Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vikten på brädan.
-
Vikten på brädan.
Publicerad av anonym-anvandare på 17 maj, 2001 vid 06:34Kan någon förklara varför vikten på brädan påverkar planingsegenskaperna, förutom att en lättare bräda oftast är styvare. Låg och funderade på det i natt.
Tänkte att vikten på hela ekipaget är den som betyder något. Det är lättare att banta bort 2 kilo än att minska vikten på brädan med 2 kilo. Ekonomiskt är det också fördelaktigt!anonym-anvandare svarade 23 år, 12 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Vad jag hört så är ett kilo lättare bräda jämförbart med tio kilo lättare
seglare i hanterbarhet (på brädan alltså).Glasklart eller!?
MVH///J.S.
-
Jag tror det beror på att brädan rör sig i vattnet. Mer exakt, förutom att röra sig framåt följer ju brädan ojämnheter i vattenytan och rör sig en del upp och ner. På något mer eller mindre invecklat sätt kan man tänka sig att den rörelseenergi som går åt till detta tas från den energi som driver brädan framåt. Därför är det också viktigt var på brädan vikten sitter. När det gäller segling rakt fram är lite extra vikt i nosen av mer ondo än lite extra vikt t.ex. mellan stropparna, detta beroende på att fören rör sig mer. Tejpa fast två kilo mellan stropparna eller i fören och provkör så får du se.
-
Sant Ola, alldeles för sant. Jag testade detta bla. i vågor
och dessvärre så bestod 2 kilos vikten av 1st. videokamera.med kameran tejpad i nosen så blev det ingen höjdar segling, men
grymt lätt att pressa radikala noslandningar. Bild kvalitet: Njae!Kände ingen större skillnad (mer än att den var i vägen) vid stropp
placering (dålig kameravinkel).Kan ju bara nämna att kameran inte höll.
Ha det///J.S.
-
Så min teori stämmer i praktiken.
Om man tänker lite mer på det här lönar det sig alltså att bygga brädor som är lätta i fören medan man utan allt för stora problem lätt kan lägga lite extra förstärkningar i bakdelen på brädan. Många seriebrädor jag sett verkar konstruerade precis med detta i åtanke. De har löjligt tunna och hårt sugna laminat i fören och förlitar sig till ett ibland rätt rejält sandwichlager för att få upp hållbarheten. Tyvärr är det precis detta som leder till problem när till exempel en rigg kommer i överljusdsfart och med bommen som murbräcka träffar fören. För att få en lätt men ändå stark för måste man nog finlira lite mer med laminatet och lägga ordentliga förstärkningsstrippar längs kanter och på andra ställen där det behövs, men ändå behålla ett lätt grundlaminat. Den typen av trix tar dock en del tid viket kostar pengar för producenten och i förlängningen för konsumenten.
I sanningens namn verkar det dock som seriebrädorna blivit bättre i detta avseende de sista två åren. Jag har inte sett lika många kraschade nosar de sista tiden.
Slutligen, extra volym i mitt-del och för är också lätt att falla för, men även det påverkar ju vikten och därmed seglingsegenskaperna.
-
Att det spelar så stor roll vad brädan väger beror på att brädans vikt betraktas som ”dödvikt”. Alltså när du seglar används kroppens vikt som motvikt til seglet( genom hängselen), så ju mer man väger, ju större segel kan man rigga, ju fortare åker man.
Brädans vikt kan inte användas till detta, utan den bara finns där till ingen nytta. Så fram med lättare brädor!!!!!!
Erik -
Jag vet inte om Mac TS Lorch har sett ditt inlägg,ser ut som om hajen från JAWS har tagit en tugga av den..
Nik TS
-
Just precis. Eller så kan man testa när man cyklar över ojämnheter. Sitter man kvar på sadeln och hänger på styret går en stor del av ekipagets rörelseenergi förlorad i och med att cykeln måste lyfta upp din rumpa och dina armar hela tiden. Står man däremot på pedalerna så vippar cykeln som en gungbräda över hindren och förlorar minimal energi.
Judo-Freddan
-
Just precis. Eller så kan man testa när man cyklar över ojämnheter. Sitter man kvar på sadeln och hänger på styret går en stor del av ekipagets rörelseenergi förlorad i och med att cykeln måste lyfta upp din rumpa och dina armar hela tiden. Står man däremot på pedalerna så vippar cykeln som en gungbräda över hindren och det blir cykeln och inte du som rör sig i vertikal led.
Judo-Freddan
-
Tja, om du bygger en bräda i kolfiber istället för glasfiber och vi antar att volymen kolfiber och volymen glasfiber är lika stora så är kolfibern både lättare och styvare. Alltså får du en både lättare och styvare bräda.
Judo-Freddan
-
Måste bara ´berätta för Judo-freddan att kolfiber INTE är lättare än glasfiber (densiteten)!!! Men däremot är kolfibern starkare och det gör att du kan lägga mindre väv än vad du hade behövt göra med glasfiber.
-
jojo det e jag ju med på att vissa material töjer sig mindre än andra men som jag tolkade det första inlägget lät det som att en bräda som var lättare också var styvare, något som för mig verkar omöjligt sålänge det handlar om samma material. Kevlar/kolfiber är ju mindre töjbart än glasfiber och därför behöver man ju givetvis inte använda lika mycket material.
surf on /Emil
Logga in för att svara.