Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vett och ettikett

  • Vett och ettikett

    Publicerad av badjanne på 28 oktober, 2008 vid 09:36

    Det är många inlägg som handlar om olyckor eller olyckstillbud på STEFFO.
    Vi blir bara fler utövare av H2O-sport på små ytor och många vet inte ens vad begreppet STYRBOARD betyder.
    I de flesta inläggen diskuterar man vem som hade rätt. Detta blir speciellt svårt när vind-kite-våg- och SUPsurfare skall samsas på samma område. Handlar det dessutom om vågor blir regeltolkningen ännu svårare.

    Kan inte någon sammanfatta, på ett ENKELT sätt, gärna med bilder, vad som gäller?
    Helst på en A4:a sida.

    Då kan vi som surfar mycket dela ut, eller sätta under vindrutetorkaren, ett INFOBLAD och på ett positivt sätt upplysa andra om vad som gäller.

    Alla läser inte STEFFO

    Synpunkter?

    surfslusken svarade 15 år, 6 månader sedan 26 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • doc

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 10:41

    Problemet är väl att vi inte ens kan komma överens på Steffo vad som gäller, så det blir nog svårt att få en sammanfattning.
    Rent juridiskt gäller ju dessutom helt andra saker än vad vi hävdar när man lägger till aspekten vågor.
    Att sedan vissa vill ha andra regler på sin spot än internationell praxis gör inte saken enklare.

  • calle_b

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 11:45

    Strålande initiativ.

    Det har ju diskuterats väldigt hett för någon månad sedan… Sura miner, och på det stora hela, inte särskilt konstruktivt.
    Kitare var dumma i huvet, vindsurfare dumma i huvet, vågsurfare dumma i huvet…. Ja, alla var helt enkelt dumma i huvet.

    Jag kör det lilla jag vet för att få igång snacket igen….

    “Vinden i höger öra, bara tuta o köra”.
    Dvs, styrbord, höger hand fram, har rätt till väg.

    “Windsurfare, vågsurfare, kiterae, kajakare och andra nöjes-seglare har rätt på väg ut genom vågorna”
    Denna är svår. Är det vågor när det är knähögt och rak onschår? Vad gäller här???

    “Surfare på våg har väjningsplikt gentemot nöjesseglare på väg ut”
    MEN, har du som är på väg ut möjlighet och lust att ge mig “full access” till mina staplande försök till vågridning, just do it määän.
    Respekt, och, aaaaah, det sunda FörnuFtet. Med stora F.

    “Gippande, slagande – helt enkelt vändande seglare bör, (skall???) ha god kännedom om personerna runt omkring så kollisioner undviks”
    Ingen regel, vad jag vet, men ett förhållninssätt som kanske, med lite fantasi, kan rädda liv. Eller en utrustningen…

    Kite och Vindsurfare väjer för vågsurfare.
    Inget snack.

    nu måste jag jobba en snabbis..

  • poopzilla

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 12:01

    Varbergs Vindsurfingklubb har en bra sammanställning av vad som gäller:

    http://www.apelviken.nu/build/visning.asp?val=3&visning=segling_vajningsregler.asp

  • haze

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 12:04

    Tror att Varbergs Surf Klubb har haft möte med de om reglerna. Men vet inte alls vad som de kom fram till

  • nissex3m

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 14:06

    Skulle det bli en kollision och en ev. rättsprocess av det hela, gäller inte Varbergs regler, utan Sjötrafikföreskrifterna (som bygger på de internationella sjövägsreglerna.) I dessa finns ingenting skrivet om ev. vågor och förkörsrätt in eller ut. Rätt eller fel, men så är det.

    Enligt grundreglerna gäller högertrafik på sjön och sjöfordon som kommer från styrbord (höger) ges företräde och upphinnande sjöfordon ska väja för den som hinns upp. Motorfordon väjer ALLTID för segelfordon och den segelbåt som har vinden in på babords sida väjer för den som har vinden på styrbords sida. Om segelbåtarna har vinden in på samma sida väjer den som är i lovart. Ganska enkelt…

    Finns dock en grundregel som överrider ´höger- regeln´, nämligen skyldigheten att alltid försöka undvika kollision 🙂

    Ett tips kan vara att ta ett Förarbevis, något som man har bra användning för om man gillar skärgårds- och friluftsliv.

    /Niklas

  • haze

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 14:14

    Faktiskt är det precis som NisseX3M säger. Det är dessa regler som gäller om det blir en kollision. Och kom nu inte och säga att det är svårt att veta vilket håll styrbord är på en kite. Det är alltid på samma sida oavsett farkost. Höger sida. Så då spelar det ingen roll vad du har för redskap under fötterna..

  • flex

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 14:24

    nu vet jag inte om calles sammanfattning motsätter sjöreglerna..tänker på det här med att göra manöverar på våg osv som jag tror Ola H varit inne på innan. Men glöm inte att det är en sport vi håller på med. Precis som t ex boxning, enligt lag är det förbjudet att nita någon på käften men i ringen gäller andra regler. Det är väldigt många sporter som sätter upp egna regler, för att helt enkelt göra det möjligt att utöva det på ett smidigt sätt.

  • nissex3m

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 14:32

    Hmm, vad gäller vågsurfare, som tar sig fram för “egen maskin”, vet jag faktiskt inte vad som gäller. Mellan vågsurfare vs vågsurfare Finns något som heter “Surfers Code of ethics”, inte en lag, men internationellt erkänd praxis. Se länk nedan:

    http://www.nesurf.com/Articles/Etiquette/etiquette.html

    Men skyldighet mellan våg och vindsurfare emellan det vetefan.

    En idé vid eventuell kollision/skada (för juristen) vore att klassa en vågsurfingbräda som “svårmanövrerat fartyg”, vilket skulle innebär att ALLA har väjningsplikt gentemot vågsurfaren. (Eh, detta gäller nog mest för stora kryssarfartyg, men skulle vara intressant att pröva om det håller rättsligt 🙂

  • haze

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 14:38

    Sen så kan man ju faktiskt alltid vara ute på försörjningsbiten. Alltså om jag är ute och har kurs så har ALLA väjningsplikt för mig som surfar då jag är ett inkomstbringande företag 😉 Har i och för sig inte kollat upp det men då alla måste väja för fartyg som “kör i jobbet” så borde det vara samma eller hur?

  • feg

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 15:11

    @Haze 512469 wrote:

    Sen så kan man ju faktiskt alltid vara ute på försörjningsbiten. Alltså om jag är ute och har kurs så har ALLA väjningsplikt för mig som surfar då jag är ett inkomstbringande företag 😉 Har i och för sig inte kollat upp det men då alla måste väja för fartyg som “kör i jobbet” så borde det vara samma eller hur?

    Fel, fel, fel, feeeel!!!!

    Läs sjöväjningsreglerna igen är du snäll.

    /Jocke

  • woodleaflay

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 15:15

    @NisseX3M 512463 wrote:

    Skulle det bli en kollision och en ev. rättsprocess av det hela, gäller inte Varbergs regler, utan Sjötrafikföreskrifterna (som bygger på de internationella sjövägsreglerna.) I dessa finns ingenting skrivet om ev. vågor och förkörsrätt in eller ut. Rätt eller fel, men så är det.

    Ja men hur stor är chansen att det blir en rättsprocess? Och chansen till en kollision är mycket större om en person plötsligt byter system och börjar köra efter andra regler än de som är vedetagna.

  • gonadman

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 15:33

    @NisseX3M 512463 wrote:

    Skulle det bli en kollision och en ev. rättsprocess av det hela, gäller inte Varbergs regler, utan Sjötrafikföreskrifterna (som bygger på de internationella sjövägsreglerna.) I dessa finns ingenting skrivet om ev. vågor och förkörsrätt in eller ut. Rätt eller fel, men så är det.

    Enligt grundreglerna gäller högertrafik på sjön och sjöfordon som kommer från styrbord (höger) ges företräde och upphinnande sjöfordon ska väja för den som hinns upp. Motorfordon väjer ALLTID för segelfordon och den segelbåt som har vinden in på babords sida väjer för den som har vinden på styrbords sida. Om segelbåtarna har vinden in på samma sida väjer den som är i lovart. Ganska enkelt…

    Finns dock en grundregel som överrider ´höger- regeln´, nämligen skyldigheten att alltid försöka undvika kollision 🙂

    Ett tips kan vara att ta ett Förarbevis, något som man har bra användning för om man gillar skärgårds- och friluftsliv.

    /Niklas

    Jahopp – men kom ihåg att vågridning ur juridisk synpunkt inte kan betraktas som något annat än en manöver. Och utför man en manöver måste man veja för andra. Då är vi i praktiken tillbaka till etablerad praxis: ge företräde för de som är på väg ut genom vågorna.

    Å andra sidan spelar det mindre roll vad utfallet blir i en “juridisk process”. Syftet med regler/god sed etc. är ju att olyckor skall undvikas. Vem fasen ger sig ut på vattnet och försöker hävda sin “juridiska rätt” till företräde??

  • trimmarn

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 17:35

    @GonadMan 512483 wrote:

    Syftet med regler/god sed etc. är ju att olyckor skall undvikas.

    Vindsurfare och kiteare som ligger och kör halvind fram och tillbaka i en vik måste ju kunna ha enkla regler som alla kan förstå.

    Jag tycker det är synd att blanda in juridiskt snack i väjnings diskussionen. Vad gäller då isof i tex askfatshamnen (dalarö) där vi konstant ligger och kör kors och tvärs över farleden/inloppet till hamnen? Är det egentligen ok juridiskt sett?

    Få enkla regler som som kan användas på alla spots är väl att föredra så vi alla kan leka tillsammans.

  • nissex3m

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 17:44

    Vid sydvästlig vind i Askfatshamnen gäller således att de som är på väg från “hamnen” väjer för de som är på väg tillbaks. “Vinden vänster väjer”, eller “Om man har vinden i höger öra, är det bara att tuta o köra”, klart som korvspad 🙂 Och allt enligt Internationella sjöfartslagen!

  • argulander

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 17:49

    @GonadMan 512483 wrote:

    Jahopp – men kom ihåg att vågridning ur juridisk synpunkt inte kan betraktas som något annat än en manöver. Och utför man en manöver måste man veja för andra. Då är vi i praktiken tillbaka till etablerad praxis: ge företräde för de som är på väg ut genom vågorna.

    Å andra sidan spelar det mindre roll vad utfallet blir i en “juridisk process”. Syftet med regler/god sed etc. är ju att olyckor skall undvikas. Vem fasen ger sig ut på vattnet och försöker hävda sin “juridiska rätt” till företräde??

    Det viktigaste för att undvika kollisioner är ju ögonkontakt, samt att den som väjer tydligt visar detta med en kursändring i god tid. Man brukar ju sällan krocka med folk om man går på en trafikerad trottoar tex. Farligt kan det ju bli om man styvnackat håller på sin “rätt” i en omgivning där många har dålig koll på och dessutom kanske har olika uppfattning om väjningsreglerna. Sjövägsregler funkar ju ganska bra mellan fartyg där det också heter att den som har rätt till väg ska behålla fart och kurs, men vad gäller vattenlek som vi ju sysslar med funkar detta kanske inte lika bra.

    Klas

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vett och ettikett

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.