Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vid midnatt börjar revolutionen…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 10:58

    Svar till:


    Svar till:


    Jag sticker ut hakan och säger att jo, de är hoppmaskiner. Men å andra sidan är det ju inte så många som vill hoppa högt och länge nu för tiden så vi får väl se om det blir nån hit. Det här är en kite som Cabrinha har jobbat med i tre år och de tror stenhårt på den. Man ska självklart prova innan man säger något men jag har full tilltro till Cabrinha när de väl efter tre års arbete är dundersäkra på att de har något speciellt. Men som sagt, vi får väl se.

    /Jesper

    [/ QUOTE ]

    Att lite på vad man ser på marknadsföring har vi lärt oss förut från Cabrinha och många andra märken stämmer oftast inte så bra.
    Vad jag mest syftar på är när Cabrinha kom med sin Prospan och Contra förra året som skulle bli extrema lättvindsmaskiner.
    Vad hände?
    Jag har inte sett någon som kört med sin Contra i under 5sm vilket skulle vara mer än nog för Contra.
    Jag säger inte att Contra är en dålig kite för det är den inte tvärt om tycker jag den är skön och gött pull i.
    Nu kommer crossbow som ska lätt ska gå att köras i 3,5sm och uppåt jag säger bara att jag kommer vara det förste att grattulera om det funkar men en så länge är jag skeptisk.
    Än en gång Cabrinha gör jävligt bra kits men marknadsföring har en tendes att överdrivas rätta mig om jag har fel.

    [/ QUOTE ]

    Liksom flysurfer med speed så har de skött marknadsföringen *väldigt* snyggt tycker jag.
    Jämför med helfish… som har blivit rena katastrofen…

  • eddie

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 11:31

    Jag förstår varför Cabrinha vill göra foils.
    Svårt att få LE-ventilen tät kanske?

  • pepa

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 14:03

    Är det en foil då?

    Jeppe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 14:39

    Päpe när kommer dom, vill ha nu…..
    kommer dom… nu ?
    eller …… nu……
    Vill ha NU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • cortex

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 15:25

    Är det inte lustigt att folk är så väldigt nyfikna på Crossbow trots att den har bridles? Det har ju annars varit huvud-argumentet mot bridled-foils?

    Missförstå mig inte, jag är också intresserad av att se hur Crossbow står sig mot Flysurfer Speed, men bara för att man gjort kiten single-skin och stoppat in en bladder (= 1/3 av produktionspriset av en “riktigt” foil <-- huvudorsak till att så få företag vågar satsa på en ren foil-design) så börjar t.o.m LEI-åkarna att ändra uppfattning om bridles? Snacka om att Cabrinha är duktiga på marknadsföring… /Kaj(Tech) (Som var i Cabrinha-land (Varberg) igår och var den enda som kunde köra i den svaga vinden grin.gif)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 15:59

    Grejen är nog mer den att man kan lita på att crossbowen inte sjunker även om den får en våg över sig, det känns inte som att man kan det med en foil(jag vet att alla foil experter hävdar motsatsen) efter som det strider emot naturens lagar 😉 Kanske är en av förklaringarna!

    \ Just my two cent

  • rocco

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 16:08

    Svar till:


    Jag förstår varför Cabrinha vill göra foils.
    Svårt att få LE-ventilen tät kanske?

    [/ QUOTE ]

    Tycker du Crossbow är en foil?! LE-ventilen har aldrig läckt vara sig hos mig eller på polarnas kites.

    /Richard

  • pepa

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 16:55

    Svar till:


    Är det inte lustigt att folk är så väldigt nyfikna på Crossbow trots att den har bridles?

    [/ QUOTE ]

    Nä det tycker jag inte, den ser annorlunda ut gentemot både traditionella LEIs och foils. Ganska normalt att folk är nyfikna tycker jag, speciellt när de som sett den i aktion är riktigt uppspelta.

    Jag vetefan om jag kommer tycka om den men jag skulle definitivt att testa den även om den inte var Cabrinha, precis som jag testat en del foils utan att bli helt övertygad om deras eventuella kvaliteter.

    Loco

  • mrmille

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 18:42

    säg bara till om det finns tillfällen att testa den

    Vore snuskigt kul att prova, även om den inte alls passar de förhållanden som vi har här. Men man är ju inte alltid i östgöta och surfar

  • eddie

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 20:27

    Svar till:


    Svar till:


    Jag förstår varför Cabrinha vill göra foils.
    Svårt att få LE-ventilen tät kanske?

    [/ QUOTE ]

    Tycker du Crossbow är en foil?! LE-ventilen har aldrig läckt vara sig hos mig eller på polarnas kites.

    /Richard

    [/ QUOTE ]

    Jag hade tre 03or innan, alla läckte i LE-ventilen. Köpte tom nya ventiler, men det hjälpte knappt det heller. Konstruktionen är sådär tycker jag…

  • rocco

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 20:44

    Har kört med 03. var inga problem. Men det där med att Cabrinha gör Foil hängde jag inte med på… Enda Carbinha tillverkade foilen jag sett är Trainerkiten Shift grin.gif..

    Ha d gött

    /R

  • mozzy

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 22:09

    Är den inte förvånadslik BIC´s försök att ta sig in på kitemarknaden 2001? (har för mig att det var 2001)
    Draken som kom innan deras bräda BIC Airflow?
    Om jag inte minns fel så är det en ganska lik kopia… confused.gif eller?
    Har letat runt lite men kan tyvärr inte hitta nån bild, men skall jobba på det..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 22:14

    Svar till:


    http://www.cabrinhakites.com

    /Proud Cabrinha Rider

    [/ QUOTE ]

    mycket rykten och sant om denna kite. tyligen ska den nastan inte generera nagot drag alls nar man loopar den, lite trist kanske…

    gott att de provar nya saker dock. kanns ju smartare iaf med en kite som har en foilprofil och rigid struktur an de dar peter lynn-kitesen som kar tvartom.

    staffan

  • cortex

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 22:15

    Svar till:


    Grejen är nog mer den att man kan lita på att crossbowen inte sjunker även om den får en våg över sig, det känns inte som att man kan det med en foil(jag vet att alla foil experter hävdar motsatsen) efter som det strider emot naturens lagar 😉 Kanske är en av förklaringarna!

    [/ QUOTE ]

    Den naturlagen måste jag ha missat. smirk.gif
    Det är oerhört mycket mer luft i en closed-cell foil än i en LEI. Dessutom är den lättare samt att flytkraften är jämt fördelad över hela kiten. Det gör att den flyter väldigt högt på vattnet. En LEI har väldigt ojämt fördelad flytkraft vilket gör att den lättare “fastnar” i vattnet.
    Men visst, om du får bamsevågor som precis bryter över foilen massor av gånger i rad, och du håller emot i linorna så den inte har en chans att driva undan, så kommer tillslut en hel del luft att pressas ur. Å andra sidan är risken väldigt stor att en LEI blir mos vid samma förhållanden. Så jag tror att chansen att få upp en LEI och (bra)foil i dessa förhållanden (dvs efter en massa stora vågbryt rakt på dem) är ganska identiska.
    Gissningvis klarar du många av situationerna rätt schysst med foilen p.g.a att du i de flesta fall kan relauncha dem mer än dubbelt så snabbt som en LEI kite med 5:e lina etc.

    Oh well, jag är som sagt sugen på att testa en Crossbow. Alltid kul med lite annorlunda lösningar. Dessutom kommer den att underlätta en hel del även för FS eftersom folk kanske äntligen kommer att bli av med sin otroliga bridle-skräck…. och har man kommit så långt är steget väldigt litet över till foilarnas goa värld. grin.gif grin.gif

    /Kaj(Tech)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 22:28

    Svar till:


    Är det inte lustigt att folk är så väldigt nyfikna på Crossbow trots att den har bridles? Det har ju annars varit huvud-argumentet mot bridled-foils?

    Missförstå mig inte, jag är också intresserad av att se hur Crossbow står sig mot Flysurfer Speed, men bara för att man gjort kiten single-skin och stoppat in en bladder (= 1/3 av produktionspriset av en “riktigt” foil <-- huvudorsak till att så få företag vågar satsa på en ren foil-design) så börjar t.o.m LEI-åkarna att ändra uppfattning om bridles? Snacka om att Cabrinha är duktiga på marknadsföring… /Kaj(Tech) (Som var i Cabrinha-land (Varberg) igår och var den enda som kunde köra i den svaga vinden grin.gif)

    [/ QUOTE ]

    huvudargumentet mot foils ar val att de svanger segt?

    staffan

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vid midnatt börjar revolutionen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.