Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vem stoppade tåget?

  • Vem stoppade tåget?

    Publicerad av jezaja på 26 juni, 2006 vid 08:23

    Läste i HN att en kiteare lyckats sätta kiten i strömkablarna ovanför tåget.
    Någon som bevittnade detta?

    http://www.hn.se/m_standard.php?id=580474&avdelning_1=109&avdelning_2=169&

    “Ett södergående tåg försenades vid 13-tiden i går på Varbergs station, sedan strömmen i tågbanan kortslutits.
    Anledning: en kitesurfare i Apelviken tappade kontrollen över sin skärm, som slet sig och trasslade in sig i ledningarna. Där blev skärmen hängande, och kunde inte plockas ned med mindre än att Banverket fick rycka ut.
    Totalt var strömmen bruten under en timma, men avbrottet drabbade enligt Varbergspolisen bara ett tåg.
    En polispatrull var på plats, men det är osäkert om kitesurfaren kommer att rapporteras.”

    mrmille svarade 17 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • davids

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 10:17

    haahhaah…. dåre

  • wims_lkp

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 10:28

    Ja som tänkte åka ner till Varberg igår. Men tyckte inte de blåste nått säkert. Skulle vart kul å sett.

  • dalen

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 11:21

    grym polisrapport från helgen!!!
    Det är ju i VB det händer tydligen.
    Någon som vill åka med upp till VB och köra lite streetrace???

  • santawasasurfer

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 20:18

    fan va fint först kite sen race

  • hbgsurfer

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 21:28
    jezaja wrote:
    Läste i HN att en kiteare lyckats sätta kiten i strömkablarna ovanför tåget.
    Någon som bevittnade detta?

    http://www.hn.se/m_standard.php?id=580474&avdelning_1=109&avdelning_2=169&

    “Ett södergående tåg försenades vid 13-tiden i går på Varbergs station, sedan strömmen i tågbanan kortslutits.
    Anledning: en kitesurfare i Apelviken tappade kontrollen över sin skärm, som slet sig och trasslade in sig i ledningarna. Där blev skärmen hängande, och kunde inte plockas ned med mindre än att Banverket fick rycka ut.
    Totalt var strömmen bruten under en timma, men avbrottet drabbade enligt Varbergspolisen bara ett tåg.
    En polispatrull var på plats, men det är osäkert om kitesurfaren kommer att rapporteras.”

    Men för fan Filip!! vad har jag sagt om att snål åka till Götet…

  • surfmc

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 12:53

    Jag ar i Grekland sa jag bevittnade inte det hela men horde ryktesvagen att det var nagon som tappade en 9:a, killen jag pratade med korde 12:a sa den som tappade 9:an var nog inte overrigad i alla fall.

    /Halsningar fran ett varmt Thassos

  • doc

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 09:56

    Hmm. Jag tappade min Crossbow 16 i Rågelund för 2 veckor sedan. Näbbade och gjorde en riktig huvudfoting dvs roterade ett helt varv med linor och bom riktigt nära kroppen. Sista nödhandtaget drogs därmed mot krok eller sele och löste ut. Jag hade HP-leash men den satt kvar tillsammans med chickenloopen medan jag såg draken segla bort i fjärran. inte kul…
    Just nu jobbar jag på en lösning med en 5:e lina som fortsätter ner genom bommen till kroken, med en egen utlösningsmekanism, ifall det skulle hända igen. På så sätt kan man ju också flagga draken om man vill. Kommer förhoppningsvis även att hindra drakjäkeln att invertera.

    Det finns i och för sig möjlighet att fästa HP-leashen i ena frontlinan men då trasslar det gärna om man loopar. Designmiss som ses hos de flesta bowkites. Snacket om 100% depower är ju inte riktigt sant. Om man gör sig illa och hamnar med LE neråt i vattnet så nog tusan blir man draggad, så visst kan möjlligheten att flagga draken vara användbar, om än inte så ofta…

  • milkman

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 18:58

    5:e linan kommer troligen inte att hinda kiten från att invertera. Kör man med bridles som sitter fäst i framkant bara så får man helt enkelt tåla att kiten kan invertera. Kan med andra ord hända de flesta bowkites. (kan ju hända i C-kiter också men där är det nästan troligare att kiten kränger sig vidare. Med bridles så stoppas ju denna fortsättning på krängningen)
    Kolla lite på hur 5:e linan är infäst på vå Instinct, där finns två system för att stoppa inverteringar, Det ena är en lina som sitter fäst i Strutten (kanske är lätt att göra på din också?). Det andra är en lina som sitter tvärs kiten, men denna gör att du inte kan flagga kiten på 5:e linan och då kanske du förlorar lite av din tanke?

  • nic

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 19:36
    Doc wrote:
    …Jag hade HP-leash men den satt kvar tillsammans med chickenloopen medan jag såg draken segla bort i fjärran. inte kul…

    Jag har hp-leashen ovanför 10000kronors-releasen på själva cl-snöret. (standard för instinct) Sitter en kula på snöret precis innan cl så det inte ska bli påfrästningar på känsliga delar. Smart i all sin enkelhet tycker jag.

    Sätt dit en kula ovanför din cl å sätt hp-leashen där så riskerar du inte hela (s)kiten vid en tjuvutlösning.

    nic

  • niklas82

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 21:07

    vill ni snacka era uppfinnarjocke lösningar så kan ni göra det på pm…
    vi vill veta vem som stoppade tåget, inte hur man förhindrar det.

  • hbgsurfer

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 21:20
    Doc wrote:
    Hmm. Jag tappade min Crossbow 16 i Rågelund för 2 veckor sedan. Näbbade och gjorde en riktig huvudfoting dvs roterade ett helt varv med linor och bom riktigt nära kroppen. Sista nödhandtaget drogs därmed mot krok eller sele och löste ut. Jag hade HP-leash men den satt kvar tillsammans med chickenloopen medan jag såg draken segla bort i fjärran. inte kul…
    Just nu jobbar jag på en lösning med en 5:e lina som fortsätter ner genom bommen till kroken, med en egen utlösningsmekanism, ifall det skulle hända igen. På så sätt kan man ju också flagga draken om man vill. Kommer förhoppningsvis även att hindra drakjäkeln att invertera.

    Det finns i och för sig möjlighet att fästa HP-leashen i ena frontlinan men då trasslar det gärna om man loopar. Designmiss som ses hos de flesta bowkites. Snacket om 100% depower är ju inte riktigt sant. Om man gör sig illa och hamnar med LE neråt i vattnet så nog tusan blir man draggad, så visst kan möjlligheten att flagga draken vara användbar, om än inte så ofta…

    Draken inverterar inte om du pumpar den ordentligt!

  • doc

    Medlem
    1 juli, 2006 vid 22:43
    Niklas82 wrote:
    vi vill veta vem som stoppade tåget, inte hur man förhindrar det.

    Snacka om negativ attityd!
    🙂

  • pepa

    Medlem
    2 juli, 2006 vid 01:22

    Nere med Nicke.

  • nic

    Medlem
    2 juli, 2006 vid 07:02
    HBGSurfer wrote:
    Draken inverterar inte om du pumpar den ordentligt!

    önsketänkade

    nic

  • jbi

    Medlem
    2 juli, 2006 vid 07:33
    nic wrote:
    HBGSurfer wrote:
    Draken inverterar inte om du pumpar den ordentligt!

    önsketänkade

    nic
    Köp en Best Waroo istället . Inverterar ikkke.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vem stoppade tåget?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.