CharlieB, citera honom om du vill påpeka att diskutionen är på väg åt fel håll.

    Svenne, visst kan man sterilisera sig, men då kan man aldrig få barn om man skulle vilja senare, och jag tror att du vet mycket väl vad jag menade.

    Sen vill jag bara tillägga en sak, inte en åsikt utan bara en intressant fråga. Alla “anklagar” media i sådana här diskutioner. Men titta på udda stammar ute i skogarna. Vad har dom för kvinno syn? Visst, deras kvinnor opererar inte brösten dom petar inte in skräp i läpparna för att göra dom större. Men i väldigt många fall behandlas dom inte så jätte bra. Dom är ofta lite som en egendom för mannen. Det här är på platser där inte media når fram på samma sätt som för oss.

    Det är som sagt inte ett svar på någonting utan bara nått som kanske kan få igång en ny del av diskutionen, så slipper hälften av er upprepa era åsikter ytterligare en gång.

    Ut med ett p-piller till män på marknaden! Jag ställer upp!

    Oh, sen vill jag bara påpeka att jag tycker feminism är ett väldigt missledande ord. Jag är förespråkare för humanism! Låt folk göra vad dom vill, lägg dig inte i så mycket och se till att behandla alla lika!

    /peace out!

Sida 7 av 19

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.