Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Videofilmning

  • Videofilmning

    Publicerad av kamaaina på 5 februari, 2004 vid 13:47

    Hej undrar om det e nagon som har erfarenhet av videofilmning av windsurfing? Taenkte mig da ffa de videokamror man faester i bradan. Sag nagot litet plasthus pa flygplatsen i Amsterdam, men kaende spontant att en sa tung sak kommer knaecka braedan om man landar fel. Vad anvaender de naer de gor surffilmer…nagon som vet?
    /BigF

    ola_p svarade 20 år, 3 månader sedan 15 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • lars_k

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 15:34

    Såg några som filmade vid Sunset, SA en dag.
    Det var några knasbollar som hade fäst en kamera med hus på masten. Huset var ca 10x10x20 cm och var fäst i masten med en hållare. Såg hemmagjort men starkt ut, typ tjock plexiglas. Kameran var radiostyrd så det stod en kille på stranden med en radiosändare som slog på/av videokameran.
    Trodde först att de körde med en radiostyrd vindsurfingbräda i vågorna. Det hade varit imponerande… =)

  • drakglenn

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 15:44

    laugh.gif

    Jag kan inte låta bli att svara på detta intressanta ämne,
    hade själv tänkt starta en tråd om detta……….

    Sen första gången jag såg RIP har jag varit besatt att filma från brädan, de få klippen från filmen RIP samt speed klippet i slutet på Northbound filmen när man får åka med Odenez förändrade allt,
    JAG FATTAR INTE ATT DET INTE GÖRS FILMER DÄR MAN FÅR FÖLJA MED & SE FRÅN SEGLARENS ÖGON!

    jag började experimentera med detta -97 nån gång och har gjort ett gäng filmer (konf bilden till vänster kommer från en) Att filma från brädan lyfter filmerna hur mycket som helst, Min Sony Video8 har fått vara med om en hel del wink.gif

    Jag började försiktigt med en Kaffeburk med modifierat lock (fast limmat glas från en fotoram) wink.gif, jag vet ni skrattar men det fungerade faktiskt…
    Till slut kom jag över ett Sony vattenhus, dessa är ruggit dyra, då kostade ett nytt sådant 4000:- har jag för mig.

    Mina erfarenheter av att filma på brädan kan sammanfattas så här:

    – VID VINKEL OBJEKTIV = ett måste att kunna få in i Dykhuset.
    – UNDVIK VATTEN PÅ LINSEN = Polera glaset med nått vatten avstötande, t.ex. Rainex
    – LUFTFLÖDE PÅ LINSEN = se till att det blir ett luftflöde på linsen, t.ex. uppifrån o ner, annars är det stor risk att dropparna vandrar runt på glaset = JÄV—T irriterande, många timmar åt pipan där, just för att kameran börjar fokusera på dropparna,
    Jag delade en tratt och satte på övre halvan på linsen
    – UNDVIKA IMMA = stoppa in nått i huset som absorberar detta
    – FÄST KAMERAN ORDENTLIGT höll på att bli dyrt en gång, nu mer sitter den skurad på en hockey hjälm, med extra lina mellan hus & Hjälm!!!

    Nu väntar jag på en fet dag bland vågorna i Åsa och lite tid att redigera ihop nått, (har samlat hur mycket cool musik som helst att slänga in)

    Jag överlever vintrarna genom att kolla på dessa surf filmer.
    När jag slängde upp det på projekton hemma gick det för surfpolarna grin.gif grin.gif, det känns som man är där & seglar!!!!

    Nån Nackdel med ?……….JA, MAN SER FAN INTE KLOK UT! grin.gif
    Om ni lovar att inte skratta kan ni få se så fort jag får i hop nått bra, klart man delar med sig till sina polare på konfen…. smile.gif

    Så Kammina, Lycka till med filmandet smile.gif, vill du få fast huset på brädan ska du försöka göra ett fäste från skruven till fenan/stropparna, blir hur coolt som helst
    Ang hus köp nått billigt då slipper man vara rädd för att sabba prylarna……

    //Glenn

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 15:52

    Meeen Glenn lägg in filmen nu då, ta den från Hovås. Där rör det ju på sig, kommer att uppskattas, det lovar jag

  • markram

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 15:53

    Och northbound med, hittar den ej på DC.

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    5 februari, 2004 vid 15:59

    släng upp filmerna dååååååååååå, vill seeeeeeeeeeee cool.gif

  • culing

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 18:30

    Det coolaste är väl ändå att filma med kameran på huvet!
    Jag har klåpat ihop ett vattenhus av avloppsrör som jag skall montera på en hjälm.
    Inte den snyggaste skapelsen jag gjort, men ganska gedigen.
    Har bara provat den i badkaret, den är helt tät.
    Vågar man stoppa i en kamera värde ca 15000:-?

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    5 februari, 2004 vid 18:34

    testa med något billigare kanske, ele jag vet inte…

  • kamaaina

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 18:55

    Tack for alla svar. Jag var forra sommaren inne pa stillbilder men det e som du sager…you wanna be there…yeah!!! Sony IP55 gor ett sett man kan kopa for 15 pix pa amsterdams flygplats. Javligt dyrt, men o andra sidan har man ett vael fungerande system. Fan man borde hitta en liten vattentat rackare till lins som kan faestas var som helst o sedan taenker jag mig en kabel fran hjalmen till batteriet o bandet, pa sa vis blir ju det laettare eller. Men man kanske skall borja med ngt enkelt… fan jag vil jag vill…taenker vidare
    /Kamaaina confused.gif

  • drakglenn

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 20:22

    Svar till:


    Meeen Glenn lägg in filmen nu då, ta den från Hovås. Där rör det ju på sig, kommer att uppskattas, det lovar jag

    [/ QUOTE ]

    Haha nu får du fanemej registrera dig på konfen Hans-J grin.gif,
    det ser ut som jag svarat själv……(jobbar på samma företag = samma IP

    Svar till:


    släng upp filmerna dååååååååååå, vill seeeeeeeeeeee cool.gif

    [/ QUOTE ]

    hehe, sitter hemma på modem nu men i morgon kanske, de filmer som är klara är stora avi, nån wmw fil möjligen, ska kolla…..
    Det som suger är att jag har massa material som jag inte haft möjlighet att göra något med, får ta tag i det där nu.

    Snyggt kamerahus, är nog ingen riska att det går sönder, sådana vvs rör klarar hur mkt som helst, bra ide smile.gif…..
    jag hade turen att springa på mitt kamerahus billigt (500:-),det sitter en mikrofon samt knappar för zoom & rec/standby på utsidan, det visade sig vara bra att ha då mkt tid går åt att packa i kameran och att komma iväg, vid vila osv…..

    //Glenn

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    5 februari, 2004 vid 20:29

    MEN VA GÖÖÖÖÖTTTT!!!!!!!

    Ser fram imot det som fäääään cool.gif

    Ps.Snart ploppar det upp en till rulle från “RAMBO PRO”

  • drakglenn

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 20:46

    Japp, jag hittade en liten film, från 98 dock…
    den kommer i morgon……..

    Rambo, du måste använda en DV kamera eller?
    jag menar med den frekvensen av rullar som kommer från dig som för övrigt är ögongodis när man trökar på jobbet….

    Själv vågar jag inte offra en sådan till havet, just därför har jag en billig kass video8 på vattnet.
    problemet är att jag inte har nått videokort till pcn tongue.gif

    Någon som har nått tips på ett billigt videokort till PCn ???

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    5 februari, 2004 vid 21:03

    Exactly..Dv-cam!
    Men jag har ingen egen..hehe, lånat av polare.

    En utav mina polare har en äldre cam, som det e likadana band i som din, men endå fungerar den som en DV-cam.

    Pinnacle kort e ju billigt, + att du får med Pinnacle Studio 8 wink.gif 1200:- tror jag att jag gav om jag inte mins fel.

  • jat

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 21:18

    “””- UNDVIKA IMMA = stoppa in nått i huset som absorberar detta”””

    Vad?
    Jag håller också på med detta. Också köpt vattentät hus men bråkar just med IMMA. Vad! Är bäst att absobera imma?

  • drakglenn

    Medlem
    6 februari, 2004 vid 07:33

    Svar till:


    “””- UNDVIKA IMMA = stoppa in nått i huset som absorberar detta”””

    Vad?
    Jag håller också på med detta. Också köpt vattentät hus men bråkar just med IMMA. Vad! Är bäst att absorbera imma?

    [/ QUOTE ]

    Kul att höra att de är några som filmar på vattnet laugh.gif.

    Ang: imma på insidan, problemet uppstår efter en stund när kameran (batteriet) blir varmt, då kondenserar luften och det blir imma, (såg ut som man seglade i dimma, grin.gif)

    Det finns medel att polera glaset med, har för mig det följde med huset, på mina egna hus använde jag sådana där små kristall påsar som ligger med när man köper t.ex. en kikare el Objektiv, det fungerade finfint, fotohandeln borde ha….

  • vinta_kestrel

    Medlem
    6 februari, 2004 vid 08:04

    drakglenn, jag har ett gammalt kort fårn Pinnacle, DC10Plus. Tyvärr går det bara att köra under W95 och W98. Ej W2K eller XP. Om du är intresserad kan du få köpa det för en 500ing.

    Vad gäller lösningarna ni diskuterat här, så har vi på motorcykelsidan haft samma problem under åern. Jag har själv kört med VHS-C monterat på tanken och på sidan av tanken, men man ville ju ha ännu ballare vinklar. Det som gäller då är såna där små linser som går att koppla med lång sladd till kamerahuset. Har tyvärr inga länkar i huvudet, men bl.a. Elfa har nåt tror jag, men det finns ännu billigare (neråt dryga 1000-lappen). Viktigast är att se till att kamera + extern lins går att montera ihop via sladden (om man använder video-in eller annat sätt. Kolla noga att kameran kan det linsen).

    En sån lins/CCD borde passa ypperligt även för surf. Ha kameran vattentätt i rygga och linsen monterad i masttoppen, på bommen, fram på nosen, på armen som en klocka, you name it – det finns inga begränsningar för hur ball man kan filma med den sån.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Videofilmning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.