Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vikten på brädan..

  • Vikten på brädan..

    Publicerad av evermin på 24 september, 2010 vid 21:06

    Tjena..

    jag har fasat att min bräda kanske läcker in vatten…

    jag vägde min bräda idag och den vägde 7,8kG

    när jag tittar specen på fanatics hemsida så står de att den ska väga 6,9 är de väldigt kritiskt att bärdan väger 9hG mer än vad den ska göra??

    har den tagit in väldigt mycket vatten om de skiljer så mycket??

    vore tacksam för alla tips..

    aronh svarade 13 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • svenne

    Medlem
    24 september, 2010 vid 21:21

    Vad är det för bräda?
    Vägde du med stropparna på?

  • evermin

    Medlem
    24 september, 2010 vid 21:33
    Svenne;632782 wrote:
    Vad är det för bräda?
    Vägde du med stropparna på?

    jag vägde med våta stroppar på 🙂

    Det är en Fanatic skate 03a 100L

  • alexullared

    Medlem
    24 september, 2010 vid 21:46

    *ironi*
    inte för o va sån men läste i den andra tråden att du va i 100 kilos storleken. tror du 9 hekto på brädan gör en jätte skilnad? vad vet jag..

  • evermin

    Medlem
    24 september, 2010 vid 21:52
    AlexUllared;632790 wrote:
    *ironi*
    inte för o va sån men läste i den andra tråden att du va i 100 kilos storleken. tror du 9 hekto på brädan gör en jätte skilnad? vad vet jag..

    jag vet inte vad jag ska svara på de här.. 🙂

    tänkte att de kanske är dumt att ha en bräda som är blöt innombords 🙂

  • m3lk3r

    Medlem
    24 september, 2010 vid 22:00

    Testa att väga brädan när den är helt torr utan sina stroppar.

  • jlaser

    Medlem
    25 september, 2010 vid 07:00

    Vikten brukar ju anges ~6% noggrannhet så där har du ju potentiellt 4 av dom 9hg.

  • benke-2

    Medlem
    25 september, 2010 vid 08:03

    En bräda vägs självklart utan stroppar och en blöt stropp väger ca 200 g.
    Och 900 gram hade gjort en stor skillnad på en bräda.

  • planing

    Medlem
    25 september, 2010 vid 08:32
    AlexUllared;632790 wrote:
    …men läste i den andra tråden att du va i 100 kilos storleken. tror du 9 hekto på brädan gör en jätte skilnad? vad vet jag..

    Har hört att ett kilo bräda motsvarar 10 kilo extra kroppsvikt när man ska upp i planing. Dessutom är det gôtt med lätta grejor när man lastar i bilen 😉

  • kristian-s

    Medlem
    26 september, 2010 vid 12:09
    Planing;632832 wrote:
    Har hört att ett kilo bräda motsvarar 10 kilo extra kroppsvikt när man ska upp i planing. Dessutom är det gôtt med lätta grejor när man lastar i bilen 😉

    Jag är inte proffessor i fysik men -Hur fan kan det va möjligt????
    borde väl va total vikten som räknas?

  • planing

    Medlem
    26 september, 2010 vid 13:50

    Samma sak som fjädrad och ofjädrad vikt i en bil. Bättre att spara ett kilo i hjulen än ett kilo i övriga bilen.

  • bicless

    Medlem
    26 september, 2010 vid 21:22

    Som så månnga andra sagt. Brädans vikt räknas grym mycket mer än seglarens vikt, testa en 10 kilos bräda och jämför med en 7 kilos. Som natt och dag seglingsmässigt.

    3 kilo extra runt midjan gör nästan ingen annan skillnad än att man flyter bättre när man plurrar.

  • svennebanan

    Medlem
    27 september, 2010 vid 07:52
    Bicless;633119 wrote:
    Som natt och dag seglingsmässigt.

    Seglingsmässigt vet jag att det är stor skillnad, men planingsmässigt skulle jag gärna vilja ha en lite mer ingående förklaring om vad som händer när man sparat något kilo på brädan?

  • svenne

    Medlem
    27 september, 2010 vid 09:26
    svennebanan;633150 wrote:
    Seglingsmässigt vet jag att det är stor skillnad, men planingsmässigt skulle jag gärna vilja ha en lite mer ingående förklaring om vad som händer när man sparat något kilo på brädan?

    Jo, jag håller med Svennebananen här. Att plana med 2 kg mer under fötterna är ingen [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=RpZRWBADkCU”]big deal[/ame]. Däremot är seglingsegenskaperna när man väl planar och det är taskigt underlag (choppigt alltså) som natt och dag.
    Jämförelsen med ofjädrad vikt är väldigt bra – så länge vi planar. Att komma upp i planing är något helt annat. En fun car är ofjädrad och går utav bara hel**te å andra sida rullar de bara på plattvatten. Om ni fattar…

  • doc

    Medlem
    27 september, 2010 vid 09:32

    Jag msåte säga att jag inte upplever en superlätt bräda som en självklar fördel när det är riktigt choppigt. Det kan bli väldigt nervöst under fötterna. Rätt shape är fan så mycket viktigare än lätt vikt…

  • svenne

    Medlem
    27 september, 2010 vid 10:54
    Doc;633174 wrote:
    Jag msåte säga att jag inte upplever en superlätt bräda som en självklar fördel när det är riktigt choppigt. Det kan bli väldigt nervöst under fötterna. Rätt shape är fan så mycket viktigare än lätt vikt…

    Så är det också, men jag tror att de flesta inte seglar tillräckligt fort i stökigt vatten för att uppleva det. Det är enklare att segla – och hoppa – med en lätt bräda än en som har den perfekta shapen. Om vi pratar enbart vågsegling tror jag absolut på den rätta shapen före vikt. Big wave-surfarna har till och med blyvikter i sina tow-in’s för att stävja nervositet.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vikten på brädan..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.